Deel dit artikel
-

Google CEO: Real time datafiltering is grote uitdaging

Het is de grootste uitdaging van deze tijd om uit te vogelen hoe real time data goed geordend kan worden om de relevantie zoekmachineresultaten te verhogen. Dat meent Eric Schmidt, CEO van Google.

Tijdens een symposium in de Verenigde Staten ging Schmidt in op de toekomst van internet. Hij schetste een beeld waarbij het internet van nu over 5 jaar radicaal is veranderd. Het internet wordt tegen die tijd gedomineerd door Chinese taal en content uit sociale media. Alles wordt real time geleverd over supersnel bandbreedte.

"We kunnen real time data wel indexeren op dit moment, maar hoe orden je het", vraagt de CEO zich af. Daar ligt de echte uitdaging: de ordening van real time data uit social media.

Ordeningsprobleem

De verschuiving naar user generated informatie maakt dat mensen meer naar andere gebruikers luisteren, dan naar de traditionele bronnen. Het is dus noodzakelijk om deze informatie goed te plaatsen in de zoekresultaten. Volgens een overtuigende Schmidt kan Google dit ordeningsprobleem oplossen.

De deal die Twitter onlangs sloot met zowel Microsoft als Google zorgt er alvast voor dat de datastroom van Twitter geïntegreerd wordt in de zoekresultaten van beide zoekmachines. Real time informatie is waardevol voor de zoekmachines. Hiermee kan de relevantie van zoekresultaten worden verhoogd. De datastroom van Twitter, miljarden tweets van de 54 miljoen maandelijkse gebruikers, levert een berg aan informatie op.

Naast losse tweets in de zoekresultaten kunnen Microsoft en Google ook andere relevante informatie en trends uit de data halen. Het is mogelijk informatie te filteren uit de tweets, zoals veel gedeelde links of patonen in veelgebruikte onderwerpen. Wordt een onderwerp plotseling vaak gebruikt in meerdere tweets, dan kan het een signaal zijn dat een link over het betreffende onderwerp eventueel tijdelijk hoger in de zoekresultaten naar voren moet komen.

Meer dan Facebook en Twitter

Real time data is net zo waardevol als andere informatie, het moet allemaal terugkomen in de zoekresultaten. Maar, zo benadrukt Schmidt: "Er zijn meer bedrijven naast Twitter en Facebook die real time data genereren".

Een hoopvolle Schmidt beweerde in zijn speech verder dat in 5 jaar ‘significant meer geld’ uit YouTube wordt gehaald, content zou meer verschuiven richting video.

Schmidt voorspelde verder dat de tieners van vandaag, en vooral hun gebruik van applicaties, model staan voor gebruik van het internet over 5 jaar. Breedband zal boven de snelheid van 100MB uitkomen. Hiermee verdwijnt de scheidslijn tussen televisie, radio en het web.

Bron foto: Robert Scoble (CC)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond