Deel dit artikel
-

FNV in witboek: ‘Uber heeft de taximarkt verziekt’

De Amsterdamse wethouder Verkeer en Vervoer Sharon Dijksma krijgt maandag 29 juni een witboek over Uber overhandigd van de FNV. Daarmee laat de vakbond zien dat de taximarkt in Amsterdam ‘verziekt’ is en de chauffeurs ‘het nakijken hebben’.

De FNV hoopt met het witboek over Uber de Amsterdamse wethouder voldoende munitie te geven om de regelgeving in de taxibranche bij de landelijke politiek aan de kaak te stellen.

FNV stelt onomwonden dat Uber de taximarkt heeft verziekt, ook in Amsterdam. In het witboek staan ervaringen van chauffeurs, maar wordt ook duidelijk dat de Uber chauffeurs zelfs met werkweken van vijftig uur nauwelijks het minimumloon verdienen en ze gemiddeld bruto 260 euro minder overhouden dan hun collega’d. Daarbij is nog geen rekening gehouden met de kosten voor een arbeidsongeschiktheidsverzekering en pensioen.

De FNV heeft berekend dat de staatskas jaarlijks 20 tot 40 miljoen euro misloopt aan belastinginkomsten en sociale premies door de werkwijze van Uber.

FNV dringt bij het ministerie van Verkeer en Waterstaat al langer aan op een gelijk speelveld. Nu zijn er grote verschillen in regels voor de zogenaamde opstapmarkt (straattaxi’s) en de bestel- appmarkt waar Uber, met name in de grote steden, de overheersende partij is.

De FNV strijdt al langer tegen de schijnconstructies die platformbedrijven optuigen. Deze schijnconstructies leiden tot oneerlijke concurrentie met goedwillende bedrijven, een lager loon voor werkenden en onzekerheid over de werkzekerheid, stelt de FNV. ‘We zien bij platformbedrijven dat zij op papier allemaal trucs uithalen om onder het werkgeverschap uit te komen. In de praktijk sturen ze de mensen gewoon aan en ontvangen de werkenden loon van het platform. Platforms kunnen zo goedkoper uit zijn omdat ze de cao hiermee ontlopen.’

Foto Shutterstock

Deel dit bericht

13 Reacties

Henry Eonam

Hallo als niemand voor uber rijdt is het ook gauw gedaan,
Net als bij alle bedrijfstakken heb je altijd mensen waarvoor uber
Meer is dan niks

Dus kom met een alternatief in plaats van te zeiken
Als je een reguliere taxi neemt voel je jezelf zeker opgelicht
Dus waar hebben we hét over
Ik neem liever een uber dan opgelicht te worden door???

The green mile - Zzp

Ach weer het zoveelste berichtje dat Uber de taxi branche heeft verziekt. Ppffff Zelf met het mislopen van die miljoenen gebeurt er op korte termijn niks, kan je nagaan wat de overheid wel krijgt,anders laat je dit niet lopen.

Hans

Sharon dijksma heeft de taxibranche verziekt

Jerry zzp

Tuurlijk klagen de taxichauffeurs over uber.ik heb zoveel klanten gereden en verre weg de meeste gaven aan dat de rede is waarom zij geen gewone staattaxi meer nemen zijn de oplichtings praktijken van deze chauffeurs.weet je wat ze moeten invoeren, een verplichte verklaring omtrent gedrag .

martijn

Ik snap dat mensen een ubertaxi bestellen omdat “normale taxi’s”kennelijk te duur zijn (wederom enkel weer in de randstad, maargoed). Maar ik snap de reguliere taxi’s ook.

Uberpop overtrad zo’n beetje iedere wet mogelijk, en hoe kan je dat goed praten? Het is niet zo, in het echte leven, dat een of ander populair appje en hun aanhang de overheid MOET dwingen de wet aan te passen zodat hun kunnen “bestaan”, dat is waanzin.

De overheid bepaald, niet de app-makers, marketeers, Mark Zuckerbergen en Jeff Bezossen van deze wereld, ookal zou je dat graag anders willen zien.

Sander

Als consument vond ik de taximarkt in Amsterdam verziekt.
Toen kwam Uber en vind ik het een verademing.

Het bedrijf mag inderdaad wel iets beter voor de werknemers zorgen, prima om iets meer te betalen. Maar ja, groeidoelen en hijgende investeerders zorgen ervoor dat het bedrijf de diensten wel onder de prijs moet aanbieden.

Ruben

Taxi was voor mensen met geld de rest pakte het openbaar vervoer. De staat zelf heeft het verziekt met je opleidingen betalen voor mensen die totaal geen affiniteit met het beroep hebben. Eerst die idiote tto’s dat zogenaamd bescherming voor chauffeurs moest bieden en daar heeft Uber gewoon een maas in gevonden. Ik heb niks tegen Uber maar wel tegen hun verdien model. En al die kleine jongetjes(zonder verantwoordelijkheden) die al die oplichtings praktijken hebben uitgevoerd die moeten ze gewoon afschieten samen met die aso uberklanten die denken dat je auto hun woonkamer is. De standaard van het beroep is zo laag geworden dat we nu vergeleken worden met riksjariders

Taxi Salar

Ik vind Goed wat FVN bezig uber weg hoop ik of kan niet wegsturen teminste commise niet meer dan 10% mer chauffeur berekend NIET 25% commissie is veel voor zoveel taxi uber verdiend lekkere en Geen investering , maar wij. Taxi kosten te veel en andre kant veel chauffeurs ook geen omrijden of door feedback ster probeer taxi branch netjes geworden door mij 20 jarige taxi chauffeurs
Mvg
Taxi salar

Michiel

Wat een onzin. De overheid moet stoppen met vergunningen en zich bemoeien met de taxiwereld. Dat was vroeger nodig om een en ander te reguleren en taxistandplaatsen te maken, maar dat is door de technologie geheel achterhaaald. Het kan al lang het volledig aan de markt, waaronder Uber, worden overlaten. We betalen al te lang teveel aan de taxikartels

Roger - Roger's Vervoer & Koopwaren

FNV…jullie berichtgeving klopt niet…ik rijd al jaren tevreden voor Uber. En ben gratis verzekerd mocht ik (tijdelijk) arbeidsongeschikt worden door Uber via Axxis.
Krijg dan gemiddeld weekinkomen. Geldt ook voor zwangerschapsverlof.
Wat pensioen betreft. Dit moet toch elke zelfstandige weten om af te sluiten en of afdragen. Ook hier biedt Uber mogelijkheden aan.
De verdienste per km ligt lager….maar daarentegen door hun app komen er buiten de stad ook regelmatig ritten terug.
Zal nooit met TTO gebeuren.
Dus FNV…stop met liegen en bedriegen of kom niet met halve waarheden.

martijn

Michel,

wil jij eens ophouden te vertellen wat de overheid moet doen, wie denk je wel niet dat je bent?

Johan

Hoor een hoop kritiek van mensen die kennelijk niet willen begrijpen dat als een groot bedrijf of platform een branche overneem ze uiteindelijk meer gaan betalen voor die dienst of dat product.
En zeker als ze de verdiensten wegsluizen naar belastingparadijzen.
Men uiteindelijk zelf meer belasting moeten gaan betalen en de hele samenleving Ontwrichten.

Jan de Jong

Taximarkt is jaren geleden al om zeep geholpen door de overheid met het vrijgeven van de markt en de (duurbetaalde )taxivergunningen los te laten

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond