Interactieve televisiediensten in Verenigd Koninkrijk breiden zich uit

Terwijl digitale televisie in Nederland wel verkrijgbaar is blijven de beloofde interactieve diensten grotendeels uit. In het Verenigd Koninkrijk daarentegen neemt het aantal interactieve televisiediensten in hoog tempo toe. Zo gaat in september 'Brightblue' van start, een televisiedienst van Energis Interactive die onder meer shoppen, bankieren, (reis)informatie en -reserveringen, games en gokken aanbiedt. De interactieve televisiediensten van Energis Interactive bereiken volgens het bedrijf inmiddels 5,25 miljoen abonnees.
Het gamesaanbod van Brigtblue wordt geleverd door het interactieve gameskanaal Two Way TV . Energis zendt dit gameskanaal voortaan per satelliet uit, waardoor alle digitale tv-diensten in Groot-Brittannië het gamesaanbod kunnen doorgeven aan hun klanten. Een deel van de Two Way TV-games is gebaseerd op bekende televisieprogramma's. Zogenoemde 'echte gamers' halen doorgaans hun neus op voor dit type games, maar vanwege de herkenbaarheid en eenvoud van de 'televisiegames' wordt het grote publiek er juist wel door aangesproken.
Het is de bedoeling dat later dit jaar 'pay-per-play'-functionaliteit toegevoegd wordt, zodat de games op dezelfde manier als films kunnen worden aangeboden: een standaardpakket voor een vaste abonnementsprijs, en aparte tarieven voor premium games.
Two Way TV managing director Matthew Tims zegt te verwachten dat "grote aantallen mensen" gaan betalen om de games te kunnen spelen, wat "significante inkomsten" zal genereren. Ook Energis Interactive erkent de aantrekkingskracht van interactieve televisiegames. Volgens hoofd marketing Justin Dewhirst zijn games in het aanbod opgenomen omdat Energis Interactive verwacht dat daardoor meer mensen zich op Brightblue zullen abonneren en vervolgens ook gebruik zullen maken van de overige diensten.
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
1 Reacties
Monique van Dusseldorp
In het artikel wordt niet vermeld dat Energis-Interactive/Bright Blue gelanceerd wordt op het Sky Digital Platform, dat inderdaad al meer dan 5 miljoen abonnees heeft. Het is interessant om te zien hoe dit de verhouding tussen omroep en adverteerder kan veranderen. In feite bouwen adverteerders hun eigen interactieve televisie kanaal op.