Deel dit artikel
-

Gemengde gevoelens deelnemers InterNetworking Event

Het InterNetworking Event in de Amsterdamse RAI is geen onverdeeld succes gebleken. Het aantal bezoekers en stands van het ICT-vakevenement lag, ondanks een avondopenstelling, iets lager dan de 24.000 van vorig jaar. Er waren 242 stands, enkele tientallen minder dan vorig jaar. Tegelijk is er onvrede over het niveau van de bezoekers.

Siemens Business Services overweegt serieus volgend jaar verstek te laten gaan op het treffen . Henk Belfos, marketmanager van de ICT-dienstverlener: "Het viel ons erg tegen. Het niveau van de leads wordt elk jaar lager. Ik denk dat we met gerichte seminars en workshops veel beter potentiële klanten kunnen bereiken."

Alle deelnemers waren de halflege hallen opgevallen. ICT-opleider Compu'Train is bovendien verbaasd dat een grootmacht als Microsoft helemaal niet kwam opdagen. Kenners wijten de slechte opkomst aan de kwakkelende economie, waardoor gesneden wordt in de budgetten voor dergelijke beurzen. Ook is er een enorm aanbod van dergelijke evenementen.

Woensdagavond tijdens de eerste beursdag werd in navolging van de VS door deelnemende bedrijven gekookt voor het goede doel. Juryvoorzitter Paul Fagel koos Computer Associates uit als winnaar van de Chili Cook-off wedstrijd. De opbrengst van tienduizend euro gaat naar de Stichting Sterrekind, die zich bekommert om chronisch zieke kinderen.

Deel dit bericht

17 Reacties

Henk

Goh, lees ik het nou goed: "Onvrede over het niveau van de bezoekers"? Ik was dus één van de 24.000 bezoekers en was op woensdagavond op de beurs. Ik had een gratis kaart. Trouwens: wie niet? Is er überhaupt nog één betalende bezoeker geweest? En ligt daar niet het probleem? Werkelijk iedereen in mijn omgeving had minstens 3 kaarten. Misschien kunnen ze daar het "niveau" van de bezoekers mee verklaren? Maar laten we het ook eens over het niveau van de standhouders hebben! Het is dat ik een gratis kaart had anders had ik m'n 24 euro teruggeeist! Het was de minst interessante beurs die ik in jaren bezocht heb! Niets nieuws te melden en de ene vage exposant na de ander. Als er niets drastisch veranderd aan het niveau van de standhouders laat ik volgende jaar de beurs lekker links liggen – en met mij die andere 23.999 bezoekers vrees ik!

jan de vries

en niet geheel onverwacht gezien de reacties bij Rai krijgt nog 1,2 miljoen Euro van Smart Business Event.

Gert Jan Kole

"Ook is er een enorm aanbod van dergelijke evenementen" O ja?! Noem er eens een paar? Hoewel wij (als software aanbieder) ernstig twijfelden of het zinvol zou zijn om op een 'networking' beurs als TINE te gaan staan, ben ik blij dat we het uiteindelijk toch gedaan hebben. De IIB was een logischer keus geweest, maar ja – die bestaat niet meer en verder is het beursaanbod zeer beperkt. We zochten echter een geschikt moment om de nieuwe release van de Comanche web content management server te introduceren. De belangrijkste vernieuwing is dat Comanche voortaan niet alleen als 'software' maar ook als 'service' te krijgen is (ASP). Daarom hebben we besloten op het ASP paviljoen in de Hollandhal te gaan staan. De eerste beursdag was voor ons meteen een succes: de hele voorraad brochures, leaflets en 'visors' voor drie dagen was er in een keer doorheen. De avondopening was eveneens zinvol: weliswaar nam de drukte sterk af, maar we hebben tot kwart over acht de stand steeds vol gehad met bezoekers. Tot diep in de nacht doorgewerkt om de voorraden weer aan te vullen: in totaal hebben de bezoekers ca. 1500 brochures bij ons opgehaald. Donderdag was een stuk rustiger, waardoor ik de gelegenheid kreeg zelf even over de beurs te wandelen terwijl mijn collega's het fort bewaakten. Wat me opviel was vooral een gebrek aan noviteiten, en ik denk dat veel bezoekers dat met me eens zullen zijn: de stands waar wat nieuws te melden was werden beduidend beter bezocht dan het gemiddelde. Vrijdag was weer drukker: met een ander publiek, en volgens mij niet de 80% DMU die de organisatie ons voorspiegelde… Toch een groot aantal serieuze contacten gehad. Wanneer is een beurs een succes? We kregen niet de '350 leads' waar de TINE site over rept, maar veel meer dan de verwachte 650 standbezoekers. Uiteindelijk houden we er 40 concrete vervolgafspraken aan over, en dat is meer dan ik ooit aan advertenties of banners heb overgehouden. Terzijde: ik heb me verbaasd over de berichtgeving op Internet. Ten eerste er-rug weinig, ten tweede wat miezerig en zuinig van toon. Als je van plan bent een beurs te bezoeken, en je leest vervolgens bijvoorbeeld bij PMM (die als een van de heel weinigen er uberhaupt over berichtte) dat er meer exposanten dan bezoekers rondlopen, die 'elkaar moed inpraten', dan zou ik me als drukbezet manager toch nog eens even achter m'n oren krabbelen. Dat klinkt als een zielige samenscholing van een zieltogende branche, in plaats van een levendige ontmoetingsplek voor een opverende bedrijfstak. Het is maar net welke bril je op hebt.

A.Jansen

Iets minder dan 24.000? Ik denk dat het er zelfs ruim minder dan 20.000 waren!

Vincent Everts

Tja, hoe kijk je er tegenaan? Was het positiever dan verwacht of negatiever dan vorig jaar?De meeste beurzen hebben het zeer zwaar op dit ogenblik. Internet in business ging failliet. Cebit was een ramp en deelname van de grote bedrijven (Cisco, Microsoft, Compaq, IBM, Exact) was even uitgesteld om kosten te sparen. Beurzen denk ik worden snel gebruikt om geld te besparen of er tegenaan te gaan. Ik vond het een positief teken dat er bijna 24k mensen kwamen. Dat het niveau niet op het zelfde niveau lag als vorig jaar kan ik me iets bij voorstellen. Waarschijnlijk zaten een hoop mensen op de bank die tijd hadden te gaan!

nico

Ik vond het een heerlijke beurs, ik was weer helemaal in mijn kinderjaren. Lekker veel gangen, samen met mijn collega's kon ik naar hartelust verstoppertje spelen. Jammer dat het niet zo groot was, maar we konden de wanden (die ze gebruikten om de hallen vol te laten lijken) goed gebruiken om erachter te gaan zitten. Zodoende hebben we er toch nog een paar uur volgehouden, leuk was dat iemand het idee had om als bezoeker rond te gaan lopen, die was natuurlijk als eerste gevonden. Nee zonder humor, voordat ik het wist was ik rond geweest zonder dat ik gevonden heb wat ik zocht.Ik moet zeggen dat de sfeer ook bijzonder negatief was, standhouders namen weining aktie om er een flitsend geheel van te maken. Ikzelf werd bijna meegetrokken in de negatieve sfeer die over deze beurs heen galmden.

Frank Braton

In een half uur was ik er doorheen, dat was voorheen anders. Een objectievere maatstaf hoe interessant het was kan ik niet bedenken.

Paul Kemper

Een beurs anders dan anderen voor ons. Als Novell lanceren we al jaren niet echt grote producten meer. De meeste info halen bezoekers toch van het web. Maar daar kwamen de bezoekers ook niet voor, was onze indruk. Het is maar wat je wilt bereiken. Als bezoeker kan ik me voorstellen dat je ook eens op zoek bent naar een goed gesprek en niet steeds wordt geconfronteerd met weer een nieuwe punt-zoveel release van een product. Dat is wat bezoekers op onze stand ook kregen: een goed gesprek. Als ik het mag afmeten naar de partners en onze eigen mensen op de stand, was het een veel succesvollere beurs dan voorheen. En dat komt – ook volgens onze bezoekers – doordat ze het gevoel hadden dat ze nu echt eens met hun problemen bij ons konden komen, zonder steeds weer met brochures en CD's te worden afgescheept. Ons doel is ook bereikt: mensen zien een nieuwe kant van Novell en weten dat ze voor veel meer dan het traditionele netwerk bij ons en onze partners terecht kunnen. En geen grote spelers op de beurs?

Adrian Venema

Het niveau van de bezoekers was te laag. Sjonge. Zo trek je nog eens volle beurshallen! Als Behoorlijke-Lead betrad in TINE, vastbesloten om voor het eerst eens daadwerkelijk direct tot zaken doen te komen op een beurs. Een activiteit die ik tot nu toe altijd had afgewezen; je gaat immers niet zomaar even iets bestellen in een beursstandje met een plastic bakje oude pinda's en een glas fris uit een net zo plastic bekertje, op wiebelende stoeltjes zittend aan een te klein tafeltje? Nee, ik orienteerde mij steevast op beurzen, hoorde de verhalen/verkooppraatjes aan en nam "later" een weloverwogen beslissing. Maar, die beslissing(en!) had ik al genomen, en vond het wel eens aardig om nu eens een stand op te lopen met de mededeling dat ik "even 20.000 euro kwam uitgeven." Leek me wel grappig. Nou, ik ben zelf commercieel geschoold, en ik heb werkelijk ALLE koopsignalen uit het boekje op DRIE verkopers van evenzoveel stands losgelaten, de heren waren verveeld, ongeïnteresseerd, niet tot verkopen te bewegen. Als die jongens en meisjes bij mij zouden werken, was vandaag hun laatste dag geweest. Ik heb vandaag de betreffende bedrijven gebeld en gevraagd of degene die ik aan de lijn had, ook de stand op TINE had bemensd. Alleen als dat niet het geval was, bestelde ik bij hem/haar. Die klaplopers die op TINE in de stand stonden, gun ik de provisie niet eens meer. TINE? Voor mij niet meer. Wát een niveau!

Donders

Bezoekers die zichzelf met een budgetje van twintigduizend euro als behoorlijke lead aanmerken, geen wonder dat die standhouders sikkeneurig waren.

BA

Is de reactie van Donders middels een tijdmachine op de site terecht gekomen? Is het deze vorm van arogantie of hoogmoed die voor de val komt? Afgelopen donderdag en vrijdag ben ik ook als verkoper aanwezig geweest op de beurs. Als mijn salesmanager zou weten dat ik een 5 digit budget heb laten lopen dan zou mijn contract echt niet voort gezet worden. Uiteraard heb ik ook met andere standhouders gesproken. Daarbij was de algemene toon: Kwantitiet -, Kwaliteit + Komen de bezoekers om te kijken of te kopen? Dat is m.i. wat het succes van een beurs bepaald. Met betrekking tot innovaties: als er nieuwe dingen op stapel staan of recentelijk zijn geintroduceerd, zijn we dan niet allang op de hoogte gebracht van het web, nieuwsgroepen etc? Is de toegevoegde waarde van TINE dan alleen het zien en aanraken? Dan is het begrijpelijk dat een heleboel mensen teleurgesteld zijn. En is het ook logisch dat standhouders, die wel proactief gewerkt hebben, positieve geluiden laten horen. In kader van het orginele artikel en ter overdenking een oud hollands gezegde: "Klagers hebben geen nood."

Henk

Allereest, geen grote partijen nee. Als je Novell tot de grote partijen mee gaat rekening dan is de hotdogtent om de hoek een mc donalds. Dus daar zullen we het maar niet over hebben. Verder, een budget van 20.000 Euro te weinig vinden zoals Dhr. Donders aangeeft. Je bent geen verkoper als je hierop niet inspringt, nu is het 20.000 euro wat opzicht een mooie start is denk ik maar over 1 jaar en wat over 5 jaar. Dus het verhaal van dat je hier niet eens je ogen voor open doent is natuurlijk de grootste lariekoek. Daar stoor ik me mateloos aan.

M

Tjonge wat een arrogantie Donders! geef mij die 15.000 klanten met 20.000 euro maar, dan mag jij die drie grote met 5 miljoen euro hebben.

Donders

Wij zijn heel aardig voor klanten die twintigduizend euro te besteden hebben. Geef me je adres en volgend jaar krijg je een gratis toegangskaart van me, en nog een paar stickers erbij.

Adrian Venema

Even een nawoordje van mij dan maar. Die *20.000,- die ik noemde is misschien geen mega-order. Echter, ik had het ook over beslissing-en- die ik had genomen voor ik TINE ging bezoeken. Uiteindelijk ging het in totaal om een investering van * 67.311,-, als u het dan graag wilt weten, verspreid over drie leveranciers. En ook dat zal wel te weinig zijn naar de smaak van menigeen, daar kan ik mij verder niet zo aan storen. De bestellingen zijn uiteindelijk toch gedaan, zoals ik al zei, maar ik had op de beursvloer toch iets meer enthousiasme verwacht.

henk

Nu maar hopen dat het Smart Business Event terugkeert.

Ton de Kok

ehmm, wat is je verwachtingswaarde van zo«n beurs? Ook ik had meerdere gratis kaarten en ging omdat ik toch in de buurt was toch maar even langs. Het viel me inderdaad op dat het heel klein opgezet was, maar gezien mijn ervaring met de 24 Hallen van Cebit vorig jaar vond ik dat nu eens geen probleem. Ik heb bij Procase – toch prettig om die Server Casings ook eens in het echt te zien – het bedrag van maar liefst euro 1000 besteed. Werd netjes behandeld en kreeg zelfs goed advies met koffie. Verder de stand van rsiisr bezocht en daar een goed contact aan overgehouden voor een van mijn klanten. Evenzo met Ubizen en Beeldbankiers. Even een Linux magazine gescoord. Landis kon ik niet vinden, bestaan ze nog wel… Ik verwachte er in een uurtje doorheen te zijn , maar ben uiteindelijk 4 uur gebleven.  Kwam waarschijnlijk ook omdat ik ergens een gedreven persoon met laptop van Little Chicken Game company tegen het lijf ben gelopen. Zij maken interactieve 3d games voor op internet. Een persoon met bezieling voor het vak. Doet me denken aan de beginfase van Philips. Anton in de schuur bezig met zijn uitvinding. Bezieling voor zijn product en aandacht voor kwaliteit en de wensen van de klant. Toen de klant nog wat voorstelde en de aandeelhouder nog de ondernemer zelf was. Misschien moeten we naar een beurs toe voor dit soort ondernemers. Mag niets kosten uiteraard, dus maar een wat van die 45 miljoen voor technostarters erin? Dan word het misschien nog wat met de Nederlandse innovatiekracht. Mijn verwachtingswaarde van zo«n beurs is in ieder geval hoger. vrgr Ton de KokIPSD e-business creation

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond