Europa aan kop met online kopen

Online verkopen voor de feestdagen zullen dit jaar met 48 procent stijgen, zegt onderzoeksbureau GartnerG2. De meeste omzet wordt in Europa behaald, met name dankzij de multichannel-aanpak van Europese bedrijven, concludeert het onderzoeksbureau.
Volgens GartnerG2 zal er gedurende de feestdagen dit jaar online 38,2 miljard dollar omgezet worden, een toename van 48 procent in vergelijking met vorig jaar. In Europa wordt eind dit jaar voor 15,7 miljard dollar online verkocht, meer dan in welk ander werelddeel.
De verwachting is dat de eindejaarsverkopen dit jaar beter zullen zijn dan vorig jaar. Amerikanen hebben positief gereageerd op het online kopen tijdens de feestdagen eind vorig jaar, zo blijkt uit begin dit jaar gepubliceerd onderzoek van Pew Internet & American Life. Ze zien het in meerderheid als een middel om tijd en geld te besparen. Ontevredenheid over online kopen was er nog wel, met name uit angst over creditcardgebruik, slechts twee procent noemde te late bezorging als reden. Het jaar ervoor was dat juist het grote fiasco voor veel webwinkels, tot grote ergernis van klanten kwamen goederen na de feestdagen pas aan.
Europa zal dit jaar aan kop liggen met de online verkopen, aldus GartnerG2. Onlangs werd al bekend dat Europa voor het eerst ook meer internetters telt dan de Verenigde Staten. GartnerG2 houdt het op 185 miljoen internetters in Europa tegenover 183 miljoen in de Verenigde Staten. Bijna eenderde van de internetters is Europeaan.
"De groei aan online verkoop in Europa wordt veroorzaakt door een integratie van mail-order met internet", zegt Gaill, Manders, business analist voor GartnerG2 tegenover DowJones. "Europeanen gebruiken meerdere kanalen, ze bekijken catalogi en bestellen vervolgens online. Dat zien we steeds vaker gebeuren, met name in de kledingwereld en rondom speelgoed."
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond