Deel dit artikel
-

FT.com wordt betaalde site

De Financial Times zal dit jaar omgevormd worden tot een site met betaalde toegang. Dit maakte uitgever Pearson bekend tijdens de presentatie van de bedrijfsresultaten. Ook in Noorwegen maken uitgevers zich op om geld te vragen voor hun content. Opvallend is dat ze daar gezamenlijk naar toe werken.

FT.com heeft tot op heden een investering gekost van 200 miljoen pond en is nog volledig afhankelijk van inkomsten uit reclame. De activiteiten van uitgever Pearson op internet – niet alleen FT.com – leverden vorig jaar een verlies op van 60 miljoen pond. Dat resultaat is een verbetering ten opzichte van het voorgaande jaar, toen het nog 113 miljoen pond bedroeg. Bezuinigingen en ontslagen deden de kosten teruglopen.

De site van de Financial Times is nu nog zonder betaling toegankelijk. Dat er ooit geld gevraagd zou worden voor bepaalde diensten werd al enige tijd verwacht, maar Pearson deed er geen concrete uitspraken over. Nu heeft het gezegd voor het einde van het jaar geld te gaan vragen voor onderdelen van de site, waaronder het archief, 'breaking news' en nieuwe services.

<a href="http://media.guardian.co.uk/newmedia/story/0,7496,661650,00.html
” target=”_blank” class=”news-text”>Volgens the Guardian wordt nog getwijfeld over betaling per maand, of per keer dat gebruik gemaakt wordt van een dienst. In het laatste geval zou er betaald moeten worden via de mobiele telefoon. De krant meldt ook dat FT.com waarschijnlijk in september start met de betaalde diensten.

In Noorwegen zijn twintig mediabedrijven gestart met een test om geld te vragen voor bepaalde content. Het gaat ondermeer om Stavenger Aftenblad , Stocklink , NRK (publieke omroep) en TV-2 (commerciële omroep). Vorig jaar startten ze al een samenwerking binnen Innholdsnett , dat onderzoek moest doen naar manieren waarop betaling voor content op internet geregeld zou kunnen worden. Innholdsnett ging hiervoor een samenwerking aan met de Noorse payment-provider E-Solutions .

Publieke omroep NRK heeft volgens CNN al enigszins succes met de dienst. Drieduizend mensen wilden betalen voor het zien van fragmenten van comedyshows. TV2 verwacht dat de start van de voetbalcompetitie – na een winterstop die tot april duurt – zal zorgen voor een toename van het aantal betalende webbezoekers.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond