Deel dit artikel
-

Europese gamesdistributie vanuit Nederland

Vandaag begint vanuit Nederland de productie van het nieuwe computerspel Stratego, gemaakt analoog aan het bekende bordspel.

Vanaf vandaag ligt in heel Europa de elektronische versie van het bekende bordspel Stratego in de winkels. Een Nederlandse productie van Games Factory Online vanuit een licentie van het oorspronkelijk Nederlandse Jumbo Spellen.

Jumbo is nu, na enkele moeilijke jaren met veel ontslagen en een verhuizing van Amsterdam naar Zaandam, in handen van handelshuis M&R De Monchy. In de rijke historie van Jumbo staat bij het spel Stratego het jaartal 1956.

Stratego in de huidige vorm is bedacht door de Jacques Johan Mogendorff, een Joodse overlevende van de tweede wereldoorlog. Volgens sommige bronnen bestond er al een Franse vorm, en anderen spreken van soortgelijke oudere Chinese spellen.

Al in 1986 was er de eerste computerversie van Stratego, in een wedstrijd ontwikkeld voor de Atari 600XL (met 16kb intern geheugen!). "Voor De Schoorsteen, een sociëteit voor bestuurders van grote ondernemingen, moest ik een verhaal houden over gaming. Het leek me voor die club toepasselijk om over een bordspel te praten. Dat werd Stratego. Dat bracht me op het idee voor een computerversie", zegt Jurriaan van Rijswijk van Games Factory.

Games Factory kocht de intellectuele eigendomsrechten van Jumbo voor een versie op de spelcomputer, in eerste instantie voor de DS van Nintendo. "Omdat je bij dit spel elkaars stukken niet mag zien is het spelen op de tv minder geschikt, tenzij je het online doet met spelers op afstand. Het is wel geschikt om mobiel te spelen."

Zo vermeldt Jumbo al een versie voor de mobiele telefoon. Die voor de Nintendo DS is nieuw. Het spel is gemaakt door Triangle Studios. De Europese distributie is in handen van Ubisoft. "Je kunt het zelf doen, maar dan verkoop je misschien 20.000 spellen met een hoge marge, maar met Ubisoft ben je verzekerd van een afzet van zeker 50.000 in Europa. Zij hebben het netwerk", verklaart van Van Rijswijk de afweging.

Het eerste exemplaar van het spel, dat 30 euro kost in de winkel, reikte Van Rijswijk gisteren uit aan Harry de Winter, een tv-producent die allesbehalve enthousiast is van computers. Hij zou het toch gaan spelen met kleinkinderen, omdat hij er een DS bij cadeau kreeg.

Zakelijke markt

"Ergens tussen 2012 en 2015 verwacht ik dat online gaming een belangrijke positie in het zakelijk verkeer zal hebben ingenomen. Virtuele omgevingen, voor bijvoorbeeld onderhandelingen, zullen dan veel professioneler zijn. Je ziet momenteel dat de opleidingen overgaan op computerspellen. Die generatie neemt die ervaring mee naar de bedrijven."

Wat de werkelijke invloed zal zijn van het gebruik van simulatie in 3D met poppetjes, wat virtuele omgevingen te bieden hebben, is nog verre van duidelijk. Van Rijswijk wijst op voorspellingen van ondermeer de hoogleraren Wim Veen van de TU Delft en Jaap van den Herik van (nu nog) de Universiteit van Maastricht. Zij uiten vergaande projecties van de invloed van computertechnologie in het maatschappelijk verkeer, ook zakelijk.

Koreaanse import

"Als Nederland dit op tijd inziet, kunnen we een vooraanstaande rol gaan spelen", zegt Richard van Barneveld, de baas van Game Entertainment Europe en partner van Van Rijswijk.

Van Barneveld was in de dotcom-periode een bekende e-commerce ondernemer als directeur van Icon Medialab Nederland, de Nederlandse dochter van het Zweedse bedrijf dat later met LostBoys fuseerde. Van Barneveld ging daarop failliet met Ayzee, een online reclamebureau met ook Stephan Fellinger.

Nu legt hij zich toe op import van Koreaanse spellen. "Op een handelsmissie door Korea zijn de contacten gelegd. Ze zochten een Europees land dat goed kon omgaan met de vele verschillende regelgevingen in de landen, de belastingregimes en de distributienetten.

Nederland neemt dus al een vooraanstaande positie  in de Europese distributie van Koreaanse spellen in.

Het eerste spel was Martial Heroes dat in een oplage van 600.000 is afgezet. Van Barneveld: voor een Massive Multiplayer Online Game is dat geen groot aantal, al zijn we er wel trots op dat het Europawijd goed gegaan is. In Korea zelf gaat het om miljoenen exemplaren. Je hebt daar bijvoorbeeld ook 3.000 spelontwikkelaars, fascinerend!"

Het tweede spel staat op stapel en komt vanaf de zomer op de markt. Vanaf september komen er Nederlandse tv-spots voor. In augustus wordt het spel Europees gelanceerd op de grootste spellenbeurs, die van Leipzig.

 

Deel dit bericht

1 Reactie

Martijn

De Nintendo DS versie is gemaakt door Triangle Studios, niet triangler

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond