Deel dit artikel
-

Estafettecolumn: IPTV is hot, ook in Seoul

Taco Ketelaar was deze week in Seoul, Zuid Korea, op de BCWW, de televisie en nieuwe media-beurs van Zuidoost-Azië. Ketelaar vraagt zich in de estafettecolumn af hoe IPTV winstgevend is te maken.

Vergelijkbaar met de Mip en Milia in Cannes maar minder groot. Zoals op vele van dit soort beurzen waren hier een aantal stands van lokale en internationale televisie- en media-helden. Het vermoeiende en grappige aan dit soort events is dat het verkoopproces tot diep in de nacht in de diverse bars in de omgeving doorgaat.

Overal waar je bent scant iedereen elkaar en duikt vervolgens als een aasgier op degene waar hij of zij iets aan denkt te kunnen verkopen. Voor je het weet heb je weer een één of ander vaag visitekaartje onder je neus. Indien blijkt dat de persoon waar je mee spreekt niet een potentiële klant is, wordt er direct uitgekeken naar een ander en het gesprek abrupt afgebroken. Het heeft eigenlijk wel wat weg van koehandel. Hoe later het wordt des te meer drank er bij sommigen in gaat en gelijktijdig gaat het niveau van de verkoopteksten ook omlaag tot het genante aan toe, maar voor de wat minder aangeschoten onder ons een uiterst vermakelijk schouwspel.

Tevens waren er een aantal forums waarvan er een aantal tot mijn verbazing zelfs nuttig waren. Het forum over IPTV was in mijn ogen inhoudelijk het beste. Met uitzondering natuurlijk van het panel over interactieve (mobiele) content waarvan ik deel mocht uitmaken samen met vertegenwoordigers van Bloomberg, Celador, Skylife (Koreaanse zender) en Inform Media, maar dit terzijde.

IPTV is een hot topic, vele partijen zijn hier mee bezig. Grote vraag is natuurlijk hoe dit winstgevend te maken? Conclusie van deze sessie was dat degene die er het snelst bij zijn en durven te investeren in goede content uiteindelijk de winnaars zullen zijn.

Velen willen goede content maar zijn niet bereid daarin te investeren met het risico dat de kijker afhaakt en zodoende uiteindelijk geen “audience” heeft en parallel daaraan een in ieder geval lastig businessmodel. Het is de uitdaging om zo goed mogelijke content te creëren en of te aggregeren voor een zo laag mogelijke prijs om de kijker aan te trekken. Dat is een inkopper, maar gevoelsmatig wel een feit. Per slot van rekening zal degene die de kijkers heeft in principe het “eenvoudigst” geld kunnen verdienen. Met het laatste ben ik het sowieso eens, de conclusie van het panel moet ik nog eens evalueren.

Taco Ketelaar is Chief Operating Officer van 2waytraffic en draagt deze column over aan Wouter van de Bunt van KPMG.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond