Deel dit artikel
-

Forrester: Email marketing komt van de grond

In 2004 krijgt een huishouden gemiddeld negen marketingmailtjes per dag in de mailbox, zo denkt onderzoeksbureau Forrester : Marketingbedrijven zullen tegen die tijd de macht van de email begrepen hebben. Dat begrip komt voor dat jaar neer op een totaal van 200 miljard mailtjes. De totale waarde van de email marketing-industrie bedraagt dan 4,8 miljard dollar.

Ter vergelijking; het gemiddelde bureau heeft vandaag de dag een bestand van 205.000 namen, die maandelijks twee mailtjes krijgen.

Forrester weet ook hoe het bedrag van 4,8 miljard verdeeld is: 3,2 miljard komt ten goede aan het behoud van klanten via email, en de overige 1,6 miljard wordt besteed om nieuwe klanten te winnen. Dat de echte doorbraak van deze industrie nog moet plaatsvinden, komt volgens de onderzoekers door het gebrek aan kennis van deze marketingmethode.

"Marketeers zijn jagers. Ze volgen het spoor van de consument en gooien promotioneel aas uit om de dollars binnen te halen", zegt Jim Nail, senior-analist bij Forrester. "Email maakt hen tot herder; zodra ze een klant te pakken hebben, moeten ze leren hoe ze die klant temmen."

Er zijn wel enige richtlijnen waar marketeers zich aan moeten houden, willen ze succes hebben met emailmarketing: Ze moeten stoppen met het uitzenden van algemene informatie en één op één-dialogen opstarten; marketeers moeten waarde geven in de vorm van service en gebruikersgemak, in plaats van simpelweg het pushen van producten. Ten derde zullen ze moeten bijhouden hoe ver de relatie met de klant is, in plaats van alleen te rapporteren over de tijd en de frequentie van de marketing-actie.

Deel dit bericht

3 Reacties

G. Fieret

Inderdaad is e-mailmarketing een van de nieuwe methoden voor marketeers. Echter een zeer belangrijk punt, wat ik mis in het verhaal, is de privacy policy. Spam is iets wat marketeers absoluut niet moeten overschatten, daaraan gerelateerd is de 'waarde' die e-mailmarketing voor de klant heeft. Vermijdt een overload aan informatie.

Yuri van Geest

Next step is de integratie van corporate emailsystemen met online customer service, alsmede online outbound emailmarketing. Zo kun je als klant een vraag over een product stellen, waarna je direct via het corporate emailsysteem bij de juiste persoon komt die het kan oplossen (als het al niet via de geautomatiseerde online knowledge base gebeurt) waarna de oplossing van de vraag wordt gecombineerd met een emailmarketing actie en verstuurd per email. Convergentie dus van 3 emailsystemen wat nu in de VS plaatvindt. Critical Path, Exactis/24-7, Yesmail, Digital Impact, NetCreations, Egain, Kana-SilkNet zullen elkaar gaan overnemen danwel nauw samenwerken. Ook de opkomst van rich media emailmarketing: RadicalMail bijvoorbeeld. Exactis heeft al een partnership met deze club. En Exactis is nu als emailmarketeer ook al onderdeel van de geavanceerde Web-based CRM aanbieder Epiphany (leverancier van onder meer Amazon). Het kan dus zijn dat echte dot.com clubs als Amazon met bovenstaande twee trends snel zal gaan experimenteren…..wellicht dit jaar nog? ;-) Groet,Yuri van Geest

cor hekking

zeer interessante ontwikkelingen maar verzandt het toch niet een beetje a la de telemarketing heden ten dage waarbij de irritatiegraad oploopt terwijl de resultaten, hoe minimaal ook, interessant genoeg zijn voor sommige producten. Nu gaat het hier om BtoC maar hoe zou dat gaan met BtoB?Ikzelf bevind me net in de opstartfase om een dienstverlener te worden op Internet.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond