Deel dit artikel
-

HOI neemt digitale tijdschriften mee in cijfers

Ook iPad-tijdschriften kunnen voortaan worden meegenomen in de oplagecijfers van Het Instituut voor Media Auditing HOI. De organisatie telt voortaan de digitale publicaties van kranten en tijdschriften. Het gaat om non replica’s, uitgaven die niet een-op-een zijn overgezet van papier naar een digitaal vorm.

Samen met mediabureas, adverteerders en uitgevers heeft HOI deze beslissing gemaakt. Hierbij is de definitie van een non replica opgesteld, de verrijkte versie van een normale papieren uitgave. Overigens kunnen ook digitale titels zonder printtitel zich bij HOI aanmelden.

In een digitale uitgave moet volgens de gestelde definitie van HOI onder meer gebladerd kunnen worden. Ook moet er sprake zijn van een regelmatige verschijningsfrequentie en moet een uitgave pagina- en editienummers hebben.

HOI nam de digitale uitgaven al mee in de oplagecijfers sinds 2005, maar dit ging voornamelijk om e-papers, exacte replica’s van papieren uitgaven.  Vanaf het eerste kwartaal van 2011 worden nu ook non replica’s meegenomen, versies die redactioneel en qua advertenties niet gelijk zijn aan de papieren uitgave, of losse digitale titels.

Deze beslissing betekent dat de reclamemarkt geauditeerde cijfers krijgt van de verrijkte versies van digitale tijdschriften en kranten.

Volgens HOI is er misschien nog niet heel veel vraag naar deze cijfers. Toch wil het instituut er alvast een keurmerk aan hangen.

Net als bij printtitels, leveren uitgevers zelf de cijfers aan van de non replica’s. Dat gebeurt ieder kwartaal. Op jaarbasis wordt er een certificering door een accountant uitgevoerd over de gemiddelde jaarcijfers.

Deel dit bericht

1 Reactie

Een aanbidder

Mooie oproep dan maar aan STIR om dit gezamenlijk op te pakken lijkt me zo. Mooi ook die voorwaarde van een pagina nummer ….. mooie STIR LABS zeg ik

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond