Dentiva failliet

De marktplaats annex community voor tandartsen Dentiva is failliet verklaard door de rechtbank in Amsterdam. Het bedrijf weigert commentaar.
Tandartsen konden via Dentiva tandheelkundige benodigdheden bestellen. CEO Matthew Boatfield liet Emerce in juli 2000 weten 5700 van de 7000 Nederlandse tandartsen te willen bereiken. Hij schatte destijds de totale Nederlandse markt op 140 miljoen gulden per jaar, voor kleine artikelen als rubber handschoenen en tandartsgereedschap, en de Europese markt op drie miljard euro.
Het bedrijf opereerde in meerdere Europese landen. Onbekend is of ook de andere Europese vestigingen failliet zijn verklaard. Een woordvoerder van het bedrijf weigerde commentaar te leveren. Venture capitalist Whitney & Co investeerde vijf miljoen euro in Dentiva.com.
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
9 Reacties
mark
Misschien dat men bij Dentiva geen commentaar wil geven ivm een verschrikkelijke kiespijn. dan houd je ook meestal je mond dicht om te voorkomen dat je het door te praten alleen maar erger maakt voor jezelf.
A.Treur Jr..
Het is jammer. Aardig initiatief maar soms moet je de(eigen) positie beter bepalen. Een platform en een vehikel waar alles op draait zeker, maar dan een open structuur die rekening houdt met de branche regels en mechanismes. Ook met de bonussen, incentives en free goods voor vrijwel alle tandartsen. Met dan aan de ene kant een afnemer die dan toch de emolumentaire voordelen heeft van de oude distributieformule en aan de andere zijde een aantal depots die op deze wijze meewerken aan een geconcentreerd maar open nieuw marktmechanisme met een uniforme structuur. Gemiste kans?!
michiel
Zeer zeker een gemiste kans!! Ik ben zelf tandarts en heb het oprichten en afzakken van Dentiva van dichtbij kunnen volgen. Ligt volgens mij aan drie basale dingen waardoor Dentiva failliet is gegaan. -Slechte site, ik heb meerder malen proberen te bestellen, maar ging iets mis met de verbinding, eerste keer slecht altijd slecht………… -De gemiddelde tandarts heeft geen snelle internet aansluiting maar een 33.6 K-modemtje, wat het wel heel irritant maakt om in een keer veel te bestellen.De groothandels hebben daarnaast al een aantal jaren desktop based software, waarmee eerst een bestellijst wordt ingevuld (dus snel) en pas daarna verbinding wordt gelegd met de server van de groothandel. Dus alleen knopje send indrukken. -Veel te aggressief in de markt gezet, Dentiva stond op elk symposium met ingehuurde dames met roze pruiken tandartsen te trekken, vind je het gek dat de gevestigde orde (lees groothandels) een negatief beeld kreeg van Dentiva en dus niet ging samenwerken maar zich tegen Dentiva.com keerden en dus de prijzen op de site ook niet goedkoper waren dan bij groothandelaren. Toch is het jammer, omdat er een aantal zeer capabele mensen aan het roer stonden.
Kees Tamboer
Niet alleen is hier sprake van te aggressieve benadering, ook heeft men te snel gouden bergen gezien. Binnen een paar maanden liepen er 20 man personeel rond nog voordat er één stuiver verdiend was. Daarnaast genoot het managementteam een extreem hoog salaris en dat is niet zoals het hoort als je gelooft in je eigen bedrijf. Een echte ondernemer neemt genoegen met een klein salaris en zal op den duur cashen d.m.v. opties of toekomstige winst.
K. van Deurne
Helaas, ik vond Dentiva toch zeker een van de beste websites gericht op tandartsen. Het blijft afwachten wanneer er weer zo'n goed initiatief komt.
Anton Meurs
Grappig alle positieve reacties. Dentiva was gewoon de laatste dotcommer die om is gevallen omdat het business model niet klopte. Redenaties als: de markt is 140 miljoen per jaar, daar ga ik als nieuwkomer even een % van pakken, zet daarvoor een grote organisatie op, ga meteen Europees, etc, etc. We hebben het allemaal gezien en ze zijn allemaal weg, dergelijke nonsens bedrijven. De arrogantie waarmee Dentiva gedacht heeft de bestaande marktstructuur te kunnen passeren is ongeloofelijk. Ze werden notabene beleverd door een bestaande distributeur en deden acties onder de kostprijs! Nee, ik ben blij dat dergelijke initiatieven gelukkig geen geld meer verbranden. Niet dat het marktplaats model in deze markt geen plaats heeft, alleen dan wel gefundeerd op normale marktwerking. Internet marktplaatsen horen te faciliteren tussen vraag en aanbod, diensten voor beide partijen beschikbaar te maken, en zo een ontmoetingsplaats met toegevoegde waarde te worden. Het aggressief proberen een plek in de keten te bemachtigen met uitsluitend een internet faciliteit mislukt altijd. Dat weten we inmiddels wel. Dus het enige positieve van Dentiva, is dat ze het zo lang hebben volgehouden!
bjjv
Beste Anton, nemen niet alle internet marktplaatsen een positie in de keten? Ze moeten toch ergens aan verdienen. Bovendien kan je daarmee prima opereren; Ik heb begrepen dat Dental Plaza als internet marktplaats het juist heel goed binnen de tandheelkundige markt doet en al tijden winstgevend is.
Anton Meurs
Dental Plaza is een ander model dan Dentiva; zoals ik heb begrepen, vormen zij een internet omgeving waar tandartsen elkaar en de marktpartijen ontmoeten. Het bestellen via internet is daar niet de primaire faciliteit; veeleerder het gebruik maken van informatie en communicatie faciliteiten. Tandartsen kunnen zelf aangeven van wie ze wel of niet informatie willen ontvangen en hebben verschillende interactieve diensten tot hun beschikking. Met dergelijke faciliteiten krijgen aanbieders de mogelijkheid zeer snel, goedkoop en efficient met de doelgroep te communiceren. Product introducties, product informatie en promoties zijn daarmee vele male sneller in de markt te zetten dan via de 'analoge' weg. Hiermee biedt Dental Plaza duidelijk faciliteiten die een verbetering zijn ten opzichte van de huidige marketing tools. En daarin zit de toegevoegde waarde. Heb je dat aan de gang dan volgt het bestellen vanzelf. Dus het verdienen aan dergelijke faciliteiten werkt m.i. wel degelijk, zonder dat je in het transactie stuk een positie in de markt inneemt.
A.Treur Jr.
Zoals eerder gezegd een gemiste kans! Alle commentaren ten spijt, succes in dotcom kun je zeker afdwingen door de internetgedachte te combineren met direct praktisch gewin voor de gebruiker. Incentive of convience waarde toevoegen aan het prachtige innovationele gedachtegoed. Bijvoorbeeld tegen een laag (break even) maandbedrag hard- (pc en printer) en software (member en praktijk administratie met inkoop en patienten software!) ter beschikking te stellen aan de tandarts in ruil voor een minimale orderwaarde. Dan kun je enige calculatie loslaten op de marktaandelen die je wenst. Partijen als Apple en Compaq zijn daar zeker voor in. Door deze Trojaanse gedachte zal het gebruik (lees omzet) toenemen en kan het platform pas echt renderen (winst?). Nogmaals een gemiste kans?