Deel dit artikel
-

Ernst & Young: KPN Mobile beste aanbieder, wel te duur

KPN Mobile wordt een grote groep zakelijke gebruikers als beste aanbieder van mobiele telefonie beoordeeld. De toetreding van buitenlandse aanbieders op de Nederlandse markt heeft daaraan niets veranderd. Het marktaandeel van KPN Mobile is wel aan het afnemen. Reden daarvoor is dat KPN Mobile te duur wordt bevonden.

Deze bevindingen volgen uit de nieuwste ICT Barometer van Ernst & Young. De ICT Barometer is het tweemaandelijks onderzoek van Ernst & Young naar de ontwikkelingen op het gebied van ICT in Nederland. Het onderzoek maakt deel uit van de ‘EY Leadership’ programma’s van Ernst & Young en is uitgevoerd in april 2004 door Interview NSS onder 628 directeuren, managers en professionals.

Uit het onderzoek blijkt verder dat ook het netwerk van KPN Mobile over het algemeen als beste wordt beoordeeld door de ondervraagden. Het Britse Vodafone scoort het hoogst op het gebied van innovatie en imago.

Orange, onderdeel van France Telecom, biedt de beste service en heeft het best beoordeelde dienstenpakket, aldus de ondervraagden. Het Nederlandse Telfort scoort met name slecht op het gebied van bereik, service, dienstenpakket en innovatie. De andere aanbieders van mobiele telefonie scoren zeer wisselend, aldus het onderzoek. T-Mobile uit Duitsland is de meest kostenvriendelijke aanbieder van mobiele telefonie voor de zakelijke markt.

Uit het onderzoek blijkt verder dat 33 procent van de ondervraagden zijn mobiele telefoniediensten (zowel zakelijk als privé) afneemt bij KPN Mobile. Dit was in de ICT Barometer van februari 2002 nog 44 procent. Een kwart van de klanten is sindsdien overgestapt naar een andere aanbieder. Het feit dat KPN Mobile als te duur wordt beoordeeld is de belangrijkste reden hiervoor. Aangezien het aspect kosten juist het belangrijkste criterium is bij de keuze voor een aanbieder van mobiele telefonie, zal KPN Mobile op zijn hoede moeten zijn om niet nog meer klanten te verliezen.

Ook Vodafone heeft marktaandeel verloren. Volgens ons onderzoek van februari 2002 nam nog 29 procent van de ondervraagde directeuren, managers en professionals diensten af bij Vodafone. In april 2004 is hun aandeel gedaald tot 25 procent. T-Mobile en Telfort hebben hun marktaandeel zien stijgen. Daarnaast heeft het Duitse Debitel ook marktaandeel van de grote twee aanbieders afgesnoept.

Van de ondervraagde directeuren, managers en professionals beschikt maar 40 procent over een mobiele telefoon van de zaak. Met name in de overheids- en not-for-profitsector ontvangt slechts 17 procent van de ondervraagden een mobiele telefoon van de zaak. Een andere opmerkelijke bevinding uit het onderzoek is volgens Ernst & Young het gegeven dat twee keer zoveel mannen als vrouwen een mobiele telefoon van de zaak ontvangen.

Tussen de 10 en 20 procent van de ondervraagden maakt gebruik van nieuwe mogelijkheden van de mobiele telefoon. Dit is al een aanzienlijk aantal aangezien deze toepassingen pas circa twee jaar op grote schaal worden aangeboden op de markt. De agendafunctie is de meest gebruikte nieuwe functie (17 procent), gevolgd door e-mailen (15 procent) en foto’s maken (13 procent). Aankopen via de mobiele telefoon worden door 5 procent  van alle gebruikers gedaan. Nog altijd een gering percentage, maar ook hier is een stijgende lijn waarneembaar, aldus Ernst & Young. Voor al deze diensten geldt dat ze voor de mobiele telefonie-aanbieder beduidend meer geld opleveren dan reguliere belminuten.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond