Deel dit artikel
-

Drie grootste reclamebureaus starten marktplaats voor media-inkoop

De drie grootste reclamebureaus ter wereld gaan via internet de inkoop en verkoop van mediaruimte regelen. Interpublic Group , Omnicom Group en WPP Group hebben hiervoor gezamenlijk een nieuw bedrijf opgericht dat binnen drie maanden actief moet zijn. Zowel adverteerders als mediabureaus zijn volgens de drie initiatiefnemers gebaat bij een marktplaats waar de zendtijd en ruimte voor reclame verhandeld kan worden.

Interpublic Group, Omnicom en WPP zijn de drie grootste communicatieadviesbureaus ter wereld. Ze bezitten alledrie een portfolio aan reclamebureaus, pr-bureaus en interactieve 'units'. Omnicom bezit ondermeer TWBA en DDB, maar deels ook Agency.com en Razorfish. WPP bezit ondermeer Young & Rubicam, en Interpublic Group is eigenaar van McCann-Erickson, Lowe Group en ook Zentropy Partners. De gezamenlijke omzet van de drie bedrijven bedroeg vorig jaar ongeveer zestien miljard dollar.

Met het oprichten van een nieuw bedrijf voor media-inkoop willen Interpublic, Omnicom en WPP de in- en verkoop van advertentieruimte gemakkelijker en goedkoper maken. Het bedrijf zal tevens via electronische weg toegang bieden tot onderzoeksgegevens over mediagebruik, informatie die nodig is om een reclamecampagne te kunnen plannen. Momenteel wordt in- en verkoop van advertentieruimte gedaan door mediabureaus, die meestal gelieerd zijn aan een van de grote reclamebureaus.

"Interpublic, Omnicom en WPP geloven dat er met de huidige techniek een platform gecreëerd kan worden waardoor de transacties rond mediainkoop, die momenteel miljarden dollars bedragen, veel effeciënter en sneller uitgevoerd kunnen worden", zegt ceo John D. Wren van Omnicom in een verklaring. "We geloven dat het platform zowel de service verbetert en efficienter is ten aanzien van klanten, maar ook profijtelijk kan zijn voor de mediabureaus."

De bedoeling is dat er een nieuw bedrijf gevormd wordt dat een online marktplaats gaat beheren. Volgens Interpublic, WPP en Omnicom zal dit bedrijf in het tweede kwartaal van dit jaar actief worden, het wordt gevestigd in New York. De drie initiatiefnemers nodigen andere reclamebureaus om zich aan te sluiten bij de site, waarvoor nog geen naam bekend is gemaakt. Michael Lotito, voormalig ceo van Interpublic's mediabureau Initiative Media, zal het nieuwe bedrijf gaan leiden. In een reactie tegenover Internetnews.com zei Lotito dat een feitelijk besluit over het volledig op internet richten van het nieuwe bedrijf nog niet genomen is, maar naar zijn idee ligt het voor de hand dat het bedrijf wel een dergelijke opzet krijgt.

Er zijn al meerdere marktplaatsen voor reclame actief in de Verenigde Staten. Ook in Nederland wordt al gewerkt met in- en verkoop van mediaruimte via internet, ondermeer door de bannerbeurs Ad4ex.nl. De initiatieven bleven echter voornamelijk beperkt tot online advertising en hadden niet de steun van de grote partijen in de markt. Ook adverteerders zagen nog weinig in media-inkoop via internet. Eind vorig jaar deed adverteerder Heinz als eerste grote adverteerder een aanbesteding via de website Free Markets . Televisiezenders konden een bod doen voor reclamezendtijd. Heinz zou op basis daarvan bepalen met welke partij het in zee zou gaan.

Deel dit bericht

1 Reactie

Sjoerd van Geffen

Wat ik in dit bericht mis is de kritische noot. Het 'standaard-platform'-argument wordt weer eens misbruikt; wanneer de drie grootste kijkveeboeren zich concentreren in een _gesloten_ platform (d.w.z. alleen toegankelijk voor de drie oprichtende ondernemingen) leidt dat mijns inziens immers onvermijdelijk tot een verslechtering (van een oligopolistische naar een monopolistische markt) voor iedereen behalve de drie oprichters. Anders geformuleerd: een 'one-stop-shop' is klote wanneer dat betekent dat er maar 1 'shop' is. Dus: mededingingsautoriteiten opgelet!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond