Deel dit artikel
-

‘Het gaat erom waar mensen zijn én in welke stemming’

Lot Keijzer, managing director bij mediabureau Twist, denkt dat social media volgend jaar pas écht voeten in de aarde krijgen. “Adverteerders zijn nu klaar voor actie. Wij integreren een social-mediastrategie in alle jaarplannen voor 2010. Het wordt mainstream.”

"Als mediabureau bekijk je hoe je de cohesie tussen groepen kunt vaststellen om het consumentengedrag in kaart te brengen." Voor adverteerders zijn social media in dit opzicht erg leuk, meent Keijzer. "Mensen delen zichzelf op in groepen. Daar kun je als marketeer veel mee. De consument rubriceert zichzelf en brengt orde in de chaos."
De manier waarop mediabureaus en andere partijen in online advertising zich bezighouden met doelgroepen, zal op elk vlak veranderen. "Als iemand een andere baan krijgt en gaat verhuizen, dan oriënteert hij zich misschien op Marktplaats voor een auto. Alle communicatie wordt slimmer en draait om targeting."

Meer kanalen
Alex Stil, coo bij mediabureau Mindshare, beaamt dat social in 2010 een belangrijke factor wordt, al denkt hij dat zich dat grotendeels zal afspelen op de mobiele telefoon. "Dat zie je nu al met Hyves, Facebook en Twitter. Alles is aan elkaar gekoppeld. Mensen kiezen voor twee platforms waarop ze communiceren, maar doen dat uiteindelijk via meer kanalen. Door mobiel wordt locatie een nieuwe dimensie. Het gaat erom waar mensen zijn én in welke stemming. Aan de hand daarvan communiceer je een boodschap."
Dat betekent, zo meent Stil, dat de adverteerder anders moet gaan denken over de doelgroep. "In het verleden was dat socio-demografisch, maar nu zijn die gegevens flexibel, dat maakt mobiel zo’n interessant medium."
De consument is veranderd, vindt Stil. "Hij wil bijvoorbeeld weten welke retailer er in de buurt is en welke aanbieding die heeft." In die zin moet de adverteerder veel meer faciliteren. "Hij moet zoeken naar de relevantie voor de consument. Die zit niet te wachten op kleine bannertjes."

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond