Deel dit artikel
-

‘Don’t mix your drinks, ha ha ha’

Luchtvaartmaatschappij easyJet verkoopt ongeveer 30.000 plaatsen per week via het web. In april opent de onderneming de eerste van vier Nederlandse Internet-cafés. Oprichter Stelios Haji-Ioannou over zijn plannen.

Het grootste Internet-café ter wereld (geen bar, wel tl-verlichting) gaat 650 plaatsen tellen en wordt gehuisvest in de Amsterdamse Reguliersbreestraat, een absolute A1-lokatie. Iedereen kan er 24 uur per dag internetten. De initiatiefnemers vrezen de concurrentie van gratis Internet niet; ze willen Internet aanbieden tegen lagere kosten dan de thuisgebruiker kwijt is aan apparatuur en telefoontikken. Stelios Haji-Ioannou kijkt geïnteresseerd uit het raam van restaurant Planet Hollywood, dat pal tegenover zijn nieuwe troetelkindje ligt.

Ziet u uw klanten lopen?

?Ja. Het zijn vooral jonge mensen, maar net als in onze Londense easyEverything-shops zullen we ook wel oudere mensen binnenkrijgen, en mannen in pakken.?

Hoe lang blijven ze binnen?

?Onze ervaring in Londen is dat ze gemiddeld een uur blijven.?

Weet u wat uw klanten doen?

?De helft maakt gebruik van webbased e-maildiensten, zoals Hotmail. E-mail is verslavend, net als koffie. Maar je ziet ook andere dingen gebeuren. Zo boekten vorige week drieduizend mensen een stoel op de easyJet-website vanuit de easyEverything-shops.?

Shoppen uw klanten ook online?

?Sommigen wel ja. 'It really pisses me off' als ik ze naar de British Airways-site zie surfen, hahaha. Maar ze vergelijken dus aanbiedingen.?

Gaat u de easyEverything-site uitbreiden? Bijvoorbeeld met een prijsvergelijkingsservice?

?Ik word gedreven door mijn klanten. Voor mij is een pond een pond. Het zou natuurlijk winstgevender kunnen worden als we in e-commerce gaan en commissies gaan rekenen enzovoort. En uiteindelijk doen we dat misschien wel. Op dit moment komt er overigens al een significant deel van de omzet uit advertenties.?

Terwijl u een laag webvertisingtarief berekent: 1 pond per 1000 impressies.

?We hebben veel capaciteit. Ruim 2200 schermen in Londen alleen al. Met de vestiging in Amsterdam erbij hebben we bijna drieduizend plaatsen. Bij een bezettingsgraad van zestig procent betekent dat vijftien miljoen bezoekers per jaar. Onze mogelijkheid om advertenties te tonen is dus groot.?

Wat verdient u per klant?

?Je moet het verschil zien tussen inkomsten per klant en 'fixed costs'. In een 'fixed costs business' maak je verlies tot je kosten gedekt zijn, en daarna betekent elke pond winst. Onze eerste vestiging in Londen dekt zijn eigen kosten al.?

En wat zijn de vaste kosten voor een Internet-café zoals dat in Amsterdam?

?We hebben het over twee miljoen pond, ongeveer zes miljoen gulden, per jaar.?

U hebt ervaring met het online verkopen van plaatsen voor uw luchtvaartmaatschappij. Wat zijn de belangrijkste obstakels voor e-commerce?

?Je moet een onderscheid maken tussen easyJet en elk ander bedrijf dat zich als e-commerce-onderneming tracht te positioneren. easyJet is een airline en verkoopt stoelen. Ik denk dat online klanten easyJet hoe dan ook vertrouwen, anders zouden ze geen vluchten bij ons boeken. Als je een XYZdotcom opricht hebben mensen nog nooit van je gehoord en weten ze niet of ze je kunnen vertrouwen. Het Internet is voor ons gewoon een extra mogelijkheid om te verkopen. Je ziet overigens ook dat veel mensen op de site informatie zoeken en vervolgens telefonisch boeken.?

Ziet u wat in 1-to-1 marketing?

?We hebben wel promotie-acties gedaan door een e-mail naar klanten te sturen met een nieuwe aanbieding. Sommigen reageren, anderen niet. Het werkt, maar het is niet alles. Ik geloof dat offline presence nog steeds belangrijker is. Er is niets beter dan om in de krant te staan met nieuws.?
U hebt veel bezoekers op uw easyJet-site. Overweegt u reclame en diensten aan te bieden op deze site?
?Nee, een airline moet een airline blijven. We gaan geen andere zaken via die site verkopen. Volgend jaar starten we het autoverhuurbedrijf easyRentacar, waarbij reserveringen ook via het web zullen verlopen. Als ik auto's wil verhuren gebruik ik daarvoor niet de airline, maar zet ik een aparte onderneming op. Mijn filosofie is: 'don't mix your drinks'.?

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond