Deel dit artikel
-

Explainer doet trainings-unit in de uitverkoop

Explainer DC gaat zich uitsluitend bezighouden met de strategische inzet van e-business bij bedrijven. Het bureau wil daarom de afdeling voor interactieve trainingsprogramma's kwijt. Gesprekken met mogelijke overnamekandidaat Codim ketsten af. De business unit staat nu openlijk te koop.

De koerswijziging van Explainer DC, een van de oudste bureaus in Nederland voor multimediale toepassingen, is het gevolg van een directiewisseling eerder dit jaar. Directieleden Stef Heutink en Ronnie Overgoor willen zich volledig richten op consultancy en implementatie van e-business concepten. Het bureau wil groeien van zo'n 45 mensen nu tot 100 mensen eind 2000.

Daarnaast is er een aparte BV opgericht onder de naam Fresco DC, waarin eigen modellen voor e-business ontwikkeld zullen worden. Gewerkt wordt ondermeer aan de site Boekz.com waar iedereen met schrijf-aspiraties zijn werk kan publiceren.

De educatieve afdeling E-study is een on-line teleleerplatform dat in samenspraak met Microsoft is ontwikkeld. E-study was 'zeer winstgevend', maar wordt desondanks opgeofferd voor de nieuwe koers. Eerder werd daarover onderhandeld met Codim . Dat ketste af en nu zijn er volgens directeur Ronnie Overgoor geen concrete gesprekken gaande. Overgoor: 'Ik snap er helemaal niets van dat er geen interesse voor is, maar we zijn nu druk bezig met onze nieuwe koers en voor E-study hebben we geen tijd meer.'

Deel dit bericht

2 Reacties

Mark Dols

Met verbazing heb ik het artikel over de uitverkoop bij Explainer DC gelezen. Enkele kanttekeningen lijken me op zijn plaats. Explainer DC is het resultaat van de op een mislukking uitgedraaide fusie tussen het Osdorpse Explainer Interactive en RAI-dochter Fresco Digital Communications. Explainer kon de overname door Amsterdam RAI in verband met liquiditeitsproblemen niet meer ontlopen: het was slikken of stikken. Het multimedia-productiebedrijf Explainer Interactive boekte enkele successen in het CD-i tijdperk, maar de overstap naar andere interactieve media is niet gelukt. Fresco DC was onderdeel van A'DM'P, het reclamebureau van Amsterdam RAI. De bedrijfsculturen van het productiegerichte Explainer en de gebakkenluchtverkopers van Fresco bleken al snel niet in elkaar te passen, enkele reorganisatiepogingen ten spijt. De aankoop van Explainer kwam voornamelijk tot stand door de inspanningen van toenmalige RAI-topman Roland van Kampen, op dat moment directeur van de RAI-divisie 'communicatie en strategie'. Zijn bemoeienissen om het kwakkelende Explainer DC vlot te trekken liepen op niets uit. Vanwege zijn expansiedrift viel hij uit de gratie bij de RAI-directie wat ertoe leidde dat hij begin 1999 plotseling opstapte. Vanaf dat moment begon de uittocht van programmeurs en designers, die uiteraard met open armen door de concurrentie werden binnengehaald. Explainer DC heeft momenteel hooguit nog 35 mensen in dienst, dus zeker niet de 45 die in het artikel worden genoemd. De genadeklap voor Explainer oude stijl kwam toen mede-oprichter en algemeen directeur Wijnveld eind mei volstrekt onverwacht vertrok nadat marketingdirecteur Meltzer al eerder zijn biezen had gepakt. Amsterdam RAI zag de investering in Explainer wegsmelten en greep naar een laatste strohalm: Overgoor en Heutink, afkomstig van Fresco, werden nadat ze nota bene hun vertrek bij Explainer DC al hadden aangekondigd, aangesteld als titulair directeuren. Het bedrijf wordt overigens nu voor 100% bestuurd door A'DM'P Adviesburo voor marketingkommunikatie (inmiddels gefuseerd tot Bridge'ADMP) dat op haar beurt wordt bestuurd door Amsterdam RAI. Financieel schijnt het nogal voor de wind te gaan als we de website mogen geloven. In dat licht is het moeilijk te verklaren dat interim controller Horbach, die zich tot voorkort 'financieel directeur' mocht noemen en zijn baan bij KPMG wilde verruilen voor een vast directeursschap bij Explainer DC, nu plotseling het veld ruimt. De trainings-unit die momenteel in de uitverkoop staat is een lege huls: vrijwel alle medewerkers van deze afdeling zijn momenteel elders onder de pannen en de grote klanten hebben hun heil ook elders gezocht. Het lijkt me dan ook niet verwonderlijk dat er geen interesse voor is (Codim kan het weten: de senior programmeur van e-Study – inmiddels ook vertrokken – kwam van dit bedrijf). Veel meer dan een domeinnaam (overigens zonder website) kan het niet zijn. Dat er een aparte BV is opgericht onder de naam Fresco DC verbaast me ook niet: Overgoor heeft er nooit een geheim van gemaakt dat hij de naam Explainer monsterlijk vindt. Stukje bij beetje wordt Explainer DC ontmanteld en verkocht, waarna Fresco DC wordt verzelfstandigd: zo raakt Amsterdam RAI zonder gezichtsverlies af van de branchevreemde activiteiten en hebben de overjarige wonderboys Overgoor en Heutink een verende springplank voor hun eigen toko. Een typische win-win situatie.

Ronnie Overgoor & Stef Heutink

Beste Mark, De enige reden waarom we op jouw schrijven reageren in het openbaar binnen deze website, is om aan te geven dat wij erop vertrouwen dat mensen die hoe dan ook enige verbintenis hebben met dit verhaal ons persoonlijk zullen benaderen om ons verhaal te horen. We voelen geen enkele behoefte om ons te verweren tegen dit soort gelogen onzin van een ex-medewerker die nou niet bepaald op vrijwillige basis vertrokken is, en zullen dan ook niet meer met je communiceren, want jou kennende zul je hier wel weer op reageren. Beste lezers, verwacht vanaf nu geen input meer van ons op deze plek en bel of mail ons even, als jullie vragen of opmerkingen hebben. Discussies als deze voortzetten is te goedkoop voor verdere woorden. Met vriendelijke groet,namens 48 (!) enthousiaste collega's, Stef Heutink en Ronnie Overgoor ps. meer weten over ons? Kom eens kijken naar onze nieuwe film, http://thefilm.explainerdc.com.  

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond