“In een Nederlandse krant staan geen Chinese advertenties”

Het nieuwe bedrijf Realmapping is officieel van start gegaan met haar eerste product. De database van 4,25 miljard IP-adressen wordt allereerst aangewend om de taal en het land van herkomst van surfers te bepalen. Later in het jaar volgen nog drie nieuwe features; Realmapping Student, City en Company.
Het bedrijf zal haar geld verdienen met de verkoop van de producten en de updates daarvan. Mocht iemand vijf talen in een website willen stoppen, die maandelijks ge-update moet worden, dan kost dat 9000 euro. Met het product kan een website zorgen dat hij zijn publiek de juiste taal voorschotelt, en de juiste banners toont. CEO Sjoerd van Gelderen: "Ik hoef op een site geen banners te zien van producten die alleen door Amerikanen zijn te bestellen, dat is een verspilling van reclamegeld. Door deze database wordt dat voorkomen."
Het idee van het bedrijf komt voort uit de slechte marketing op het Internet. "In een Nederlandse krant staan ook geen Chinese advertenties, aanbiedingen voor hypotheken staan niet in studentenbladen. Op het web komt dat wel veel teveel voor", zegt CMO Mark van der Linden.
Voor de toekomst heeft Realmapping nog meer plannen in petto, war ondermeer het geld van Newconomy om de hoek komt kijken. Allereerst zullen er verkooporganisaties komen in een aantal grote Europese e-commercelanden, en zullen de producten uitgebreid worden met meer landen en talen. Daarnaast wil Realmapping partnerships sluiten met partijen om via het eigen product de surfer te voorzien van plaatselijk nieuws en weer.
Met de nieuwe product Student zal Realmapping het mogelijk maken om surfers per universiteit of hogeschool te onderscheiden. Later dit jaar kan het bedrijf ook steden en bedrijven onderscheiden.
De gedachte achter het bepalen van de verblijfsplaats van de computer is niet nieuw. Sites als LetsBuyIt.com sluizen Nederlandse surfers door naar een Nederlandstalige site. Volgens Van Gelderen maakt dit bedrijf gebruik van een Reverse Look Up. "Maar dat is lang niet zo nauwkeurig als ons product. Ik vermoed dat zij op een accuratesse van 45 procent komen." Realmapping durft te garanderen dat in 97,5 procent van de gevallen het systeem weet waar de surfer zich bevindt.
De eerste bedrijven die met Realmapping aan de slag gaan zijn reclamebureau WebAds , de betaalsystemen van Bibit en het handelskanaal CargoWeb .
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
4 Reacties
Jos Reinhoudt
Ik weet niet of dit idee zo nieuw is. Volgens mij werkt Doubleclick op dezelfde manier, dus met een database met IP-adressen. Zij kunnen dus ook 'targeten' op land, provider, tijdstip etc. Ik ben benieuwd wat RealMapping hieraan toevoegt.
Douwe Mik ( LogiGo.com )
Het hebben van IP adressen zegt toch weinig over de peroon die je erachter vind… pas als je weet hoe grote bedrijven de IP range wereldwijd beheren weet je precies waar je moet wezen… zo heb je een multinational dat een IP range heeft, maar dat blindelings targetten en aannames maken dat je inderdaad in de juiste taal bezig bent lijkt me gokken… Het is toch immers zo dat je voor propaganda doeleinden de meeste mensen (ook voor B2C) zaken op het werk "lastig " valt…
Monique van Dusseldorp
Als ik het goed begrijp, wordt de geografische lokatie gekoppeld aan een taalvoorkeur. Ik vraag me af of dat zo effectief is: hoeveel buitenlanders werken er inmiddels wel niet in Amsterdam, om maar eens een klein voorbeeld te noemen. En is het niet zo dat juist mensen die buiten hun eigen taalgebied wonen, veel van internet gebruik maken voor nieuws en informatie? De taalkeuze is volgens mij dan ook niet de sterkste troef van dit product. ( Maar ik denk ook dat dit hele probleem uiteindelijk op een andere manier opgelost zal worden. Ik kan me voorstellen dat de aangeboden dienst tijdelijk een goede oplossing is, maar dat uiteindelijk er een software matige oplossing zal zijn – je geeft in je browserpreferences aan welke taal/talen je voorkeur hebben, en de daarvoor ingerichte websites reageren daar op.) De geografische informatie is echter wel degelijk interessant, voor andere diensten: advertenties voor produkten in een geografisch gebied, voor berekening transportkosten, voor berekening BTW en dat soort zaken. Ook hier zou echter de oplossing vanuit de browser instellingen geleverd kunnen worden.
Johan Meulekamp
In reactie op Monique van Dusseldorp:De kracht van Realmapping en TraceWare (Digital Island, Inc) is juist dat de web-site bezoek(st)er direct bij de eerste keer al relevante informatie ontvangt in de eigen taal en culturele smaak. Cookies, jezelf bekend maken of taalkeuze selecteren is niet meer noodzakelijk en uit privacy oogpunt komt hiertegen steeds meer weerstand. Maar ook pharmaceutische industrie kan haar geneesmiddelen advertenties aanpassen aan de nationale reglementen, voor Viagra mag bijvoorbeeld in veel landen niet geadverteerd worden.De muziek-uitgevers of web-sites die CD's aanbieden kunnen het assortiment afstemmen op de voorkeur van het desbetreffende land, Musicmatch.com past dit al sinds eind vorig jaar toe bij de wereldwijde verkoop van CD's. Ook Financial Times realiseert hiermee al geruime tijd land of regio afhankelijke aanpassingen van haar advertenties en overige informatie. De bron-informatie komt nog steeds vanuit de web-server in London, echter de pagina in Tokyo ziet er anders uit dan New York. Inderdaad maken er een aantal andere bedrijven gebruik van soortgelijke toepassingen zoals al genoemd werden: DoubleClick Dart, MatchLogic, TrueSelect echter deze baseren zich allemaal op 'profiling' oftewel het plaatsen van een cookie.