Deel dit artikel
-

DMSA in surséance

De DMSA, de belangenbehartiger van de direct marketeers, heeft uitstel van betaling aangevraagd. Tegenvallende inkomsten uit het Marketingcongres in Groningen eerder deze week en een teruglopend ledenaantal zorgden voor de financiële problemen. De DMSA hoopt op een voortzetting "in kleinere vorm".

Het tijdschrift Incentive meldt het aanvragen van uitstel van betaling op zijn website. Eerder werd al duidelijk dat het jaarlijkse congres van de DMSA , dat afgelopen week in Groningen is gehouden, tegenvallende inkomsten opleverde. Het verwachte aantal bezoekers van rond de 5000 werd niet gehaald, er kwamen rond de 3200 mensen. "Het aantal mensen dat een passe-partout kocht voor het congres of ruimte voor een stand kocht viel tegen", zegt DMSA-voorzitter Rob Benjamens tegenover Emerce.

De tweede reden voor de financiële problemen heeft te maken met een teruglopend ledenaantal. "Er wordt gezien de huidige economische situatie kritischer gekeken naar zaken als lidmaatschap van een branchevereniging", zegt Benjamens. Bovendien blijken meer leden moeite te hebben met het betalen van het lidmaatschap. "De lijst met dubieuze debiteuren werd langer." Momenteel heeft de DMSA 350 leden, zegt Benjamens. Hoeveel schuld er momenteel ligt is nog niet duidelijk, zegt Benjamens. "We zijn in elk geval niet meer in staat om aan de huidige financiële verplichtingen te voldoen."

Het is niet de eerste keer dat de organisatie voor direct marketing en verkoop op afstand in de financiële problemen komt. In 2000 leed de DMSA een verlies van 675 duizend gulden, wat een negatief eigen vermogen opleverde van 500 duizend gulden. "Dat tekort hebben we de afgelopen twee jaar kunnen wegwerken", zegt Benjamens, die vlak na zijn aantreden in 2000 geconfronteerd werd met de financiële problemen.

De DMSA wil "een voortzetting in kleinere vorm", aldus Benjamens. Een werkgroep werkt een plan hiervoor uit, dat op de komende ledenvergadering van 16 oktober voorgelegd zal worden. Benjamens kon nog geen details geven over hoe een kleinere versie van de DMSA eruit zal gaan zien.

Deel dit bericht

5 Reacties

Ernst Blok

De beste stuurlui staan altijd aan wal. Maar dit is toch wel een hele snelle afbraak van het merk DMSA (de oude vereniging DMIN, die was ook niet zo slecht) en de verkwanseling van het product "Maastricht". Helaas is strategie een moeilijke zaak, ook voor een vereniging. Ik denk dat het erg jammer is voor het DMSA dat men de boom in de interactieve industrie, die Internet heet, compleet gemist heeft door het belang voor het vak jaren te laat in te zien. Ook met sms marketing heeft men veel te passief gereageerd. Dm-ers zijn erg goed in opbrengsten en kosten berekenen. 10 jaar geleden was er al sprake van gemor dat leden toch wel erg veel moeten betalen, en erg hard hun best moeten doen om dit geld in de interne organisatie te kunnen verantwoorden. Jongens terug naar de core business en geen grote financiele risico's meer nemen. Dan komt het allemaal wel weer goed. Vergeet niet dat de aloude twisten gingen over : met thema is het zaaien en met dm is het oogsten. Laten we dat met zn allen niet vergeten. Het dmsa is dood, leve dm! Exdm-er

Erick

DMSA… was dat niet die club die zo voor 'opt-out e-mail marketing' was? Die lui die het geweldig vinden dat duizenden spammers ontelbare mailboxen op kosten van de ontvangers volkotsen met ongevraagde 'fantastische aanbiedingen', zolang die duizenden spammers maar evenzovele mogelijkheden tot 'opt-out' bieden? Is dit dezelfde DMSA die zelfs spamhaus Abfab financieel(!) steunde in zijn strijd om Xs4all-klanten te mogen blijven bespammen? Hebben we het over die DMSA? Goh, toch best wel een positief bericht, dat van die surcéance, niet? 🙂

Ed Mat

just 1 more question: wat heeft die DMSA de afgelopen jaren wel goed gedaan?

Erwin van Lun

Misschien een raar idee: waarom wordt DMSA niet gewoon een onderdeel van het NIMA? (Nederlands Instituut voor Marketing). In de vraaggestuurde economie benaderen marketeers steeds vaker hun klanten direct. Moderne kanalen zoals Internet en e-mail helpen daarbij. Direct Marketing wordt in die zin steeds meer een écht onderdeel van marketing in plaats van een aparte discipline met een eigen belangenorganisatie.

Ed Mat

Erwin vroeg zich af: "waarom wordt DMSA niet gewoon een onderdeel van het NIMA?" Is daarvoor niet het begrip "verzuiling" in de Nederlandse taal opgenomen. Zal wel bij de cultuur en tradities van dit land horen jezelf net iets anders dan de rest te voelen.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond