Deel dit artikel
-

IAB wil aanlevering prerolls standaardiseren

IAB Nederland publiceert vrijdag een standaard voor de aanlevering van preroll advertentiemateriaal. Het orgaan hoopt dat de hele markt deze standaard voor commercials die voorafgaand aan een filmpje worden getoond, zal adopteren.

IAB, het onafhankelijke orgaan op het gebied van online advertising, interactive marketing, mobile advertising en iTV, liet de standaard ontwikkelen door een werkgroep met 15 IAB-leden die een actieve rol spelen in de groeiende markt van online video creatie en de verkoop van advertentieruimte rondom video content.

De standaard moet het makkelijekr maken voor reclamebureaus en exploitanten om samen te werken. Volgens de voorzitter van deze werkgroep, Dolf Kars, managing director van Videostrip.nl, zorgt de grote diversiteit aan video players en de soms moeizame communicatie tussen reclamebureaus en exploitanten regelmatig voor trage implementatie van campagnes. "Deze nieuwe Nederlandse standaard biedt hierbij de helpende hand. De standaard die nu is vastgesteld zorgt ervoor dat reclamebureaus en andere toeleveranciers al bij het opmaken van de videoadvertentie en de keuze van het companion banner formaat een goed inzicht hebben in de specificaties."

De publicatie volgt op een soortgelijke handeling van IAB USA. In de Verenigde Staten lanceerde dit orgaan onlangs een white paper voor video-advertentieformaten. Ook hierin staan preroll standaarden vermeld. Deze zijn voor een groot deel gelijk aan de Nederlandse standaarden, zoals een aanbevolen maximale lengte van 15 seconden, de inzet van Flash als techniek en het gebruik van companion banner formaten 300*250 pixels en 468*60 pixels.

De verschillen in de overige companion banner formaten tussen de Verenigde Staten en Nederland zijn het gevolg van al bestaande lokale voorkeuren ten aanzien van de formaten. Kars: "Het IAB benadrukt dat de nieuwe Nederlandse standaarden dynamisch zijn en dat periodiek wijzigingen kunnen worden verwacht, bijvoorbeeld op basis van onderzoek en nieuwe technieken."

De werkgroep werkt intussen door aan standaardisering van bijvoorbeeld de overlay en de midroll. "Dit najaar willen we daarmee zover zijn dat we er ook een relevant evenement omheen zullen organiseren, zodat de markt in staat zal zijn om zich in één dag volledig op de hoogte te laten brengen over de stand van zaken op het gebied van Online Video Advertising", aldus Kars.

Deel dit bericht

1 Reacties

John

Dat is een stap in de goede richting. Zeker voor adverteerders wordt het nu duidelijker en kan er met 1 formaat op meerdere video sites geadverteerd worden. Zideo.nl zal de standaard ook gaan volgen.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond