Deel dit artikel
-

In VS 77 procent meer ad-impressies

Het aantal ad-impressies in de Verenigde Staten, oftewel de hoeveelheid verkochte online reclame, is in de maand mei 77 procent toegenomen ten opzichte van vorig jaar. Dit zegt onderzoeksbureau Nielsen//NetRatings. Traditioneel zijn het de retailers die het meest adverteren, ook vorige maand bleek dit wederom het geval.

De grootste online adverteerder vorige maand in de Verenigde Staten was Bertelsmann, dat stevig camagne voerde voor DoubleDirect en CDNow. Dat sluit aan bij de traditie dat het voornamelijk retailers van boeken en cd's zijn die sterk adverteren op internet, aldus Nielsen//NetRatings .

Het aantal ad-impressies, het aantal keren dat een banner wordt vertoond, steeg in de periode mei 2001 tot mei dit jaar van 53,2 miljard naar 94,2 miljard. Dat betekent een toename van 77 procent.

Van de dertien categorieën adverteerders die Nielsen//Netratings onderscheidt, was er bij twaalf sprake van een toename. Alleen business-to-business adverteerder kochten minder ad-impressies in. Na retailers (33,6 miljard impressies) zijn het de financiële dienstverleners die vaak adverteren (14,4 miljard). De grootste toename is terug te zien bij de reisbranche, nu goed voor 5,4 miljard impressies, wat een stijging betekent van 277 procent.

Volgens Nielsen//NetRatings is er nog weinig terug te zien van de "volgende fase" binnen online advertising. Charles Buchwalter, vice president of client analytics: "De cijfers van mei geven aan dat de markt zich opmaakt voor nieuwe groei, maar nog steeds overwegend bestaande technieken blijft hanteren." Hij verwijst naar het feit dat de standaard banner nog steeds het grootste deel van de ad-impressies voor zich opeist en de meerderheid van de reclame ten doel heeft om bezoekers naar de site te leiden. Het feit dat Bertelsmann de grootste adverteerder is mag opgevat worden als een lichtpuntje, aldus Buchwalter. "Het is niet genoeg om te concluderen dat we er inmiddels zijn, maar het onderbouwt wel de trend."

Overigens zegt het aantal ad-impressies niets over de bestedingen aan online reclame. Die is afhankelijk van het tarief dat voor iedere duizend vertoningen wordt berekend (cpm) of het aantal keren dat er op een banner is geklikt (cpc). Deze tarieven staan onder druk, waarmee een toename aan ad-impressies niet direct hoeft te leiden tot een toename aan bestedingen. Verder bestaat online advertising uit andere zaken dan alleen het plaatsen van banners.

Eind mei kwam het Interactive Advertising Bureau (IAB) met cijfers over bestedingen in de Verenigde Staten aan online reclame. In het laatste kwartaal van vorig jaar daalde de omzet met 7,5 procent tot een bedrag van 1,7 miljard dollar in vergelijking met het laatste kwartaal van 2000. Over het gehele jaar was er een afname van 12 procent tot een bedrag van 7,2 miljard dollar.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond