IAB hoopt op meer adverteerders

SNS Bank is als eerste bank lid geworden van het Interactive Advertising Bureau (IAB) Nederland. De bank sluit daarbij aan in een klein rijtje adverteerders dat lid is van het IAB. Veruit het grootste deel van de leden bestaat uit bureaus en uitgevers.
Dat het aantal adverteerders dat lid is van het IAB nog klein is, is iets dat IAB-voorzitter Marco Derksen meteen toegeeft. "Het IAB heeft zich de afgelopen jaren vooral gericht op exploitanten en bureaus." Hij is blij dat na adverteerders als Vodafone, Essent en NS nu ook een bank lid is geworden.
"Het is belangrijk dat dit soort partijen lid worden. Ik hoop dat meer adverteerders volgen," zegt Derksen. Hij vervolgt: "Unilever zou ook een mooie partij zijn. Ik hoop dat zij ooit de stap maken." Derksen ziet de stap van SNS Bank als een signaal naar de markt dat internet steeds belangrijker wordt.
Het IAB is de brancheorganisatie voor de online advertising en interactieve marketing branche. De vereniging houdt zich bezig met de professionalisering van de interactieve marketingsector. Het IAB heeft zo'n negentig leden. Sinds kort is Marco Derksen voorzitter. Zijn voorganger was Igor Beuker.
De vereniging is oorspronkelijk opgezet door exploitanten. Op een gegeven moment zijn daar bureaus bijgekomen. Nu moeten de adverteerders volgen.
Derksen: "Ik heb gekeken waarom het IAB België zo groot is. Zij hebben honderden leden. De belangrijkste reden voor het Belgische succes is het grote aantal adverteerders-leden. Doordat er zoveel adverteerders lid zijn, is het bijvoorbeeld ook weer mogelijk om meer sponsors binnen te halen. Maar los daarvan is het voor kennisuitwisseling van belang dat zij vertegenwoordigd zijn."
Met een groter aantal leden en meer adverteerders is het mogelijk om samen zaken op te pakken, denkt Derksen. "Dan kun je serieus iets gaan doen."
Lopen er gesprekken met andere adverteerders, zoals bijvoorbeeld de Rabobank, volgens velen de meest innovatieve bank van Nederland? Derksen: "Met de Rabobank en Postbank heb ik nog niet gesproken. Ik zou ze wel graag erbij hebben als lid." Voor de contributie, die minder dan 2000 euro per jaar is, hoeven ze het in ieder geval niet te laten."
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
4 Reacties
Mark de Kock
Aantoonbare meerwaarde van het IAB als organisatie is een voorwaarde om deel te nemen. Wellicht goed om daar meer aandacht aan te besteden vanuit IAB en Emerce in dit geval. Ik geloof in de potentiele werking maar het verleden geeft mij nog te weinig vertrouwen.
Mark de Kock
Aantoonbare meerwaarde van het IAB als organisatie is een voorwaarde om deel te nemen. Wellicht goed om daar meer aandacht aan te besteden vanuit IAB en Emerce in dit geval. Ik geloof in de potentiele werking maar het verleden geeft mij nog te weinig vertrouwen.
Marco Derksen
Mark, die is te makkelijk. Een branchevereniging is er om de belangen van de leden te behartigen. Leden geven aan welke behoeften er zijn en hoe ze dat graag ingevuld zien. Leden spelen ook zelf een belangrijke rol bij de uitvoering. Dat kan zijn middels financiele ondersteuning of het beschikbaar stellen van capaciteit. Het bestuur van de branchevereniging is er vooral om eea te organiseren en coordineren en probeert dat met de beschikbare midelen zo goed mogelijk te doen. Minimaal n keer per jaar zal het bestuur de resultaten presenteren aan de leden en haar plan evt. bijstellen. In grote lijnen zal dat ook de uitleg zijn die het IAB zal geven aan potentiele leden waarbij dus niet de zozeer de vraag centraal stelt wat het IAB voor het potentiele lid kan doen maar wat het potentiele lid van het IAB verwacht en welke rol ze zelf kunnen spelen. Gelukkig zien steeds meer partijen in de markt het belang in van een sterke branchevereniging. Op het gebied van kennisontwikkeling, op het gebied van onderwijs en op het gebied van richtlijnen. Ik zou dan ook graag de vraag terug willen stellen; wat zou Mark de Kock, en Deltaloyd in het bijzonder, graag willen zien van het IAB en welke rol kunnen ze daar zelf in spelen?
Mark de Kock
@Marco: Je maakt een goed punt en die info had ik ook verwacht in dit stuk. Zal er over nadenken. Mijn reactie was deels ook gevoed door de schrijfstijl en inhoud van het stuk. Daarin had ik juist de verklaring van de IAB werkzaamheden en argumenten voor deelname aan het IAB verwacht maar zag ik enkel "tussen de regels" een beklag over te weinig adverteerder deelname. In mijn ogen heb je goede stappen gezet de laatste maanden en groeit het IAB inclusief de potentiele impact die het in de branche kan hebben. Of er genoeg adverteerders zijn die A) adequate kennis binnen de organisatie hebben B) de branche belangen willen behartigen C) daarvoor investeringen in tijd en geld vrij willen maken, zal de tijd ons leren.