Documentum wil agressief groeien in Benelux

Documentum, de Amerikaanse leverancier van Enterprise Content Management-software, wil het komende jaar in de Benelux groeien naar een marktaandeel van 40%. Dat zegt directeur Peter Dalhuisen.
De markt voor Enterprise Content Management-software is volop in beweging. Fusies en acquisities aan de ene kant, maar ook problemen voor kleinere partijen aan de andere kant. Enige tijd geleden werd bekend dat het Nederlandse Tridion in problemen verkeert. Een verklaring daarvoor is dat grote Amerikaanse spelers steeds meer grip op de Europese markt krijgen. Bovendien breiden die grote spelers hun productenpakket steeds verder uit, ondermeer door overnames. Daarvoor hebben kleinere partijen als Tridon niet genoeg in kas.
Een typisch voorbeeld van zo'n grote Amerikaanse partij met een breed pakket is Documentum . Directeur van de vestiging Benelux Peter Dalhuisen beweert dat zijn bedrijf 33% van de Nederlandse markt, gemeten naar omzet, in handen heeft. Eind 2004 moet dat 40% zijn. Als grote concurrenten ziet hij IBM en Microsoft. Een partij als Vignette speelt volgens Dalhuijsen eigenlijk niet meer mee, en voor Tridion ziet hij alleen een toekomst als niche-speler.
Volgens Dalhuijsen groeit de Nederlandse markt met zo'n 10 procent per jaar. Daarmee is hij iets optimistischer dan Ovum. Dat Britse onderzoeksbureau berekende de groei (voor West-Europa) op zo'n 8 procent. Het verschil kan veroorzaakt zijn door het gebruik van andere definities voor Enterprise Content Management.
Documentum wil dus hoe dan ook sneller dan de markt groeien. Daartoe wordt het sales en consultancyteam dit jaar uitgebreid van 8 naar 11 man. Als drivers van die groei ziet Dalhuisen de toenemende aandacht voor corporate governance, zowel bij bedrijven als bij non-profitinstellingen, brandmanagement, collaboration en de noodzaak om altijd online informatie voor klanten paraat te hebben.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond