Deel dit artikel
-

Gartner ziet drie soorten marktplaatsen domineren

Meer dan een half miljoen bedrijven zullen in 2005 gebruik maken van online marktplaatsen, als koper en/of verkoper. Het groeiende aantal kopers zorgt ervoor dat verkopers zich meer en meer aangetrokken voelen tot de marktplaatsen. De onderzoekers van Gartner signaleren drie soorten marktplaatsen die de handel zullen regeren.

Volgens Gartner zijn de functionaliteiten en deelname aan de marktplaatsen nu nog gering. Hoeveel deelnemers de verschillende marktplaatsen nu hebben, zegt Gartner niet, maar over vijf jaar zullen dat er minstens 500.000 zijn.

Nu kan er vooral gekocht en verkocht worden via de marktplaatsen, maar de sites zullen meer op de bedrijfsprocessen gaan inspelen, en een belangrijkere rol spelen in de relaties van de partijen op een marktplaats. Drie soorten marktplaatsen zullen in 2005 de markt domineren. Het bureau definieert de Commodity-markt, de Business Service-markt en Integration Service-markten. Met de commodity-markt bedoelt Gartner de sites waar goederen verhandeld worden die gemeengoed zijn en waar weinig tot niks aan veranderd hoeft te worden en die overal vrijwel hetzelfde zijn, zoals bijvoorbeeld bakstenen of ruwe olie.

Business service richt zich op de diensten die bedrijven onderling in stand houden, zoals financiële afhandeling en logistiek. De Integration service tenslotte, wordt gebruikt om de verschillende bedrijfsprocessen van handelspartners te stroomlijnen en aan elkaar te koppelen.

Onafhankelijke e-market makers, zoals Gartner de ontwikkelaars van de sites noemt, zullen verkopers helpen om hun afzetmarkt te vergroten, door flink in 'branding' te investeren, zegt Barbara Reilly, vice-president en research director van Gartner.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond