Deel dit artikel
-

“Internet 24% van totale mediaconsumptie”

Nederlandse internetters besteden 24% van hun tijd voor mediaconsumptie aan Internet. Dat komt naar voren uit een onderzoek van Metrixlab in opdracht van Webads.

MetrixLab heeft van maart tot en met juli 2003 ruim 10.000 bezoekers ondervraagd op 36 verschillende websites die allen bediend worden door het Webads -advertentienetwerk.

Belangrijkste conclusie: de Nederlandse internetter surft inmiddels 5,5 uur per week, tegen 6 uur per maand in 2000.
Ter vergelijking: aan tv besteedden de ondervraagden ongeveer 10 uur per week, aan radio 5 uur, en aan tijdschriften 2,2 uur. Overigens brengen mannen 1,5 uur meer per week op internet door dan vrouwen.

Personen met een internet-verbinding besteden dus de meeste uren van hun mediaconsumptie aan tv (36% van de tijd), gevolgd door internet (24%), radio (20%), tijdschriften (9%), kranten (8%) en huis-aan-huis-bladen (3%).

Aangezien dit onderzoek is uitgevoerd onder mensen met een internet-verbinding, zal het relatieve aandeel van internet dalen als het onderzoek onder de totale Nederlandse populatie gehouden zou worden.

Metrixlab heeft in het onderzoek de respondenten gevraagd zelf de uren op te geven die men besteedt aan een bepaald mediumtype. Volgens Metrixlab-onderzoeker Michiel van der Graaf kun je altijd twijfelen aan het exacte aantal uren dat men opgeeft, maar klopt de relatieve verdeling over de mediumtypen in ieder geval wel.

In het onderzoek is niet verdisconteert dat mensen steeds meer media tegelijkertijd gebruiken (radio aan terwijl men surft). Wel is meegewogen dat niet iedereen eenzelfde soort verbinding heeft. Een 'always-on'-breedbandverbinding leidt hoogstwaarschijnlijk tot meer uren online dan een inbel-verbinding, waarbij elke minuut apart betaald moet worden.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond