Deel dit artikel
-

Internetbureaus richten belangenvereniging op

Elf internetbureaus hebben een belangenvereniging opgezet onder de naam Platform Internet Bureaus Nederland (PIBN). Tot de bureaus die zich bij het platform hebben gevoegd behoren onder meer Macaw, Evident Interactive, Mirabeau, Info.nl en Tam-Tam. Doelen zijn belangenbehartiging voor de bureaus en het stimuleren van transparantie, maar ook het verbeteren van het imago staat op de agenda.

De initiatiefnemers van het platform zijn Jann de Waal (Info.nl), Jurgen Overweg (Evident Interactive) en Patrick van Aalst (Macaw), zij vormen ook het bestuur van de nieuw opgerichte belangenorganisatie. De elf bedrijven die deelnemen aan PIBN zijn: Codim, E-Office, Evident Interactive, Info.nl, Macaw, Mangrove, Mirabeau, Netspanning, Snakeware, Tam-Tam en TMLC.

Op de site noemt PIBN enkele aanleidingen voor het starten van het platform. Zo wordt verwezen naar de "negatieve berichtgeving" die niet in lijn zou zijn met de werkelijke status en potentie van de internetbranche. Ook is er behoefte om zich te onderscheiden ten opzichte van reclamebureaus en systeemhuizen, en als derde aanleiding wordt genoemd "het ontbreken van een duidelijk orgaan" voor internetbureaus.

"Door ons als platform te organiseren hopen we al een positief signaal af te geven aan de buitenwereld", zegt bestuurslid Jurgen Overweg. "Het geeft aan dat wij verder professionaliseren." Daarnaast overweegt PIBN ook te laten zien hoe de aangesloten bureaus zich ontwikkelen in termen van omzet. Een ander doel is transparantie verhogen, onder meer door gelijkluidende leveringsvoorwaarden op te stellen en ook opdrachtgevers meer inzicht te geven in de werkwijze van de bureaus.

"We willen ook duidelijk maken wat het onderscheid is tussen ICT-bureaus, internetbureaus en reclamebureaus", zegt Overweg. Daarmee neemt PIBN een lastige klus op zich, beaamt Overweg, want ook binnen internetbureaus bestaat onduidelijkheid over waar die grenzen liggen. "We zullen duidelijk gaan maken wat een internetbureau is en wat voor diensten het levert." Dit zal een van de eerste thema's zijn die PIBN oppakt. Een ander thema dat vervolgens op de agenda komt te staan zijn de leveringsvoorwaarden. Overweg benadrukt dat alles ook "zonder al te veel pretenties" gestart wordt, hij verwijst in dit verband naar eerdere mislukte pogingen om een dergelijke belangenclub op te zetten.

PIBN verwacht "over een jaar ongeveer 25 leden te hebben". De leden dienen te voldoen aan een aantal eisen, die volgens Overweg "nog aangescherpt gaan worden". Het PIBN zegt zich te richten "op volwassen bureaus die zich hebben bewezen in de markt". Een lid dient minimaal drie jaar te bestaan (of "aantoonbare ervaring" te hebben), een jaaromzet te hebben van één miljoen euro en moet voor een belangrijk deel zelfstandig projecten kunnen voeren; vijftig procent van de inkomsten dient te komen uit projecten waarvoor het bureau zelf verantwoordelijk is.

Deel dit bericht

15 Reacties

Boudewijn

Goed initiatief! Vol verwachting opende ik dan ook de deelnemerslijst op de site van PIBN. Helaas wordt dan direct het diffuse beeld van de internetwereld bevestigd. Ik zie daar toch echt weer IT-achtigen tussen communicatiepartijen staan. Echte ballotage zou dit initiatief sieren of gaan we gewoon weer 'councils' instellen?

Hans de Waal

Ziet er goed uit, omdat het toch met name de wat "sterkere" bureaus zijn die hieraan deelnemen. Het is niet een "gimmick", zo lijkt het om aandacht te trekken, maar echt bedoeld om een betere match tussen diensten en klanten te vinden, en om de branche te helpen weer in normaal vaarwater te komen. Ze mogen direct aan de slag om oudersonline (zie: http://www.hyped.nl/hyped/archives/00000542.htm )en hyped te helpen, waarover nu zelfs kamervragen zijn gesteld. Laat dat een eerste daad zijn.

Bart Houwink, creatief directeur Bright Alley (voorheen NOB Interactive)

Een fors aantal participanten van PIBN past mijns inziens beter bij de BOVAG! Is dit kinnesinne omdat wij er niet bij zitten? Nee, gewoon een trieste constatering, want ik had het zo fijn gevonden als we met z'n allen eens duidelijk konden maken dat Internet een communicatiemedium is, waar échte interactieve communicatiebureaus de dienst behoren uit te maken (alleen zij kunnen tenslotte een goed, geïntegreerd strategisch communicatieadvies uitbrengen en hier een passende invulling aan geven). Behoort mijn eigen club bij die echte interactiebureaus? Misschien (nog) niet. Maar de focus is al lang niet meer gericht op de techniek. Die kan ik namelijk bij zo ongeveer alle IT-bedrijven inkopen…

Jan de Opschepper

Goed zo Bart, ga zo door. Btw, is Bright Alley niet die club die sind kort als technisch bouwclubje van Qi moet gaan fungeren? Verder begrijp ik je opmerking over de Bovag ook niet, maar dat zal wel aan mij liggen. Jan

Koos Koets

Bart, wat is je punt? Je zegt het zelf al, je bent een communicatiebureau, ik twijfel niet aan jou kunnen, maar punt is dat er een verschil is tussen een communicatiebureau en een internetbureau. Dat geef je zelf ook aan in je reactie! Kortom het is logisch dat communicatiebureaus niet bij deze groep horen aangezien ze slechts een deel van het internetproces behartigen. Kortom start een groep die het imago van communicatiebureaus behartigt en start een samenwerking met deze groep om te zien hoe jullie ideeen beter op elkaar afgestemt kunnen worden!

Kasper Luursema - Eyefi interactive -

Leuk,een initiatief met veel potentieel! Indien het initiatief voldoende draagvlak weet te verkrijgen zal dit zeker een bijdrage leveren aan het versnellen van het stabiliseren van de concurrentieomgeving binnen Nederland. Ik denk dat de markt daar zeker rijp voor is en kijk daarom uit naar een actieplan!

R. Groendorp

Als ik de deelnemerslijst doorneem dan bekruipt mij het gevoel wat ik ook altijd heb als ik zie wie er mee doen aan de plaatselijke Bedrijvencontactdagen. De detailhandel ontmoet de detailhandel, anders gezegd: we drinken gezamenlijk een kop koffie en een potje bier en huilen over de gemeente die ons keer op keer in de steek laat. Uiteindelijk gaan we na 3 slopende dagen (het valt niet mee met al die smerige aanmaakkoffie) weer over tot de orde van de dag en het resultaat van dit prachtige KvK initiatief is voor iedere deelnemer gelijk: niets. Waarom? Om de doodeenvoudige reden dat de echte aandrijvers, de jongens die iets voor elkaar krijgen, ontbreken. Want waar zijn Philips, Akzo en Unilever? En zo ook het PIBN. Waar zijn ze, IconMediaLab, Clockwork, Satama, Endemol… Iemand nog een bakkie?

Ate van der Meer

Ik lees hier weer de typisch Nederlandse commentaren. Lekker met z'n allen schoppen en het per definitie beter weten en kunnen, maar waarom hebben we dan niet allemaal de paperclip uitgevonden? Inderdaad omdat tussen brallen en daadwerkelijk doen blijkbaar een enorm gat zit. Wij juichen het initiatief niet alleen toe maar hebben ons ook meteen aangsloten. Snakeware wil zich graag meten met internetbureaus met een zelfde soort ambities en kwaliteiten en het PIBN geeft daar handjes en voetjes aan. Ate van der MeerDirecteur Marketing, Verkoop & PR Snakeware

Richard

Maar nu mis ik toch de twee grootste internetbureaus: Framfab en Lost Boys. Zijn die niet geinteresseerd om hier aan mee te doen??

Harry de Koning

Bart snapt het!(Helaas als één van de weinigen) Harry

Bart Houwink

Jan de Opschepper heeft de klok horen luiden, maar zoekt een klepel… Bright Alley gaat never-nooit-niet dienen als 'bouwclub' van Qi. Wij richten ons al jaren meer op overheidscommunicatie/voorlichting/non-profit (zie website novatv.nl,Tennet.nl, rivm.nl, enz.), bovendien is Qi gewoon beter thuis in interactieve merkcommunicatie. Bart Houwink, creatief directeur Bright Alley (voorheen NOB Interactive)

Erwin van Lun

Op langere termijn zal naar mijn idee Internet-expertise gevonden kan worden bij IT bedrijven enerzijds en communicatiebureau's anderzijds. Communicatiebureau's zullen meer en meer interactieve kanalen gaan gebruiken in het overbrengen van de boodschap. House style ontwerp, tone of voice e.d. zullen uit deze koker komen. Tevens verwacht ik hier aktie-ondersteunende en merk-sites. IT bedrijven zullen integratie van front office processen (de buitenkant) met de back-office processen (de binnenkant) voor hun rekening nemen. 100% stabiele sites, altijd werkende formulieren. Altijd snelle sites, wereldwijd. Vlekkeloze integratie met de backoffice. En wellicht ook een geoptimaliseerde workflow. Wat zal dan de toekomst zijn van de hardcore-interaktie bureau's? Dat is nog maar de vraag. Op dit moment heeft Internet zowel bij communicatiebureau's als bij IT-bedrijven nog absoluut niet het stadium van 'volwassen' bereikt. Lees voor de grap maar eens 'adformatie'. De scepsis druipt er vanaf. En vraag een IT bedrijf maar naar eens naar een goed design of flexibele change management procedures. Ook daar zijn verbeteringen nodig. De bedrijven die het écht snappen zijn de kanaal-specialisten. En deze bedrijven hebben zich nu verenigd. Naar mijn idee niet voor lange termijn maar op korte termijn valt er zeker wat te doen: Zo is de "negatieve berichtgeving" inderdaard niet in lijn met de werkelijke status en potentie van de internetbranche. Maar daar zijn we (als emerce-lezers) het natuurlijk allemaal over eens. Deze bedrijven nemen het voortouw het branche-imago weer op te poetsen en daarmee het medium versneld te ontwikkelen. Laten we er blij mee zijn. Wie zou het anders moeten doen?

Jacques de Wit

Elsschot zou verheugd zijn. Eindelijk een volwaardig opvolger van het Algemeen Wereldtijdschrift voor Financiën, Handel, Nijverheid, Kunsten en Wetenschappen. Waar de 'branche' echt behoefte aan heeft is een onafhankelijk degelijk instituut dat de gebruikte technieken, expertises, begrippen, normen en – zo je wilt – waarden in kaart brengt zodat opdrachtgevers offertes eens fatsoenlijk naast elkaar kunnen leggen. Geen BOVAG dus, maar eerder een Michelin gids, waar webcowboys, vullisbakkers, veelbelovend en fine fleur in overzichtelijke kolommen van elkaar gescheiden zijn.

Evert Jan Koning

Interessant om te zien hoe een discussie (on line nota bene!) ontspoort in een neuzelpraatje.Niemand heeft hier aan kunnen tonen dat interactieve communicatie draagvlak heeft. En daar gaat het om.Bart gebruikt de verkeerde metaforen, de reacties zijn navenant.Waar het om gaat is dat het nieuwe medium c.q. de nieuwe media niet bestaat, dat slecht de integratie nieuwe kansen biedt voor COMMUNICATIEprofessionals. Aan 'ons' de kans………. Evert Jan Koning, Tappan Communicatie

Beach Boy

Tis een Microsoft clubje van bedrijven die zich met veel te dure licenties proberen in te vreten in bedrijven, zonder daarbij ook maar te kunnen adviseren over open source, want dat is dan tegen je bedrijfsmodel. In de dotcom hype hebben ze vooral voor belacelijke uurlonen enorme hoeveelheden gebakken lucht gekocht, door te doen alsof ze verstand hadden van een nieuw medium, waar nog bijna niemand genoeg verstand van heeft om zich verheven te voelen. Deze dure gebakken lucht is 1 van de redenen waarom de boel zo in elkaar is gedonderd. Deze bureaus gaan vervolgens onderling uitmaken wat 'volwassen bureaus' zijn. Wat een lachertje. Hun enige bestaansrecht is, gebrek aan kennis en visie bij hun klanten om er door heen te prikken.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond