Deel dit artikel
-

eBuddy: ‘Mobiel adverteren is flink onderdeel omzet’

Het Amsterdamse eBuddy ziet eindelijk de inkomsten uit mobiel adverteren van de grond komen. “Je hoort al jaren dat mobiel adverteren the next big thing is, Wij zien nu dat het daadwerkelijk een substantieel onderdeel van ons business model uitmaakt”, aldus Onno Bakker, medeoprichter van de mobiele chatdienst.

Bakker merkt dat er veel vraag naar is. "Het loopt echt. Met onze reach en gebruikersaantallen zien we dat adverteerders erop springen. Vooral in Aziatische landen, waar mensen niet online zijn via de pc, willen adverteerders die mensen toch bereiken. In die landen verdienen we mobiel meer dan aan onze gebruikers in Nederland."

Het mobiele advertentiesysteem begint te werken. eBuddy geeft geen absolute aantallen over de omzet, maar wil wel kwijt dat het mobiele aandeel hierin ‘substantieel’ is. "Van onze hele omzet komt een kwart uit mobiel. De hele omzet loopt in de miljoenen, maar nog geen dubbele cijfers", aldus Bakker.

Winst

Het bedrijf maakte de afgelopen maand voor het eerst weer winst. Bakker: "In het begin, voor we een investeerder aantrokken, hebben we ook wel winst gemaakt, maar daarna hebben we geld ingezet om te groeien."

Tot nog toe verdiende eBuddy geld aan advertenties, vooral op web en de laatste paar maanden op mobiel. Voor het mobiele gedeelte is nu een partnership gesloten met InMobi, een grote internationale speler. "Dat is een AdLink voor mobiel. Het integreren van een adnetwerk voor mobiel is ingewikkelder dan wanneer je dat op het vaste internet probeert. Dat kostte wat integratietijd. Er is eerst een test gedaan en met InMobi gaan we nu in de eerste 12 landen van start", vertelt Bakker.

Opportunistisch

Er zijn meerdere mobiele advertentienetwerken ingezet. Bakker: "Zo opportunistisch zijn we wel, we hebben gekeken wat voor campagnes bij welke netwerken het beste liepen en welke partij de meeste omzet opleverde."

Naast geld uit mobiel adverteren wordt er binnen 2 weken een betaalde applicatie gelanceerd voor de iPhone. "Dat is voor ons iets nieuws. We werkten tot nu toe vooral met het gratis model met advertenties." De betaalde applicatie biedt extra diensten, zoals de gewilde push-functie waarbij een gebruiker langer dan een uur online blijft wanneer hij met andere taken aan de gang is op zijn mobiel. Ook is de betaalde applicatie advertentievrij. "En je kan denken aan meer features als emoticons", aldus Bakker.

Betaalde applicatie

Als het goed loopt dan wil eBuddy kijken hoe de betaalde applicatie verder uitgerold kan worden voor andere mobiele platforms. Voor nu zijn er hoge verwachtingen voor de betaalde applicatie. Bakker: "Voor de iPhone hadden we in 2 maanden tijd meer dan 2,5 miljoen gebruikers." De prijs voor de applicatie is nog onzeker. "We moeten het wiel nog uitvinden en we willen kijken hoeveel men bereid is te betalen."

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond