Deel dit artikel
-

General Motors over op e-business

Autofabrikant General Motors (GM) richtte deze week de business unit e-GM op, waarin alle Internet en e-commerce activiteiten van de firma worden gevoegd. Naast samenvoeging van alle diensten van de bestaande GM-websites houdt e-GM zich bezig de ontwikkeling van het OnStar Onboard navigatie- en communicatiesysteem, en internettoegang voor auto's.

De afdeling e-GM gaat allereerst internetdiensten als de GM BuyPower site , een Amerikaanse shopping service waar consumenten nieuwe auto's en adressen van lokale dealers vinden, bundelen met online producten als GMAC's e-com services en GM Service Parts Operations. Uiteindelijk moet een klant via één portaalsite alles vinden wat nodig is om een auto te kopen, deze te verzekeren, te financieren, losse onderdelen te kopen en servicebeurten af te spreken.

Momenteel heeft GM wereldwijd meer dan 100 websites voor consumenten. In juni trokken deze sites bij elkaar 3,8 miljoen unieke bezoekers. Op de GM BuyPower site alleen zochten in juni 650.000 mensen naar een nieuwe auto.

De samenbundeling van GM-sites zal volgens Ron Zarrella, directeur van GM North America, vooral Generation I aanspreken: 'Dat is een nieuwe groep klanten, die – dankzij Internet – beter zijn geïnformeerd en ongeduldig zijn in het aankoopproces van een auto.'

Volgens Mark Hogan, de leider van de nieuwe business unit, gaat GM niet zelf rechtstreeks auto's verkopen aan consumenten. Daarvoor is de relatie met de dealers te belangrijk. Hogan: 'Het is de bedoeling om dit juist samen met de dealers te doen.'

Een andere tak waarmee e-GM zich gaat bezighouden is het OnStar-systeem. Hiermee kunnen automobilisten navigeren of hun ontvreemde auto opspeuren via een satellietverbinding. Bovendien wordt automatisch een ambulance gebeld, wanneer een airbag is uitgeklapt. GM verwacht met name in dit soort technieken innovatief te zullen zijn.

Deze herfst gaat GM een auto testen die internettechnieken, zoals websurfen met een spraakherkenningssysteem. Scott McNealy, de baas van Sun Microsystems, gelooft heilig in zulke futuristische toepassingen. Sun heeft al demonstratie-auto's ontwikkeld met internetbrowsers. 'Auto's zijn Java-browsers op wielen', aldus de SUN-topman.

De leiding van GM verwacht veel van de nieuwe afdeling e-GM. Over vijf jaar moet deze ongeveer vijf miljard dollar bijdragen aan de omzet. Volgens GM, dat zich heeft laten adviseren door externe consultants als Forrester Research, gebruiken tegen 2003 zo'n 500 miljoen mensen Internet en zal dit de aankoop van tenminste 8 miljoen voertuigen tot gevolg hebben.

Op de GM News and Entertainment Television website is een uitgebreide online presentatie van de nieuwe plannen te vinden.

Bronnen: ZDNet , InternetNews , Industry Standard

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond