Deel dit artikel
-

DQ&A start met mobiele advertenties via Doubleclick

DQ&A is als eerste in Europa gestart met het aanbieden van advertenties op mobiele telefoons via het platform van Doubleclick.

"Wij zijn de eerste partner van Doubleclick in Europa die de toepassing voor mobiel adverteren implementeren", zegt DQ&A-directeur Heleen van Oord tegen Emerce. DoubleClick Mobile werkt volgens Van Oord op negentig procent van de mobieltjes, in totaal zo'n vierduizend verschillende toesteltypes.

"Het mooie van het systeem is dat je mobiele campagnes op dezelfde manier kan meten als bij het gewone web. Ook kunnen adverteerders ze geïntegreerd meten. Oftewel: zowel online als mobiel in één rapport", aldus Van Oord.

Doubleclick Mobile werkt met het bekendste DoubleClick-product, DART for Publishers, waarmee bedrijven advertentiecampagnes kunnen beheren. Zij kunnen ook voorbeelden van mobiele advertenties op verschillende virtuele mobiele telefoons bekijken als voorproefje.

"Het type mobiele telefoon wordt automatisch herkend en de advertentie wordt daaraan aangepast. De advertenties in de mobiele browsers zijn geen flitsende flash-banners. Dat werkt niet op mobiel." Wel wordt er soms gebruik gemaakt van advertenties die een scherm in de mobiele browser vullen.

Adfactor

Het systeem is in eigen huis ontwikkeld door Doubleclick. "Wij zijn er best trots op dat we het als eerste in Europa kunnen implementeren", aldus Van Oord. Daarbij speelde mee dat DQ&A ook een van de bèta-testers was. Het bedrijf Adfactor is het eerste advertentienetwerk dat het mobiele advertentiesysteem gaat toepassen. Adfactor verkoopt advertenties op sites als 9292ov, Retecool en Partyflock.

De markt van mobiel adverteren zal zich volgens Van Oord snel verder ontwikkelen. "Vanaf 2009 gaat dit groot worden. Wij vinden het belangrijk hiervoor klaar te zijn en deze markt nu al een kans te geven. Het bereik van mobiel neemt begint al toe te nemen."

Advertenties op basis van de actuele locatie van een telefoon is nog niet mogelijk, maar dat verwacht Van Oord wel op langere termijn. Binnenkort start DQ&A ook met de opties 'Click to Call' en 'Click to show video' op mobiele telefoons. De adverteerder kan dan de mogelijkheid aanbieden om in de mobiele browser te klikken om een bedrijf te bellen voor meer informatie.

Overname 

DoubleClick is een van de grootste dienstverleners voor online advertenties. In april werd bekend dat Google een overeenkomst had gesloten het bedrijf over te nemen voor 3,1 miljard dollar. Het rondmaken van de deal blijft nog onzeker na verzet van onder meer Yahoo, AT&T en Microsoft.

Die concurrenten van Google vinden dat toezichthouders moeten ingrijpen omdat Google met de overname een te grote macht zou krijgen op de markt van internetadvertenties. Microsoft waarschuwde zelfs voor een monopolie-positie voor Google als de Doubleclick-deal zou doorgaan.

Deel dit bericht

2 Reacties

Jan de Bruin

"Advertenties op basis van de actuele locatie van een telefoon is nog niet mogelijk " Dat is al wel mogenlijk : http://www.quova.com/page.php?id=33&news_id=157  Aan de dekking op navizon te zien heeft men bijna geheel west europa al in kaart gebracht. Een advertentie van de bakker om de hoek is dus nu al mogenlijk!

Rob Harkink

Is dit verwant aan/concurrent van de Mobile flyer?  http://www.snt.nl/mobile_flyer_487.html  Hier moet je namelijk de nodige software voor installeren en juist dat lijkt me een enorme drempel. Mijn persoonlijke motief.  Bovendien betaal je voor al dat mooie visuele geweld wel per mb, tenzij je flat fee hebt natuurlijk…

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond