Deel dit artikel
-

Internet maakt consument bewust van merken

Internet is een belangrijk middel voor Internetters om merken en bedrijven waarmee zij niet eerder bekend waren te leren kennen. Voornamelijk nieuwe merken en bedrijven in de E-commerce-, Internet- en computer-categorieën worden door bijna de helft van alle Internetgebruikers (48%) via het Internet 'ontdekt'.

Dit blijkt uit het tweede 'brandbuilding via Internet'-onderzoek van onderzoeksbureau Pro Active . Zij onderzochten een groep van 880 Nederlandse Internetgebruikers.

Volgens Pro Active is het Internet een belangrijk middel om consumenten bewust te maken van merken, wat weer essentieel is voor het zoekgedrag van consumenten naar bepaalde producten op het web: consumenten zullen uiteraard eerder naar informatie over een bekend merk zoeken dan een onbekend merk. Onvoldoende inzicht in het zoekgedrag van de Internetconsument kan daardoor de online communicatiestrategie belemmeren, aldus het onderzoek.

Toch gaat die redenering niet altijd op. Als het gaat om informatie over 'fast moving consumer goods' of automerken, zal wel voornamelijk gezocht worden op het merk. Informatie over duurzame producten, zoals computer- of huishoudelijk apparatuur worden echter meer op productsoort gezocht. De eigenschappen en functies zijn dan belangrijker dan de naam.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond