Deel dit artikel
-

Endemol lanceert online foto-tool

Endemol heeft onder de naam Funclip.nl een online tool gelanceerd waarmee een digitale foto van een gesproken tekst is te voorzien. De 'clip' kan vervolgens gemaild worden. Het product lijkt in opzet sterk op de Faceclip van de Amsterdamse bedrijven Easyconcepts en Icemobile.

De technologie voor de Funclip van Endemol is ontwikkeld door het Russische Seestorm , dat zich ten doel stelt om communicatie via internet persoonlijker en beeldender te maken. Seestorm is een spin-off van softwarebedrijf Spirit Corporation, eveneens gevestigd in Rusland.

Seestorm werkt met avatar's, identiteiten die internetters online kunnen aannemen. Vaak betreft het de identiteit van een ander, maar bij Seestorm staat de eigen identiteit voorop. Aan de hand van een digitale foto en enkele tools, zoals 'lip-synchro' om de lippen van de foto synchroon met de ingesproken tekst te laten lopen, ontstaat een pratend evenbeeld. Doel is om deze foto met tekst naar bekenden te sturen, voorlopig kan dat alleen via e-mail.

"Met Funclip spelen we in op de enorme opkomst van de digitale fotografie en de ontwikkelingen op het gebied van sms, mms en e-cards", zegt William Linders, directeur Consumer Business bij Endemol Interactive. "We geloven sterk in interactief entertainment en verwachten de komende jaren naast televisieproductie groei te realiseren met interactivie content gericht op zenders, adverteerders en consumenten."

Inkomsten voor Funclip zijn afkomstig uit een telefoonnummer (0909 2244667) dat internetters dienen te bellen om de eigen stem op te nemen, die vervolgens toegevoegd wordt aan de digitale foto. Kosten hiervoor bedragen 0,80 euro per gesprek. Funclip is bij de start beschikbaar via de sites van ilse, Tiscali en de Telegraaf.

Faceclip
Het model van de Funclip lijkt sterk op de Faceclip , die is ontwikkeld door Icemobile en Easyconcepts uit Amsterdam en vorig jaar is geïntroduceerd. De Faceclip is inmiddels beschikbaar in meerdere Europese landen en ook in Australië. In tegenstelling tot de Funclip van Endemol is er bij de Faceclip geen mogelijkheid om een foto te personaliseren, de klant heeft de beschikking over een vooraf geselecteerd aantal foto's en cartoons. De Faceclip is met 0,70 euro per gesprek iets goedkoper dan de 'clip' van Endemol.

"Ik beschouw de introductie van de Funclip als een compliment", reageert Ralph Cohen van Icemobile. "Wij waren in Europa de eersten die mensen gesproken tekst lieten toevoegen via een betaalnummer." Icemedia heeft ook "een hele leercurve" doorlopen in het geschikt maken van de Faceclip voor de mobiele telefoon, zegt Cohen, waarmee het een voorsprong op Endemol zou hebben. Die toepassing voor de mobiele telefoon moet overigens nog wel geïntroduceerd worden. Volgens Cohen is het ook lastiger om de Funclip van Endemol in elkaar te zetten. "Het ziet er gaaf uit, maar ik denk dat veel mensen niet weten hoe je een foto moet uploaden."

Cohen verwacht geen hevige concurrentie met Endemol. "Ik denk dat er ruimte is voor meerdere aanbieders op deze markt." Dat genuanceerde oordeel heeft wellicht ook te maken met een gemeenschappelijke partner. Icemobile is een samenwerking gestart met Telefónica , grootaandeelhouder in Endemol. Samen met Telefónica zal Icemobile de ronde van Spanje – La Vuelta – 'live' op de mobiele telefoon brengen. Bellers kunnen tegen betaling updates krijgen over de voortgang tijdens de etappe, in de vorm van een routekaartje, maar ook inzicht krijgen in de samenstelling van de koers.

"We hebben daar al ervaring mee opgedaan met de Tour de France", zegt Cohen. "Met een aantal sportportals in Nederland hebben we deze dienst aangeboden." De Ronde van Spanje moet nog beginnen, maar volgens Cohen is Telefónica al dusdanig geïnteresseerd geraakt in de mogelijkheden van sport op de mobiele telefoon, dat het Icemobile opdracht heeft gegeven om voorstellen te doen voor andere sporten die op de mobiele telefoon te bekijken of te volgen zijn.

Deel dit bericht

10 Reacties

Sam

Waar is Endemol mee bezig? Eerst Versatel, toen Lycos, nu Funclip??Vraag me telkens weer af wat ze in petto hebben… ik lach ieder keer weer als ik het lees, maar ondertussen begint het toch wel een behoorlijke portfolio te worden. Dan maken ze een soort faceclip II, reageert Cohen daar heel sportief op en noemt tussendoor ff de relatie met Telefonica, de moeder van Endemol. Tel daar de nieuwe MMS soap en het belang in Overloaded bij op… WAAR GAAT DAT HEEN? Iemand gedachten?

Chiel

Hebben jullie die campagne gezien & gehoord? Kwam 'm oa op Glamago, Fokzine etc. tegen. Dit geeft wel weer aan hoe bizar het soms kan lopen… eerst zweren we allemaal dat Internet de muziekindustrie omzeep gaat helpen, dat TV niet meer bestaat etc. en dan plots wordt een slapende reus wakker: Endemol. Brengt een leuk, maar niet heel erg spectaculair tooltje uit maar BAM met een radiocampagne en online… en dan niet ff lullif, maar starring mr Internet himsefl; Adam Curry. Tsja, mij benieuwen of dat werkt, maar mij is duidelijk dat de grote Entertainment reuzsen eindelijk wakker zijn… is dit huist de toekomst voor de zolderkamer artiest of een bedreigin van de Small e-businesses?

D. Boekels

Ik om de heren van Endemol ook overal tegen in de markt. Ik moet zeggen chapeau voor FunClip. Het is dan mischien niet geheel zelf bedacht (zoals veel Endemol programma's), maar ze maken er wel wat mooi's van. vergelijk het eens met Facelip, duidelijk techno-loving people… Endemol is dan wellicht wat laat af en toe, maar it strikes back. Ik ben heel benieuwd of dit een succes wordt, maar aan de aandacht zal het niet liggen 😉

A.Treur Jr.

Gebrek aan echte inovaties en interactieve content is het enige motief voor dit weinig unieke initiatief wat eigenlijk gewoon een gimmick is voor telco's. Het lijkt heel wat maar het is het wat magere sesultaat van lange tijd zoeken en niet vinden van Endemol Interactive onder leiding van Linders en Glorie. Echte doorbraken komen (let op) uit heel andere hoeken. Eerst maar even WiFi en Gprs/umts converteren.

Johan

[Sam]Waar is Endemol mee bezig? Eerst Versatel, toen Lycos, nu Funclip??[/Sam] Het wordt inderdaad een redelijke portfolio, maar wat interessanter lijkt, is de het onderscheid in deelnemingen door Endemol of door John de Mol prive (via de Talpa holding). In dit laatste consortium zijn de belangen in Versatel, Lycos, Manchester United, Spyker, Noordzee FM &c. opgenomen; dus NIET door Endemol (wel o.a. Overloaded en Independent Media (om de Russische tv-markt in een wurggreep te nemen)) Dus ik zou de vraag willen reformuleren naar: Waar is John de Mol mee bezig? Iemand?

Koos koets

Eerst de TV verpauperen, dan de Radio, en nu het Internet, 3 keer hoera voor de leeghoofden. P.S. Ik zag vandaag die beeldstrip van Oud Zuid, kan iemand me vertellen wat er vernieuwend is aan fotostrips? Volgens mij stonden die in de jaren 60 al in schuine blaadjes? OHhhhhhhhhh, het wordt via SMS verstuurt, WOW hoe orgineel.

F. v. Sanders

Ik vind deze discussie wee zo typisch Nederlands. In het artikel staan 2 bedrijven die op het gebied van Entertainment zich over de hele wereld hebben verspreid. Dat vind ik toch echt een prestatie. Dan doen ze iets nieuws, treden uite hun schulp en proberen te veranderen, dan staan daar wer allemaal criticasters klaar om het neer te sabelen. Niet innovatief genoeg?! Voor de meeste ondernemingen is het de kunst om nieuwe media voor zich te laten werken en te integreren met de divsere bedrijfsprocessen. Aan de andere kant moeten de nerds nog eens een massa leren bereiken als het entertainment betreft. Kortom, ik denk dat het naar elkaar toegroeien van de diverse media een goede stap is die inderdaad nog met veel mislukkingen en een aantal succeshes gepaard zal gaan. Tuurlijk was er eerst Faceclip… echter de heer Cohen heeft niet zo'n hoge pet op van de consument want die denkt dat deze geen pictures kan uploaden… Endemol daarentegen heeft iets meer massa en bereik, dus als mensen het al niet zouden kunnen, dan kan Endemol ze het minstens voordoen. Dat is toch te gek… Tsja en de Jong Zuid van MediaRepublic is nog niet echt heel erg vernieuwend, maar het is er wel en is toch een van de eerste breedschalige MMS applicaties. Dan komt de rest vanzelf. Verwacht je uberhaupt nog iets nieuws? Zlal nieuwe media toepassingen zijn toch haast een verbetering van bestaane producten en diensten… daarmeer bedoel ik dat je impliceert dat het heruitbrengen van d e fotoroman die in een papierenversie in de winkel ligt, op MMS, een slechte zaak is..? Geef dan eens een voorbeeld wat je echt innovatief vindt?

Koos Koets

Aan Hr. Sanders, wat ik innofatief vind? Och kan zat dingen opnoemen, van innovatieve multimedia zaken maar dat doet niet ter zake. Punt is dat bedrijvens als endemol slechts meeliften op innovaties van een ander. Gecombineerd met een flinke zak geld weten ze het grote publiek nog wijs te maken ook, dat zij het zijn die innovatief zijn. Endemol is daar niet uniek in, ook mensen als Adam Curry flikken keer op keer het zelfde kunstje, maar omdat Adam Curry zichzelf als internet guru heeft uitgeroepen, denkt het grote publiek dat Curry de grote man is. En och, als je beetje tussen de jongeren leeft(sterker nog ik ben nog jong 😉 ) is het niet zo heel moeilijk om te voorspellen wat volgende Multimedia Hypes worden, maar goed hier alvast wat schoten voor de boeg, controleer maar over 6 a 12 maanden of ik gelijk heb. -Jongeren gaan zelf "soaps" maken, al dan niet met beeld.-SMS zal snel aan populariteit verliezen, email over gprs zal de overhand krijgen.-Filesharing op lokatie, ik voorspel dat binnen niet al te lange tijd, er meetings zullen ontstaan waar mensen met hun Laptop/WiFi aansluiting bijeenkomen om zo snel mogelijk vele gigabytes aan films uit te wisselen.-Webloggen zal aan populariteit verliezen, echter foto dagboeken zullen snel populair worden.

Marc

Over Jong Zuid: Het heeft niets met MMS te maken, het is WAP-push.Dat neemt niet weg dat ze ten minste iets proberen hoewel ik weinig vertrouwen heb in het concept.Over Funclip: Het is niet super nieuw maar toch net even anders dan wat we al kennen. IceMobile had een treffer met Faceclip en Funclip lijkt daar een logisch vervolg op.Innovatieve concepten zijn niet makkelijk verkoopbaar aan de massa en daarmee een groot financieel risico. Het commerciele belang kan innovativiteit behoorlijk remmen.Aan Koos Koets:Leuk dat je een voorspelling doet, kunnen we over 6 of 12 maanden teruglezen of er iets van uit komt. "-Jongeren gaan zelf "soaps" maken, al dan niet met beeld."Zonder beeld heet dat toch een verhaal schrijven? Met beeld noemen we dat toch een fotostrip maken? Niet nieuw. "-SMS zal snel aan populariteit verliezen, email over gprs zal de overhand krijgen."Wat is snel? Tuurlijk komen er nieuwe communicatie kanalen maar die zullen elkaar niet automatisch opheffen. Voorlopig (ook over 12 maanden) zal SMS nog 1 van de grootste communicatiekanalen zijn. Ook telefoonmaatschappijen zullen dit in stand houden aangezien hier een veelgebruikt betaalmodel achter zit. Dat is niet het geval bij email en gprs. "-Filesharing op lokatie, ik voorspel dat binnen niet al te lange tijd, er meetings zullen ontstaan waar mensen met hun Laptop/WiFi aansluiting bijeenkomen om zo snel mogelijk vele gigabytes aan films uit te wisselen."Ook hier denk ik dat je met 12 maanden iets te ver vooruit loopt. Draadloze netwerken zijn hier nog veeeel te traag voor, dit gaat nog wel minimaal 2 jaar duren. Met software gebeurd dit al op grote schaal, maar nog niet draadloos. "-Webloggen zal aan populariteit verliezen, echter foto dagboeken zullen snel populair worden."De hype zal over gewaaid zijn, er zullen andere dingen komen maar de weblogs blijven. Net als de Chat gebleven is, de webcam gebleven is en IM gebleven is. Er zullen wel wat meer mobloggers komen die met de mobiele telefoon foto's uploaden, maar ook dat is nu al niet nieuw meer ( http://www.moblog.nl/ ) Al met al voorspel je niet veel nieuws en commercieel is het ook niet bruikbaar.Zie mijn kritiek echter niet als afkraken. Het is altijd makkelijk iets af te kraken als je het zelf niet beter weet of kan.

Evert Jan Koning

Heren heren toch.. Kunnen we onmiddelijk stoppen met doldwaze en betekenisloze kretologie als 'wap push'.Wie denk je in godsnaam te overtuigen?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond