Deel dit artikel
-

Dialogic Waar Hebben We Het Eigenlijk Over?

Het ministerie van Economische Zaken had genoeg van de sterk uiteenlopende prognoses over e-commerce en liet daarom een heldere, eenduidige meetmethode ontwikkelen. Later dit jaar moet dit leiden tot de invoering van een 'e-commerce monitor'. Vijf vragen aan Christiaan Holland van het Utrechtse bureau Dialogic, die met zijn methode zelfs de belangstellig van de OECD wekte.

Waarom deze e-commerce monitor?

Holland: "Er zijn heel veel onderzoeksbureaus, consultancyfirma's, universiteiten en statistische bureaus die onderzoek doen, en allemaal presenteren ze verschillende cijfers over de ontwikkeling van e-commerce. Iedereen hanteert verschillende definities. Het is alsof hetzelfde verschijnsel met linialen, passers, geodriehoeken en weegschalen wordt gemeten, in plaats van met één instrument. Vaak worden er ook meer voorspellingen gedaan over de toekomstige markt, dan uitspraken over de feitelijke situatie. EZ wilde nu eens een methode hebben om vergelijkbare cijfers over een langere periode te kunnen produceren."

Wat is e-commerce?

"Ruim genomen is e-commerce de afhandeling van transacties via elektronische infrastructuren. Dat kan variëren van oriëntatie tot after-sales. Belangrijk is dat transacties via gesloten netwerken, zoals EDI-systemen, daar ook bij horen, en dat deze definitie eveneens business-to-business transacties omvat. Daarnaast hebben we een definitie in enge zin opgesteld, en daaraan is de voorwaarde toegevoegd dat er minstens een product of dienst via het elektronische kanaal besteld moet zijn. Afhankelijk van de onderzoeksdoelstelling kan een van beide definities gehanteerd worden."

Wat heeft een ondernemer aan zo'n e-commerce monitor?

"Voor een ondernemer is het belangrijk te weten wat de obstakels zijn om e-commerce te bedrijven, maar ook wat de succesfactoren zijn. Hoeveel mensen zijn aangesloten op Internet, waarom kiezen ze voor een bepaalde site, wanneer en waarom doen ze herhalingsaankopen? Ook op dat soort kwalitatieve vragen zal de e-commerce monitor antwoord geven."

Wat viel u het meeste op bij de verschillende e-commerce metingen?

"Hoe ongelofelijk uiteenlopend de prognoses zijn. Sommige onderzoeken zijn nergens anders op gebaseerd dan een tiental interviews. Opmerkelijk is ook het blinde vertrouwen van bijvoorbeeld de Amerikaanse en Britse overheid in de cijfers van bureau Forrester. Ons ministerie van EZ zal toch wel uitkijken om die cijfers zomaar in overheidsrapporten op te nemen."

Waar moet je op letten als er onderzoeksresultaten worden gepubliceerd?

"Op de informatie die wordt verzwegen. Dat kan de grootte van de steekproef zijn, of de representativiteit van de ondervraagde groep. Als er bijvoorbeeld via Internet wordt geënquêteerd, zie je alleen de antwoorden van mensen die al zijn aangesloten op het net."

www.minez.nl
www.dialogic.nl

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond