Deel dit artikel
-

Grote banner Cnet blijkt niet te irriteren

De grote nieuwe banners van tech-nieuwssite Cnet blijken de aandacht te trekken en niet te irriteren. Dat is de conclusie van een studie door bureau Millward Brown Intelliquest in opdracht van Cnet. Die site begon een jaar geleden met de zogeheten IMU: een grote, interactieve banner waarbinnen kan worden gesurfd zonder de site te verlaten.

Het onderzoek leert dat 48 procent van de bezoekers van Cnet zich na één bezoek de naam van de adverteerders – waaronder Dell en Microsoft – konden herinneren. Dat is een stijging van 6 procent ten opzichte van een eerdere studie die zomer 2001 werd verricht.

Bovendien worden de IMU's positief gewaardeerd. Bijna de helft van de ondervraagden noemt de IMU's precies het type advertentie om op te klikken. Maar liefst 60 procent vindt de banners de moeite waard om even te stoppen met hun werk en naar te kijken. Bijna een kwart van de gebruikers denkt dat het bedrijf dat met de IMU adverteert iets anders te bieden heeft dan zijn concurrenten.

Mickey Wilson, vice-president industry marketing van Cnet denkt dat het succes van de grote banners ook verbandt houdt met hun doelgerichtheid: 46 procent van de bezoekers van Cnet werkt in de technologiesector. De IMU's waren ook allemaal van bedrijven uit deze branche. "De bezoeker van Cnet wil alles weten over technologie en ook van alles op dit gebied kopen", aldus Wilson tegenover Media Life.

Mitch Roedoe, mediastrategie-director vancommunicatie-adviesbureau .Bone, is niet verrast door de resultaten. "De consument realiseert zich steeds beter dat content niet langer gratis is en accepteert daarom reclame op de site. Volgens Roedoe bewijst het onderzoek dat grote banners geen probleem hoeven te zijn. Roedoe: "Het formaat van de banner op zich is niet de irriterende factor. Het is de manier waarom je hem inzet. Wat dit weer eens duidelijk maakt is dat we interactiviteit moeten uitbreiden en dat het loont goed na te denken welke boodschap we aan wie moeten aanbieden."

Deel dit bericht

1 Reactie

Mo'Riche

Ach jee, weer zo'n mooi onderzoek dat ervoor gemaakt is om de gewenste resultaten te genereren. Ondervraag online mensen die er geen probleem mee hebben om op elke site telkens weer lastig gevallen te worden dezelfde soort stupide enquetes, en je krijgt automatisch een oververtegenwoordiging van mensen die er ook geen probleem mee hebben om tijdens het gebruik van een site lastiggevallen te worden door opdringerige advertenties. Het is alsof je mensen een sigaret aanbiedt, en als ze ja zeggen vervolgens gaat vragen of ze er geen bezwaar tegen hebben dat anderen in hun omgeving roken. Dergelijke 'representatieve' cijfers hebben we gezien bij elke nieuwe reclameuiting op internet, telkens weer gevolgd door teleurstellende resultaten, zeker wanneer het nieuwtje ervan af was. Als de online reclame-wereld in dit tempo doorgaat met het steeds groter en opdringeriger maken van campagnes hebben we over 2 jaar sites die alleen nog maar advertenties laten zien. En dan komt er vast nog iemand met een onderzoek waaruit blijkt dat 90% van de bezoekers daar geen bezwaar tegen heeft. (goh, dan zijn we ook weer terug bij de oude wijsheid dat internet een pull-medium is.)

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond