Deel dit artikel
-

Eentiende van internetters VS betaalt voor content

Tien procent van de Amerikaanse internetters, ofwel 15,7 miljoen mensen, betaalt dit jaar voor online content. In 2003 zal dit stijgen naar 20,9 miljoen, ofwel 13 procent van de internetters. Wereldwijd geven consumenten in 2003 6,5 miljard dollar uit, stellen onderzoeken van eMarketer en IDC.

Dit jaar zullen volgens e-business-onderzoekers eMarketer 15,7 miljoen Amerikanen betalen voor online content. Dat is ongeveer tien procent van alle internetters in de VS. Het bureau verwacht dat dit aantal in 2003 stijgt naar 20,9 miljoen. Dat is bijna 13 procent van de 162 miljoen Amerikanen die eMarketer volgend jaar op internet verwacht.

Uit een ander onderzoek, van IDC, komt naar voren dat dit jaar wereldwijd 3,8 miljard dollar aan online content wordt gespendeerd. IDC Research verwacht dat dit in 2003 groeit naar 6,5 miljard dollar. Organisaties geven dit jaar 43,7 miljard dollar aan online content uit. Een bedrag dat volgens de becijferingen van IDC volgend jaar groeit naar 88,4 miljard dollar.

Beide onderzoeken gaan niet in op de vraag voor wat voor soort content de consument wil betalen. Afgelopen zomer stelde de Amerikaanse Online Publishers Association dat het meest wordt betaald voor 'business content', gevolgd door 'entertainment' en 'personals/dating'. Daarbij bleek 85 procent van de uitgaven aan online content te worden gedaan op slechts vijftig sites, met Real.com, Wall Street Journal en Match.com als top-drie.

Forrester Research kwam deze herfst weer tot heel andere conclusies . Het meldde dat consumenten van alle betaalde content het meest geneigd zouden zijn te betalen voor audio en video. De consument zou echter de hand op de knip houden als het gaat om algemene en gespecialiseerde content, zoals nieuwssites. Weinig verrassend stelde Forrester ook dat consumenten die gebruik maken van draadloze datadiensten én meer dan drie jaar online ervaring en breedband-toegang hebben, sneller voor content zullen betalen.

Onderzoek op dit gebied is in Nederland nog schaars. Zo meldt Blauw Research dat zijn meest recente studie naar betaalde online content alweer van anderhalf jaar geleden dateert.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond