IFFR: geen online verkoop, lange wachttijden telefoon

Bezoekers die afgelopen weekend telefonisch een kaartje wilde bestellen voor het Internationale Filmfestival Rotterdam (IFFR) dat woensdag van start gaat, moesten soms meer dan vijf uur continu bellen om een telefoniste te kunnen spreken. Dit jaar is het niet meer mogelijk om via internet tickets te bestellen voor het filmfestival. De organisatie van het festival zegt in een reactie dat de kaartverkoop 'uitstekend is verlopen.' Tot nu toe zijn meer dan 90.000 kaarten gereserveerd of verkocht.
Emerce sprak met een aantal filmliefhebbers die zeiden zaterdag zo’n vijf uur lang aan één stuk door te hebben moeten bellen voordat ze de mogelijkheid hadden om een telefonische bestelling te plaatsen. Ook op internetfora klagen bezoekers over lange telefonische wachttijden.
In december kondigde de organisatie van het IFFR aan dat ze dit jaar geen kaarten meer via internet verkoopt. Aanleiding hiervoor zijn de technische problemen bij de online verkoop vorig jaar. De bestelsite lag toen ‘enige tijd plat’. Volgens persvoorlichter Bert-Jan Zoet van het IFFR was het niet mogelijk om een geschikt bestelsysteem te vinden. “We hebben alle mogelijkheden bekeken, maar hebben niet een systeem gevonden dat goed genoeg is voor het festival.”
Bestaande ticketsystemen voldoen volgens Zoet niet omdat het Rotterdamse festival qua bezoekersaantallen ‘nogal omvangrijk is’ en omdat er heel veel verschillende locaties en activiteiten zijn. Op de site van het festival noemt de organisatie een online bestelsysteem ingewikkelder en kostbaarder dan andere bestelmethoden. Rotterdam behoort samen met de festivals van Berlijn en Toronto tot de grootste publieksfilmfestivals ter wereld.
Om meer mensen te kunnen helpen, zette het filmfestival afgelopen weekend extra medewerkers in. Zo’n veertig telefonistes waren zaterdag tegelijk aan het werk. “Ze hadden het erg druk,” vertelt Zoet. Voor wie nog niet heeft kunnen bestellen heeft hij een tip: “Je moet deze week langskomen of bellen, want nu is het veel rustiger.” Drie films zijn tot nu toe uitverkocht volgens hem: de openings- en slotfilm en Caché.
Een schrale troost voor de liefhebbers van bestellers van online tickets is misschien de Robeco filmwijzer. Met deze wijzer krijgen filmliefhebbers aan de hand van een aantal vragen een filmadvies.
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
4 Reacties
Olivier
Naar mijn idee waren ze er ooit als een van de eerste bij om online tickets te gaan verkopen, zou best eens 10 jaar kunnen zijn en in al die jaren is het keer op keer chaos, niet een klein beetje, maar een grote @#$zooi. Dit jaar dus helemaal geen mogelijkheid meer om online te bestellen wat een farce!
joqui
…dan heb ik nog mazzel gehad. Slechts 20 minuten constant geprobeerd te bellen!
Joop
Geen internetverkoop vind ik verstandig na de ervaringen van alle afgelopen jaren; het lukt blijkbaar niet een werkbaar en 'stress' bestendigd te creeren. Als database beheerder jeken mijn handen weleens, maar het zal ook wel een kwestie geld zijn.
Olivier
@Joop: Aan geld heeft het niet gelegen, er zijn tonnen in die systemen gepompt