Deel dit artikel
-

Eerste winst voor internetveteraan iFilm

Internetveteraan iFilm overleefde de shake-out van filmsites en heeft zich nu gevoegd bij een groeiende groep van winstmakende websites. Het recept: veel banners, maar vooral inkomsten uit het gebruik van zijn database en uit media-testsite Online Testing Exchange.

iFilm overleefde als één van de weinigen de enorme shake-out onder sites die gratis korte films vertoonden. De investeerders en partners waaronder Kodak, Yahoo!, Sony Pictures en Liberty Digital kunnen eindelijk glimlachen: sinds mei 2002 boekt iFilm winst. Tot nu toe schreef alleen offline onderdeel Hollywood Creative Directory zwarte cijfers.

Het bedrijf wil geen nadere details prijsgeven over de winst. Het is ook niet duidelijk of het een nettowinst betreft. Wel zegt iFilm in 2001 en 2002 de omzet te hebben verdubbeld en de operationele kosten met een kwart te hebben verminderd. Ook maakte het bekend dat CEO Kevin Wendle wordt vervangen door Adam Frank.

De economie van onze online business begint eindelijk te draaien, zegt Frank tegen The Hollywood Reporter. Het eerste kwartaal van 2002 begonnen volgens iFilm de bannerinkomsten goed op gang te komen. Inmiddelt telt de site 75 adverteerders en claimt het zaken te doen met iedere Hollywood-filmstudio die verantwoordelijk is voor meer dan tachtig films.

De site leunt niet alleen op inkomsten uit online reclame. IFilm draait ook omzet uit zijn iFilm Network, een database met filminformatie en korte films (zoals filmfragmenten, cartoons, fillminterviews). Een flink deel daarvan, het zogeheten IFilm Plus+, is alleen toegankelijk voor bezoekers die daarvoor betalen. abonnees. Daarnaast verdient het geld met zijn Online Testing Exchange , waar partijen alle soorten media, waaronder films, commercials en sites, kunnen laten testen.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond