Deel dit artikel
-

Funda.nl wint prijs voor gebruiksvriendelijkheid

Funda.nl heeft de usability award over 2004 gewonnen. Het liet onder meer de NS en Airmiles achter zich. De jury riep de site uit tot de meest gebruiksvriendelijke site van Nederland. De prijs wordt ieder jaar uitgereikt.

Volgens de jury is met name de doorzoekbaarheid van de database met woningen een van de pluspunten van de site Funda. De usability award is een initiatief van 2C Communication Consultancy. De prijs is bedoeld om meer aandacht te vragen voor de gebruikersvriendelijkheid van websites.

De websites die meededen aan de strijd om de award waren aangemeld door internetgebruikers. In totaal werden er 600 sites aangemeld. De top vijf van de Usability Awards luidt: Funda (1.), Het ministerie van Buitenlandse Zaken (2.), Airmiles (3.), France Individuelle (4.) en de Nederlandse Spoorwegen (5.).

In de jury zaten onder meer Mark van Hussen, die verantwoordelijk is voor de online marketing van Wehkamp en Jeroen Bruckwilder van usability.pagina.nl en PinkRoccade.

Deel dit bericht

12 Reacties

harry de koning

Binnenkort komt er ook een verkiezing voor beste hamburger van Nederland. Dit initiatief van MC Donalds. Hoe objectief kunnen we zijn……Is zakelijk Nederland echt zo vreselijk naief dat we hierin trappen.

Bouli

Mag ik even lachen? Funda is een van de meest ongebruikers vriendelijke sites die er is, een paar dingen: - het is niet mogelijk om een behoorlijke zoekopdracht te doen: -> je kan zelf geen prijs opgeven bij het zoeken naar een woning. Dat kan alleen met een selectlistje waarin vaste bedragen staan. -> de zoekersultaten bij het zoeken op postcode is niet juist (andere postcodes worden eerst weergegeven) -> uitgebreid zoeken is veel te stug, je kunt bv. max. op 5 plaatsen tegelijk zoeken. - de navigatie is onduidelijk. - de site is (heel) erg traag ( http://www.alexa.com/data/details/main?q=&url= http://www.funda.nl ) - er staan op vervelende plekken banners. - de site gebruikt elle lange urls, waardoor het doorsturen van een pagina via e-mail haast onmogelijk wordt. Nee, Funda.nl is echt een draak van een site.

Tom

Ik ben héééél erg benieuwd welke onderzoeksmethodiek gebruikt is om tot deze uitslag te komen, want ten aanzien van het aspect 'gebruikersbeleving' valt er nog wel het een en ander te verbeteren. Is er bijvoorbeeld ook een intake gehouden bij de organisaties in kwestie welk oogmerk ze met hun site hebben? Lijkt me vrij essentieel om tot een goed afgewogen oordeel te kunnen komen.

heini

Wat een ongefundeerde kritiek! De site is volgens een beproefde methodiek ontwikkeld naar ik hoor. Zoals overigens meerdere sites in Nederland volgens dit principe draaien. Banners zouden inderdaad wat handiger geplaatst kunnen worden.Keep up the good work.Heini

Edgar

Dat Funda wint kan ik nog begrijpen maar dat NS.NL bij de top5 ipv de bottom5 staat vind ik onbegrijpelijk.ns.nl is denk ik de slechtse site die er is van alle spoorwegmaatschappijen. Zelfs de onderdelen van de site die door ander spoorwegmaatschappijen zijn ontwikkeld (Thalys kaartjes kopen via b-rail.be) zijn verkeerd geimplementeerd.

adjan

Ik ben erg blij dat Funda de prijs heeft gewonnen. Een geweldig initiatief; huizen in tout Nederland kunnen vinden met wat simpele muisbewegingen. Eventuele traagheid zal ongetwijfeld aan het netwerk liggen. Alles is zo sterk als de zwakste schakel nietwaar?

M Roelofs

Hopelijk beindigen we hiermee de discussie.  De opmerking over de hamburgerketen die een prijs uitreikt voor de beste hamburgers begrijp ik, hoewel hij hier niet helemaal opgaat. Jammer dat 2c inderdaad geen uitleg geeft over methodieken en criteria. Helaas laat emerce zich soms wat beinvloeden door pr-bureaus of acties die alleen gericht op PR zijn.  Over Funda kan ik kort zijn. Een dijk van een site. Ook staat er inmiddels een solide business model achter, en heeft funda uitstekende zoektechnologie ontwikkeld waar de meesten alleen van kunnen dromen. Toon me wat je zelf gemaakt hebt, dan praten we verder.  

Zion

Heini? Heini W? Urhm, ik weet zeker dat er meerdere partijen zijn die behoorlijk jaloers zijn op het succes van Funda. Alle kritiek ten spijt: ik kan er echt wel vinden wat ik wil.

M van Henegouwen

Volgens mij staan de criteria duidelijk genoemd op de site van de usability award ( http://www.usabilityaward.nl ).Daarnaast vind ik het ook een zeer gebruiksvriendelijke site en als ik het zo lees is een site als die van de NS door het grote publiek (de internetters) genomineerd, dus hoe kun je die nou ongelijk geven? Ik vind het wel een leuk initiatief dat overigens al voor de 4e keer werd gehouden. Ik heb me net dan ook opgegeven voor de publieksjury van volgend jaar zodat ik eens wat beter kan zien wat voor criteria en selectieprocedures worden gehanteerd.

redactie Emerce

De personen die onder de namen 'Heini' en 'Adjan' op dit forum hebben gereageerd, zijn niet degenen met dezelfde namen die bij Mirabeau werken, het bureau dat Funda.nl heeft gebouwd, zo laat Mirabeau weten.

M Roelofs

@ 'N Van Henegouwen'  Leuk stukje reclame, hoogstwaarschijnlijk geschreven door een van de medewerkers van 2c. Even het URL opnieuw aanstippen, aangeven dat het al de 4e keer is etc. Voortaan maar geen reacties meer plaatsen zonder echt e-mail adres, of IP adressen erbij plaatsen. Dit helpt de discussie natuurlijk helemaal niet.

willem

alle kritiek op de funda-site zoals hierboven aangegeven deel ik, ik heb echter nog een niet onbelangrijk punt. in veel gevallen staan woningen die allang verkocht zijn nog weken en soms maanden op de site, als je serieus aan het zoeken bent naar een woning ben je op funda meestal te laat niets zo irritant dan keer op keer de zelfde woning tegen te komen waarvan je weet dat ze van binnen al geschilderd zijn en dat de nieuwe bewoners er al meer dan een maand in wonen. maar ja… dit zal weer afgeschoven worden op de verschillende makelaars..

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond