Deel dit artikel
-

Geld verdienen op internet ? kan dat?

Ja dat kan. Geld verdienen op Internet kan wel degelijk en er zijn ook (een paar) partijen die al winst maken. Het is alleen wat minder simpel dan ons enige tijd geleden werd voorgespiegeld. Van de meest spraakmakende bedrijven is slechts een handjevol winstgevend. AOL, E-bay en Yahoo hebben hun cijfers in het derde kwartaal van 2000 in het zwart kunnen schrijven. Daar staan rode cijfers tegenover van gerenommeerde spelers als Amazon, Excite, AltaVista, CNET en Real.com. Hoe komt het dat zelfs de 'winners' zo vaak (en zo veel) verliezen?

Christiaan Holland, senior onderzoeker bij onderzoeks- en adviesbureau Dialogic, geeft een antwoord op de vraag die de mensheid al sinds het ontstaan van commercie op internet bezig houdt: kunnen we er iets mee verdienen?

E-business heeft een januskop. Aan de ene kant worden markten transparanter omdat productinformatie voor iedereen beschikbaar is en omdat het zeer eenvoudig wordt om verschillende aanbieders en hun prijsniveau's te vergelijken. Het ideaal van frictionless markets lijkt hiermee dichterbij te komen. Dit is natuurlijk alleen vanuit het perspectief van de consument een ideaalbeeld: transparante markten die leiden tot lagere prijzen. Lage prijzen en dito marges zijn uiteraard voor aanbieders slecht voor de kassa. Ofwel de consument wint en de producent verliest. Er valt nu eenmaal weinig te verdienen aan het uitonderhandelen van centen en cijfers achter de komma.

Aan de andere kant ontstaan er juist weer nieuwe drempels en nieuwe imperfecties in de markt. In plaats van frictionless markets, lijken we soms eerder van doen te hebben met sticky markets. Verschillende begrippen (lock-in, closed loop, netwerk-externaliteiten) die we hebben gehanteerd in ons laatste onderzoek voor ECP.NL (back to the bottom line) geven aan dat nieuwe afhankelijkheden of nieuwe kosten (switching costs) kunnen ontstaan. Er zijn ook opvallend veel nieuwe intermediairs nodig die vraag en aanbod aan elkaar proberen te knopen. Het zijn juist dit soort afhankelijkheden, nieuwe rollen en imperfecties waar de producent zijn voordeel kan halen. De producent wint want de consument betaalt voor een bepaalde toegevoegde waarde.

Maar het aanbieden van content of diensten met toegevoegde waarde waar klanten voor willen betalen, blijkt vreselijk moeilijk. Het op een goede manier vertalen van de kenmerken van het medium internet (zoals 24/7 beschikbaarheid, real-time data en personalisatie) in toegevoegde waarde is blijkbaar nog steeds een enorme opgave. Goede idee�n zijn schaars en consumenten zijn verwend. Het internet wordt vooral geassocieerd met 'veel voor weinig' en als het even kan gratis hebbedingetjes. Als je in knaakland rondloopt, ga je toch ook niet met je goldcard wapperen en voor enorme bedragen aan luxe goederen uitegeven?

Daar komt nog iets bij. Er zijn veel e-business modellen in omloop die inherent verliesgevend zijn. In de Business Week werd een tijdje terug schertsend melding gemaakt van de modellen: Modulus Obscurus (the B or not 2B Model), Modulus Toiletus Papyrus (the Toilet Paper Model ? bedrijven als pets.com die zich letterlijk en figuurlijk vertillen aan de fulfillment), en het Modulus Meshuggenus (Just Plain Crazy Model). Er is een sfeer van leedvermaak ontstaan omdat er blijkbaar zoveel kapitaal (zeg maar dom geld) boven deze markt zweeft dat ook een idioot plan kans maakt op financiering. Maar dat is aan het veranderen. De tolerantie voor rode cijfers zal allengs afnemen. Ook het geduldkapitaal wordt een keer ongeduldig.

Deel dit bericht

9 Reacties

Wim Kolstee

– Veel beloven, weinig geven, doet een aap in vreugde leven – Spannende kop: Geld verdienen met internet – kan dat? En wat krijgen we vervolgens voorgeschoteld? Dat Yahoo geld verdient weten we. Veel moeilijke Engelse termen, om het ontbreken van een oplossing te verhullen. Geeft niks, niemand weet het, maar noem het artikel dan anders! Wim Kolstee

Maarten Donker

Deze colom vertelt niets nieuws, het is allang bekent dat winst maken op het web lastig is en dat het verkrijgen van financiering ook niet meer voor iedereen is weggelegd. Maartenwww.stappenplan.com

Jan-Willem Janssen

Ik ben het eens met voorgaande commentaren. Weinig nieuws onder de zon. Voor degenen die wat meer hierover willen weten: in het blad Business 2.0 stond een paar maanden geleden een artikel over winst maken via internet, waarbij ideeën werden gevraagd van diverse autoriteiten op dit gebied. Ik vond het in ieder geval een interessant en leerzaam {artikel; http://www.business2.com/content/magazine/indepth/2000/04/01/21026?template=article_pf.wm }. Jan-Willem Janssen

Christiaan Holland

naschrift Christiaan Holland: Blijkbaar heb ik met mijn eerste column alleen maar open deuren en oude koeien ingetrapt. Ik zal me de volgende keer revancheren. Natuurlijk is de aanhef pretentieus geweest en is 400 woorden te weinig voor dit onderwerp. Vandaar dat ik graag verwijs naar het onderzoek dat we voor ECP.NL hebben verricht. In het verhaal 'back to the bottom line' staat zeer uitgebreid beschreven hoe en zelfs hoe veel geld er verdiend wordt met welk business model. Bij mijn weten zijn we juist de eersten geweest die een dergelijke vertaalslag hebben gemaakt van business modellen naar zogeheten revenue models. Aan de start van het onderzoek heb ik dat nog even gecheckt in mijn netwerk (waaronder ook redelijk verstandige onderzoekers als Kalakota, Whinston, Varian en Brynjolffson) en zij beaamden dat dergelijk werk – ook internationaal – nog niet eerder was verricht. Maar als ik belangrijke dingen over het hoofd zie (in de zin van gedegen onderzoek en niet het inderdaad volop aanwezige anecdotische en journalistieke bronnenmateriaal)dan hoor ik dat graag.

Jeroen

Geld verdienen op internet kan wel degelijk. Misschien lachwekkend maar kijk eens op http://www.joker.nl

dewanand

beste christiaan, uw column over geld verdienen op internet is niet volledig. er zijn wel degelijk organisaties en particulieren die heel veel geld verdienen met het internet. denk maar eens aan de astronomische toename van de efficientie door geintegreerde b2b oplossingen. wat zegt u daarvan. wist u dat de winstmarge toeneemt door integrale weboplossingen, omdat de communicatie en orderafhandeling soepeler verloopt. ik wil u verder erop attent maken dat geld niet alles is op deze wereld. het leven bestaat uit veel meer dan geld verdienen. via internet wordt de wereld van binnenuit veranderd en deze verandering zal hoe dan ook maatschappelijke en culturele gevolgen hebben. een voorbeeld. heel simpel, want ik denk op microniveau na over nederland. wat zeg je van het grote aantal nederlandse mannen die een vrouw uit een ver land leren kennen via internet, en dan een reisje maken naar een afgelegen dorpje in een tropisch land en daarna met een lieve en volgzame gekleurde bruidje terug komen naar nederland? dit is de invloed van internet op de samenleving en dit is voor mij ook de belangrijkste toegevoegde waarde van internet. geld is echt niet alles. liefde staat boven het geld. relaties tussen mensen maken de wereld en niet de poen. er wordt momenteel al heel veel gedaan met internet. de financiele wereld is druk bezig via internet de efficientie te verhogen. via internet worden nu al reeds grote zaken gedaan en dat weet iedereen. succes verder dewanandE hindoestaan2000@hotmail.com 

R. van Welij

Wij ontwikkelen zelf sites en shops voor klanten. En dat die goed draaien is te merken aan de reacties van klanten van onze. En aan de klanten van onze klanten. Het is best belangrijk een uniek product te hebben. Op egelantier-middelburg.nl worden vrij unieke producten verkocht en deze shop draait gewoon goed. Zo goed zelfs dat ze voor aparte producten aparte shops op internet op gaan zetten. Niet alles is dus zomaar via internet te verkopen. Rorik van Welij

Frank

Geld verdien je niet op het internet. Internet is een tool en geld verdien je door pragmatisch en effectief dit tool in te zetten in een goed zakelijk doortimmerd plan. Een plan waarin zin van onzin wordt gescheiden door gedegen markt onderzoek. Onderzoek waaruit moet blijken dat er door toepassing van internet een efficiency verbetering optreed ten opzichte van andere mogelijke tools die hetzelfde bewerkstellen. Als de beoogde bussiness niet zonder internet mogelijk is, is de kans erg groot dat het op het internet een luchtbel zal blijken. Lang leve de pragmatici!!!!!

Rene Scholte

Hij die geld verdient doet er het zwijgen toe hoe.Apies moet je niet leren klimmen.Hij die ventileert te weten hoe het moet wil dikwijls opvallen met een hoop blabla.Ik zou zeggen: neem een banaan.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond