Deel dit artikel
-

Golden Bytes: Music DNA ook in België

Golden Bytes heeft Music DNA, de mobiele service voor muziekherkenning, ook gelanceerd in België. Een partner in België is nog niet gevonden, wel lopen er inmiddels onderhandelingen met diverse partijen. In Nederland wordt de dienst inmiddels enkele honderden keren per dag geraadpleegd.

Music DNA voorziet de gebruiker meteen van informatie over de muziek waar hij of zij op dat moment naar luistert. Wanneer iemand op de radio, in het café of discotheek een ‘onbekend’ liedje hoort dat hij leuk vindt, of simpelweg niet op de naam van het nummer kan komen, belt hij met zijn mobiele telefoon in België naar 0903-51505 van Music DNA en houdt zijn telefoon ongeveer 15 seconden in de richting van de geluidsbron. Binnen enkele seconden komt een gratis sms-bericht retour met de titel van het liedje, naam van de artiest en op welk album het nummer staat,” zo stelt Golden Bytes.

Op www.musicdna.nl/ en nu dus ook www.musicdna.be/ kan de consument op zijn persoonlijke profielpagina inloggen, waar ook alle nummers terug te vinden zijn die hij in de afgelopen tijd met Music DNA geïdentificeerd heeft. Verder is het mogelijk om met Music DNA direct de ringtone of de download van het liedje per sms (voor de downloads heeft Golden Bytes een samenwerking met Lyzia, redactie) te bestellen en vervolgens af te rekenen. Het opvragen van een nummer in België kost maximaal 0,82 eurocent. Wordt de track niet herkend dan houdt diegene die het nummer heeft opgevraagd een tegoed.

De technologie achter Music DNA is ontwikkeld door het Nederlandse Philips Research en het Amerikaanse Gracenote. Een soortgelijke dienst werd eind 2003 in Spanje geïntroduceerd en is volgens Golden Bytes sindsdien een ongekend succes met maandelijks 500.000 gebruikers. Golden Bytes Music hanteert voor Music DNA een zogenaamde ‘whitelabel’ strategie; dat betekent dat verschillende radio- & televisiezenders en internetportals Music DNA onder hun eigen merknaam met een eigen 0900-nummer in de markt zetten.

Veronica Digitaal was de eerste partner die Music DNA onder eigen naam als commerciële dienst introduceerde. Maar inmiddels werkt ook Sky Radio met Music DNA. Volgens Paul de Nooy, managing director van Golden Bytes Music, loopt Music DNA bij Sky inmiddels redelijk. De dienst wordt inmiddels enkele honderden keer per dag geraadpleegd. “Daarbij hebben het we dus niet over enorme aantallen, maar tot nu toe is het wel zo dat het aantal unieke gebruikers van Music DNA nog iedere dag nog verdubbelt. En dat is niet slecht. We hopen echter het succes van Spanje te evenaren. Daarom is marketing van Music DNA in deze fase zo belangrijk.”

Een 'partner' voor de dienst in België is nog niet gevonden. “We zijn nu in gesprek met diverse partijen in België, waaronder een aantal tv-zenders, radiostations en internetportals. Wat dat betreft volgen we eigenlijk dezelfde strategie als in Nederland. Ik heb er alle vertrouwen in dat we binnenkort een naam bekend kunnen maken,” zegt De Nooy.

Golden Bytes Music is van plan zich voorlopig te concentreren op de Benelux. De kans is volgens De Nooy klein dat Golden Bytes Music DNA op korte termijn in nog een ander land gaat introduceren. “Ik denk niet dat het zin heeft om Music DNA nu bijvoorbeeld in Duitsland te introduceren. We zitten er wel, maar de Duitse markt is gewoon te groot voor en daardoor eigenlijk ook nog te versnipperd. Als we Music DNA al elders gaan aanbieden, dan zit ik dus eerder aan een pan-Europese deal te denken. Dat houdt in dat het een enorme klus wordt, maar ik vind dat we het dan maar echt groot moeten aanpakken,” vervolgt De Nooy.

Gevraagd of een deal met een operator dan niet voor de hand zou liggen, zegt De Nooy: “Dat hoeft niet perse het geval te zijn, maar het zou kunnen. Ik sluit het, hoewel het niet echt past bij de manier waarop wij opereren, in ieder geval niet op voorhand uit.” Orange (marktleider in zowel het Vernigd Koninkrijk als Frankrijk) kondigde bijvoorbeeld onlangs aan dat het in Europa wil gaan inzetten op muziekdiensten op de mobiele telefoon.

Deel dit bericht

3 Reacties

Yuri van Geest

Een zeer interessante toepassing en ….. het werkt ook echt en supersnel! Voorbeeld: ik liet zojuist een nummer van Cesaria Evora (Kaapverdiaanse relax muziek) horen genaamd 'Sodade', niet echt bekende muziek maar het werd direct feilloos herkend inclusief album. Amazing! Aanrader dit. Ik ga dit zeker vaker gebruiken en rondzingen. Dit is een bij uitstek een oplossing voor virale marketing en mond-tot-oor reclame. Het succes van Spanje kan hier ook worden gerealiseerd schat ik zo in. Muziek leeft onder mobiele gebruikers (iPod, mobiele telefoons (zie O2 UK)), vooral onder jongeren.  Dit is nu echt een innovatie waar mensen iets aan hebben omdat het emotionele waarde heeft (en een sociale dimensie niet te vergeten).  Goed werk Golden Bytes!

piet

goed werk? hahaha. Dat golden bytes de credits krijgt. Dat zijn gewoon dozenschuivers. de techies die hier achterzitten verdienden de credit! Waarom horen we daar niets over?

Jeroen

Quote: "Veronica Digitaal was de eerste partner die Music DNA onder eigen naam als commerciële dienst introduceerde." Voor zover ik me kan herinneren heeft Veronica Digitaal deze dienst nog niet geintroduceerd.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond