Grote groei voor mediabestedingen op internet

Adverteerders wisten in 2007 hun weg naar het internet goed te vinden. Internet nam in de totale mediabestedingen de grootste stijging voor zijn rekening met een groei van 29,5 procent.
Dat blijkt uit het Jaarboek Netto Mediabestedingen dat Nielsen binnenkort publiceert.
De rapportage van het mediumtype internet is uitgebreid met de toevoeging van de bestedingen aan search, classifieds en e-mail. Deze cijfers zijn gebaseerd op het jaarlijkse Europese onderzoek van IAB en geven een reëler beeld van de totale bestedingen op de online mediamarkt.
De totale netto mediabestedingen stegen vorig jaar met 6,2 procent tot ruim 6,5 miljard euro. Naast internet kende ook sponsoring een grote groei met 6,7 procent.
Voor het eerst zijn in het Jaarboek Netto Mediabestedingen de advertentie-inkomsten voor sponsoring toegevoegd in samenwerking met SponsorTribune, waarmee bijna € 900 miljoen toegevoegd wordt aan de totale netto mediabestedingen. Sport eist met meer dan de helft van de sponsorbestedingen het grootste aandeel op, non-spot noteerde in 2007 met 19,2% de hoogste groei binnen dit nieuw gerapporteerde mediumtype.
Bij televisie en dagbladen namen de netto advertentie-inkomsten met respectievelijk 6,5 procent en 4,9 procent toe. Ook televisie groeide met 6,5 procent meer dan marktconform. Dagbladen zetten de positieve trend uit 2006 in 2007 door en realiseerde een groei van 4,9 procent. Ook radio noteerde een groei en kwam uit op 4,7 procent.
In tegenstelling tot 2006 (-5 procent) heeft ongeadresseerde brievenbusreclame in 2007 een groei van de advertentie-inkomsten gerealiseerd van 2,8 procent. Ook voor vak- en publieksbeurzen (2,7 procent), publiekstijdschriften (2,5 procent) en abri’s (2,0 procent) was 2007 een positief jaar.
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
1 Reacties
marco
Volgens mij haal je nu twee onderzoeken door elkaar. Die internetcijfers zijn namelijk niet van Nielsen maar van het eerder uitgekomen onderzoek van IAB Europe/PwC.