Deel dit artikel
-

Facebook verzamelt voetbalsentiment

Facebook heeft een nieuw spel, Facebook’s Goal! Leaderboard gelanceerd en hoopt hiermee informatie rondom het WK voetbal vast te leggen. Het leaderboard moet het geluid van het publiek naast dat van de voetbalteams, merken en media delen op miljoenen persoonlijke Facebook-pagina’s.

Op het eigen blog laat het sociale netwerk weten dat met behulp van het nieuwe spel, Facebook-gebruikers hun passie voor voetbal kunnen delen en becommentariëren. "Je zou kunnen zeggen dat het WK van 2010 de eerste keer ooit is waarbij het evenement werkelijk door de ogen van vrienden kan worden beleefd."

Met het WK voor de deur kan het publiek op Facebook in een Engelse, Franse, Spaanse, Duitse, Italiaanse of Portugese versie hun voorkeur uitspreken voor hun favoriete team. Daarnaast kan een speler een nieuwsfeed-verhaal publiceren waarin ze hun steun onder woorden brengen. Ook is het mogelijk het eigen team aan te bevelen bij vrienden. Internetters zonder Facebook-account kunnen door een vriend op Facebook worden uitgenodigd het team van een vriend wel te ondersteunen.

Facebook zal de teams schalen op een zogenoemde passion-index. Deze index is gebaseerd op het aantal ‘likes’ dat een team meekrijgt, gedeeld door de internetpopulatie van het land van dat voetbalteam.

Naast een passie-schaal is er de populariteit van het team. Ook dit wil Facebook vastleggen. De populariteit wordt gemeten aan de hand van het aantal ‘likes’ en de groei van het aantal fans per week. Resultaten kunnen bekeken worden per regio of teamsets.

Chili nam gistermiddag, de dag van lancering nog de eerste plek in op de Passie-index. Italië was rond die tijd het populairste team met meer dan 370.000 ‘likes’.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond