Deel dit artikel
-

Internetbestedingen: Europa passeert de VS binnen vijf jaar

Voor 2005 gaat Europa de Verenigde Staten voorbij in internetbestedingen, voorspelt een onderzoek van Roland Berger & Partners dat vandaag gepubliceerd wordt op de ECR Europe Conference in Turijn. Dan heeft Europa de technology gap overbrugd en slaat de balans door naar de oude wereld. Europa heeft dan namelijk meer inwoners dan de VS (380 versus 270 miljoen) een veel hoger percentage werkende vrouwen en grotere bevolkingsconcentraties in de agglomeraties Londen, Parijs en Berlijn. Bovendien wordt in Europa een toenemende tegenzin tegen boodschappen doen waargenomen

Het onderzoek is uitgevoerd in opdracht van de ECR Consumer Direct-werkgroep, waarin belangrijke Europese retailers en fabrikanten participeren. De groeiende weerstand tegen winkelen is vooral pijnlijk voor de winkeliers. In Duitsland gaat 44% van alle consumenten met lood in de schoenen naar de supermarkt; Engeland noteert een percentage van 41%, Frankrijk 30% en Zweden heeft 21% balende boodschappers. Ruim een vijfde van alle deelnemers aan de steekproef had dan ook interesse in thuisbezorging.

Die thuisbezorging wordt in de voedingsmarkt dan ook als een belangrijke kans gezien. Ook hier komt echter een duidelijk verschil tussen Europa en de US naar voren. In de US wordt deze opkomende markt volgens de onderzoekers voor driekwart beheerst door startups, in Europa is dat slechts een klein derde. In de US voert tweederde van de webwinkels meer dan vijfduizend verschillende artikelen; in Europa is dat een vijfde. In de US kan tweederde van de webwinkeliers bezorgen bij een afwezige klant (toegang tot provisiekamer); in Europa is dat een tiende. Maar Europa loopt voorop qua leversnelheid. Bijna tweederde van de onderzochte bedrijven bezorgt hier nog dezelfde dag; in de US is dat tweevijfde.

Het onderzoek van ECR Europe maakt ook onderscheid tussen retailers en fabrikanten. De eersten lopen stevig voor op de laatsten, zo blijkt uit het onderzoek. Van de grote winkelbedrijven orienteert 49% zich op e-commerce; fabrikanten 37%. Bijna de helft (46%) van de retailers bereidt zich serieus voor; fabrikanten 33%. Ruim een kwart van Europa's grote kruideniers (28%) is al op internet actief; fabrikanten 17%. Deze steekproef omvat slechts 146 bedrijven in Europa, maar daar zijn wel de grootste fabrikanten en supermarkten bij.

Hoe zetten deze baksteen- en mortel-bedrijven hun nieuwe webwinkels op? Een derde van de retailers 35% brengt e-commerce onder bij een aparte business unit, fabrikanten 15%. Die unit zit echter niet altijd op hoog niveau. Bij slechts 17% van de retailers en 9% der fabrikanten is het een board-kwestie. De web-activiteiten vallen doorgaans onder verantwoordelijkheid van marketing & sales: retailers 44% en fabrikanten 61%. Vaak is de webwinkel nog een IT-kwestie: bij retailers 19% en onder fabrikanten 13%.

En wat verwachten deze bedrijven nu te kunnen omzetten via internet? De fabrikanten zien over vijf jaar 5% en over tien jaar 11% van hun verkoop via het web verlopen; retailers zijn wat optimistischer met respectievelijk 6 en 14%.

Deel dit bericht

2 Reacties

Erik Irritatie

Wat een BULLSHIT !Gegoochel met statistieken op het niveau van een zwakzinnige !

Richard Telussa

Fantastisch artikel. Gelukkig wordt dit reeds dagelijks bewezen. Onze partner realiseerde de eerste 100 dagen na start-up $ 1.000.000 per dag, op dit moment is de $ 2.000.000 per dag reeds een ruim gepasseerd station. Medio oktober 2000 wordt de start-up voor Europa gemaakt !!! Zorg dat u te weten komt hoe, en vind uit op welke manier U hier voordeel mee kan behalen.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond