Deel dit artikel
-

“Evolutie” bij succesvol Tridion

Tridion bracht deze week een nieuwe versie van zijn contentmanagement-pakket op de markt. Tridion R5 richt zich niet meer voornamelijk op webcontent, maar op alle content binnen organisaties. Geen kwestie van "revolutie" maar van "evolutie", aldus CEO Jos Dikhoff.

Tridion heeft een topweek. Deloitte & Touche zette Tridion dinsdag op nummer vier in hun ' Fast 50 '-lijst van snelst groeiende Nederlandse technologiebedrijven. Volgens CEO Jos Dikhoff is de omzet dit jaar al met zeventig procent gestegen ten opzichte van vorig jaar. Op dezelfde dag dat de 'Fast 50'-lijst verscheen tekende Tridion een contract met Virgin Atlantic. Dikhoff zegt dat zijn bedrijf voor Virgin hetzelfde gaat doen wat ze voor KLM hebben gedaan. Een beschrijving van dat project was het hoofdartikel in het zomernummer van Emerce.

Tridion is volgens Dikhoff sinds januari winstgevend. Het bedrijf is in acht landen actief en haalt zeventig procent van zijn omzet buiten de Benelux. Via contacten in Polen, Roemenië en Tsjechië is Tridion een netwerk van distributeurs aan het opzetten in Oost-Europa. Dikhoff verwacht daar voor het eind van het jaar twee of drie grote klanten binnen te halen.

Tridion R4 dateerde nog van eind 2000. Toch relativeert CEO Jos Dikhoff het belang van de nieuwe versie. "We scannen constant wat de klanten willen", zegt hij. "Het is meer een evolutie dan een revolutie."
Technologisch is de voornaamste doorbraak van R5 de consequente implementatie van XML. Het pakket kan daardoor allerlei soorten content opslaan en voor verschillende toepassingen beschikbaar maken. "Het is niet alleen een tooltje om een website te bouwen", zegt Dikhoff. "Het is veel diverser geworden aan de voorkant."

Met de nieuwe release richt Tridion zich meer op assetmanagement en documentmanagement, kortom de enterprise-softwaremarkt. Dat betekent niet dat Tridion de concurrentie van de ERP-leveranciers opzoekt. "Je moet contentmanagement zien als een technologie daar bovenop", zegt Dikhoff.

Deel dit bericht

3 Reacties

Ate van der Meer

Ik heb de release van Enterprise Content Management van Tridion gevolgd via deze site. De mogelijkheden van het pakket zijn duidelijk en de manier waarop het gepresenteerd wordt erg professioneel. De conclusie die ik kan maken na het lezen van alle documentatie is dat ons bedrijf, Snakeware, met het pakket CMS Enterprise een heel eind op de goede weg is en voor de Nederlandse markt in de voetsporen van Tridion treed. Deze evolutie is een logische stap naar inderdaad steeds meer functioneel toepassen van het internet via geavanceerde CMSen en een ruime mate van flexibiliteit van de pakketten. Met name het plaatsonafhankelijk aan kunnen bieden van informatie, die voorheen alleen binnen de muren van de organisatie gepubliceerd kon worden, met de mogelijkheid dit in mindere of meerdere mate af te schermen door gebruik te maken van geavanceerde extranetomgevingen wordt een steeds belangrijker onderdeel in de corporate site(s) van klanten die internet als een stuk van hun beleid zien. Ik ben blij dat er (internet) collega bedrijven zijn die, net als ons, goed presteren in de markt.

timothy

Meneertje 'net als ons', graag zou ik u voor bovenstaande advertentie willen doorverwijzen naar de Telegraaf Speurders of de ViaVia. Emerce, dit mag toch niet?! Verder ben ik wel 'content' met het feit dat er een paar Nederlands bedrijven op dit gebied lekker aan de weg aan het timmeren zijn. Laat die Thomas Siebel maar uit z'n nek o-h'en!

Michiel

Ik heb twee implementaties van Tridion R3 en R4 begeleid (Bij Wolters Kluwer en Dexia). Ik heb de indruk dat Tridion veel leert van haar ervaringen met grote uitgeverijen (Kluwer en PCM). Dat zijn toch de contentbedrijven bij uitstek en daar is al wat langer nagedacht over dit soort dingen. Als je de content van een grote uitgeverij (+/- 100.000.000 pagina's) aankunt, kun je alles aan.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond