Deel dit artikel
-

IAB werkt aan ‘zelfreguleringsmechanisme’

De verkiezingen waren niet te vermijden op de eerste dag van het Ad:tech-congres in New York. Een paneldiscussie over de ‘State of the Industry’ blikte vooruit naar het komende Obama-tijdperk.

Gespreksleider Randall Rothenberg, voorzitter van het Interactive Advertising Bureau, bracht de discussie verschillende keren op de extra regelgeving die de branche onder de nieuwe regering te wachten staat, overigens zonder daarbij Obama specifiek te noemen.

David Morris, chief client officer van CBS Interactive, zei dat hij de vraag had zien aankomen en herkauwde de bedrijfslijn. ‘We moeten open tegen consumenten zijn en helder uitleggen welke informatie we verzamelen en wat we precies met die informatie doen.’

Morris benadrukte het belang van zelfregulatie en relativeerde de dreiging van toezichthouders. ‘Ik denk niet dat de FCC bezwaar heeft als wij iemand die op Cnet een camera-recensie bekijkt op CBSsports.com een Nikon-advertentie laten zien.’

Rothenberg wees erop dat ‘exact dat soort advertentie’ onder nieuwe regelgeving valt die momenteel bij regionale overheden in New York, Connecticut en Massachusetts wordt besproken. Die wetten kunnen voorlopers van federale wetten blijken.

‘Hoe gevaarlijk is dat?’ wilde Rothenberg weten. ‘Is het iets waar we ons zorgen over moeten maken en tegen moeten vechten? Of is het gewoon een terugkeer naar hoe we voorheen zaken deden?’

Rob Norman, CEO van Group M Interaction, vindt advertenties gericht naar online gedragsdata een slecht idee. ‘Als het idee van behavioral targeting online morgen zou verdwijnen, zou het geen ramp zijn voor Unilever of Procter & Gamble.’

Tina Sharkey, directrice van BabyCenter.com, deed daarentegen een beroep op de IAB, de Online Publishers Association en andere brancheorganisaties om ‘de overheid uit onze zaken te houden’. ‘We kunnen onszelf reguleren en hebben voldoende bewezen dat we geen kwaad doen.’

Randall Rothenberg onthulde dat de IAB met reclameorganisaties AAAA en ANA en andere organisaties sinds anderhalf jaar aan de ontwikkeling van ‘een zelfreguleringsmechanisme’ werkt. ‘We zijn tamelijk zeker dat we in januari naar buiten kunnen komen met een publiek pad naar een oplossing,’ aldus de IAB-voorzitter.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond