Deel dit artikel
-

Internet en tv versterkten elkaar bij Britse Big Brother

Internet en televisie hoeven elkaar niet uit te sluiten. De ongekend succesvolle Britse versie van tv-programma Big Brother bewijst ook in het Verenigd Koninkrijk dat beide media elkaar kunnen versterken. Fans bezochten in de middag de site en bekeken 's avonds het programma, waarbij beide media op dezelfde dagen piekten, zo stelt een onderzoek van Nielsen/NetRatings.

Mark Brandon, chef Interactief bij de Britse televisiezender Channel 4, noemt Big Brother "het ultieme cross-platform ding met vertakkingen in internet, WAP, interactieve tv, SMS en teletekst". Brandon benadrukt hoezeer zijn team heeft geprobeerd de diverse platforms elkaar te laten versterken om het voor adverteerders interessanter te maken. Hij spreekt van een campagne "die smaakt naar veel meer".

Zo kon er via de site en een mobiele telefoon gestemd en gewed worden op kandidaten, ook konden er Big Brother-logo's en -games worden gedownload. Online konden de gebeurtenissen in het huis worden geobserveerd. De derde versie van de Britse Big Brother was de succesvolste tot nu toe. Meer dan 1,4 miljoen mensen bezochten de site van het programma. Het tv-programma trok gemiddeld 5,7 miljoen kijkers per dag, met als hoogtepunt de finale op 26 juli waar tien miljoen Britten naar keken.

De bezoeken aan de site en het kijken naar tv bereikten steeds op dezelfde dagen hun pieken. Uitzondering vormden de vrijdagen, wanneer steeds een bewoner het huis moest verlaten en ook de meeste internetters dit liever live op tv zagen. Het aantal tv-kijkers overtrof steeds het aantal surfers, met bijvoorbeeld op 5 juli zo'n 260.000 unieke sitebezoekers en negen miljoen tv-kijkers. Volgens analist Tim Roe van Nielsen/NetRatings laat het onderzoek zien dat kijkers overdag online alles te weten wilden komen over het laatste nieuws en de gebeurtenissen in het Big Brother-huis. 's Avonds bekeken zij het programma op televisie.

Ook blijkt uit de studie dat degenen die vanuit hun werk de site bezochten dat ruim zeven keer zolang (gemiddeld drie uur en twintig minuten in de maand juli) deden als de thuissurfers (28 minuten). Andere opmerkelijke bevindingen zijn dat vrouwen tussen de 18 en 24 jaar maar een klein gedeelte van het site-bezoek vormden, maar tegelijk het meest actieve gedeelte ervan: namelijk drie keer meer dan alle volwassen bezoekers tezamen.

In ons land was de Big Brother-site ook succesvol. Ook hier bleek de combinatie internet-tv zeer in trek bij adverteerders. De Nederlandse site trok bij de eerste editie in 1999 gemiddeld een kleine 700.000 pageviews per dag. Een jaar later lag dat aantal nog hoger. De Britse site wist in de maand juni 163 miljoen pageviews te noteren, een spectaculaire stijging ten opzichte van de 41 miljoen pageviews in mei.

Deel dit bericht

2 Reacties

sjors

Prachtig om te lezen dat men bij Channel 4 zo enthousiast is over dit crossmedia platform. Ik zie echter Big Brother niet als het ultieme platform. Het heeft in de huidige opzet te veel beperkingen. Mijns inziens moet je vanuit het oogpunt van de adverteerder een crossmedia format maken waarbij je optimaal gebruik kan maken van alle beschikbare media. Een format waarbij potentiele adverteerders al hun reeds bestaande en nog te ontwikkelen reclameuitingen kunnen inzetten. Een format dat voor alle adverteerders interessant is! De tijd is rijp voor echte crossmedia formats! Ik ben zelf al ruim een jaar bezig met de ontwikkeling van een dergelijk format. In hoofdlijnen is het gereed, echter het vinden van betrouwbare en geschikte partners is in dit stadium cruciaal. Wellicht heeft er nu iemand interesse!

Ludo de Boo

U schrijft in de laatste alinea van het artikel: "Ook hier bleek de combinatie internet-tv zeer in trek bij adverteerders." Hoezo 'ook'? In het gehele artikel lees ik alleen een successtory over gebruikersaantallen en niets over het advertentiesucces bij de Britse variant. Jammer, want ik ben best benieuwd naar deze resultaten.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond