Deel dit artikel
-

Ipan ‘nieuwe stijl’ van start

Ipan is begonnen met profilering van haar nieuwe merk. De branchevereniging wil hiermee definitief een streep zetten onder een jarenlange periode van opgebouwde schulden en mokkende leden. Deze week is de nieuwe site live gegaan en een reclamecampagne in print, op de radio en online gestart.

Voorzitter Johan van Mil wil dat Ipan meer gaat functioneren als kennisnetwerk. "De lezingen van IPAN moeten van hogere kwaliteit worden, te beginnen met de eerste op 7 mei over i-mode. Bovendien gaan onze acht kennisgroepen, zoals Digital Advertising, Content en CRM, vaker onderzoek doen en publiceren." Dit alles wordt ondersteund door een raad van advies met daarin onder anderen internetadvocaat Christiaan Alberdingk Thijm en Taco Morelisse van mmO2.

Ipan blijft ook doorgaan met "fun en netwerken", stelt Van Mil. De maandelijkse borrels in het Amsterdamse Baby, met een nieuwe DJ, en de roeiregatta eind mei worden voortgezet. De branchevereniging telt momenteel veel minder leden dan de negenhonderd op het hoogtepunt, medio 2000. Het zijn er nu een kleine zeshonderd. Van Mil – in het dagelijks leven commercieel directeur bij BusinessNieuws Radio, tekent daarbij aan dat het ledenbestand is gezuiverd van dubbele inschrijvingen en wanbetalers.

De Ipan-voorzitter benadrukt dat de schuldenlast uit het verleden flink is teruggebracht. Toen het nieuwe bestuur in oktober vorig jaar aantrad, bleken hun voorgangers op veel te grote voet te hebben geleefd. "De schuld was toen ruim 40.000 euro. Die bedraagt nu nog een kleine 9100 euro, waarbij we afspraken hebben gemaakt met schuldeisers over de betaling." De maandelijkse burn-rate is volgens Van Mil gedaald van van circa 9000 naar 680 euro.

Dat laatste heeft Ipan vooral gedaan door veel efficiënter en kostenbewuster te gaan werken. De complete administratie is webgebaseerd en geautomatiseerd, waardoor een directeur en secretaresse overbodig werden. Door gebruik te maken van de expertise van Ipan-leden bij bureau Gates for Glory kon de reclamecampagne kosteloos ontwikkeld worden.

Het is nog niet duidelijk wat de Ipan-leden van de nieuwe plannen vinden. Een van de oudgedienden, directeur Wouter Goede van JobbingMall , is in ieder geval positief. "Het nieuwe bestuur is zeer betrokken en veel beter bewust van inkomsten en uitgaven. Het is goed dat Ipan nieuw leven is ingeblazen. Veel ontevreden leden zijn weggelopen, maar veel die-hards van het eerste uur zijn lid gebleven. Hopelijk komen daar veel nieuwe leden bij."

Deel dit bericht

32 Reacties

niels z

Het spijt me maar moet dit de branche voorstellen. Dit moeten internetprofessionals zijn, met zo'n website? Ik heb hier echt geen woorden voor. Zelfs een simpel linkje in de sponsorpagina kunnen ze niet maken. Dit is dieptreurig.

Ian Zein

Ik heb net even naar de nieuwe website van Ipan gekeken. Ik heb daar twee woorden voor: HobbyBob Photoshop.

IPAN lid

Huh, wat een gezeik weer. De nieuwe site is volgens mij gratis ontwikkeld en sluit goed aan bij wat IPAN wil zijn. Beter dan de vorige site (die een paar ton heeft gekost) en vele malen beter dan die van alle andere collega brancheverenigingen. IPAN: Top guys, ga zo door!

Geen Ipan lid

Ian, jouw inschattingsvermogen van goede sites is blijkbaar omgekeerd evenredig met de logica van jullie nieuwe bedrijfsnaam inclusief de uitspraak ervan. Indivuartual, maar dan anders 😉 Volgens mij typisch een reactie van iemand die baalt dat ze deze prestigeuze klus zijn misgelopen. Steek die effort ajb in het bedenken van een goede bedrijfsnaam. Mijn mening over de IPAN-site: Goede mooie en simpel te gebuiken site.

niels z

Qoute van de website van Ipan: Het doel van IPAN is het verder professionaliseren van de interactieve media. En dat bereik je blijkbaar alleen maar door bij elkaar te komen en te netwerken. Zorg er dan op zijn minst voor dat je eigen interactieve media ook daadwerkelijk professioneel overkomt. De website mag misschien dan wel gratis gemaakt zijn en niet de paar ton gekost hebben die de vorige website heeft gekost (heb ik ook nooit gesnapt waarom voor die website zoveel betaald is) maar zorg er dan wel voor dat ie goed werkt (zie mijn vorige post). Nee, deze website straalt niet de professionaliteit uit die de Ipan beoogt..

Adam

Nou Nielsz, ik zie het probleem niet. Misschien is het waanzinnig grote probleem opgelost. In ieder geval professioneel en snel gedaan dan! En IPAN, veel succes toegewenst. Trek je geen reet aan van deze stuurlui als Nielsz. Die blijven lekker aan de wal staan, doen nooit iets en doen dus nooit iets fout! Lekker makkelijk.

Anton Rodriguez

Goh Ian, wat een opbouwende kritiek, jij zou toch beter moeten weten?

IAB-lid

Niels, ik heb ff gechecked van jouw foute links maar zie niets. Of jij kijkt niet goed, of IPAN heeft het snel gefixed. Beide het toonbeeld van professionaliteit!

peter

Ik vind het allemaal best. Wat ik wel lastig vind is dat als ik nu op Emerce kom (of een nieuwe pagina op Emerce) er ELKE KEER aan mij gevraagd wordt of ik Flash 6 wil installeren. Ik ben er intussen achter dat dat komt doordat de Ipan banner die op Emerce draait Flash6 is, maar ik wil Flahs6 voorlopig nog niet installeren, dus klik ik op 'nee'. Toch blijft ie steeds weer terug komen. Is ietwat hinderlijk…

niels z

Ipan in ieder geval m'n complimenten voor het snelle reageren. Jullie hebben het foutje direct opgelost wat getuigt van jullie goede bedoelingen. Ik blijf er alleen bij dat ik de website absoluut niet de professionaliteit vind uitstralen die je van een branchevereniging mag verwachten. Ik ben geen lid van de Ipan en weet dus niet wat er achter de login schuil gaat maar vraag me wel af waarom er geen openbaar discussie platform is (om een voorbeeld te noemen). Of het feit dat de website absoluut niet werkt in netscape.

Mark-Jan

Leuke chatbox! Prima herstart hoor NAPI daar kan REKKOF een voorbeeld aan nemen! Kom 7 mei weer even buurten.

Stefan van der Veen

Goed om te zien dat de IPAN met haar eigen website internetprofessials de kans geeft om de expertise te ontwikkelen. Ik ben er van overtuigd dat de ontwikkelaars dankzij het, zeer waarschijnlijk, kritische en opbouwende kritiek van de leden nog een hele hoop kunnen leren. Leuk die ingedrukte plaatjes bij de nieuwsitems. Een tip van een niet-IPAN lid: misschien moet daar een andere oplossing voor gevonden worden.

Jeroen Wildvank

Ian heeft groot gelijk. Sinds wanneer is er de standaard dat je een site, binnen de 600 en dus smaller moet bouwen. Zeker om de bezoeker te laten denken dat er meer in staat, nou dan kom je bedrogen uit. Geen IPAN voor mij.

Stefan van der Veen

En als je dan je browserscherm aanpast aan de breedte van de website, krijg je een, waarschijnlijk zeer nuttige (!?), horizontale scrollbar.

Sifco

Peter, waarom zou je geen Flash 6 willen installeren?

Sifco

Hoewel het overigens nergens voor nodig is om zo'n bannertje als flash6 te exporteren, daar is ook niet over nagedacht.

Wim Hollebrandse

Wat een gezeik allemaal zeg. Die site van de IPAN ziet er gewoon strak en professioneel uit. Ik ben benieuwd hoe deze 'stuurlui aan wal' het er zelf vanaf gebracht zouden hebben. Beetje constructief jongens, hoe kan het dan beter, wat zou je zelf veranderen? Heb je zelf ooit een fatsoenlijke website in elkaar geflanst of alleen maar home.xs4all.nl/~jantje/pietje/keesje.html? IPAN – ga lekker door, laat de onbenullen hier maar zeuren.

Stefan van der Veen

Ik vraag me af waarom de kwaliteitseisen met betrekking tot een site als deze zo laag liggen. Ik ben nu al 5 jaar professioneel actief op het Internet en ik heb nog nooit een website van een dergelijke kwaliteit geaccepteerd gekregen. En terecht. Let wel: Ik heb het niet over de vormgeving van de website, dat is slechts een kwestie van smaak. Maar de wijze waarop is omgegaan met afbeeldingen, de standaarden van het W3C, onnodige scrollbars en browserverschillen is ronduit beledigend voor de branche.

Nynke Bosman

Het is wel grappig om te constateren dat met de groei in het aantal reacties op de website van Emerce de kwaliteit van Ipan.nl verbetert. Daar zijn een paar mensen hard aan het werk.

niels z

In reactie op Wim die vraagt of het anders zou kunnen/moeten heb ik wel een aantal punten ter verbetering:- Zorg ervoor dat bij de lancering van een nieuwe website deze getest is, waardoor je het soort foutjes zoals bij sponsoring niet meer voorkomen.- Test de website in de verschillende browsers netscape 6.2 werkt gewoon absoluut niet.- Gebruik bij de headlines van de persberichten geen kapitalen, de tekst is hierdoor niet leesbaar.- Een nette 404 pagina kan ook geen kwaad.- Het aantal KB's van de foto's (right-click maar eens op de foto rechtsboven en kijk naar de properties: u ziet 136 KB) De grondbeginselen van een website die uit zelfs in het boek HTML voor dummies staan gaan hier al fout. Ter extra info: ik ben sinds 1998 werkzaam in internet en daarvoor reeds lange tijd in drukwerk dus kan met een gerust hart zeggen dat ik er verstand van heb.

Ipan Lid nr. 415

Arme Niels Z. Tsjonge joh, de site is niet Netscape compatible. Big deal. Als je nu nog Netscape hebt dan is de kans ongeveer gelijk aan NUL dat je ooit van Ipan gehoord hebt. Dus so what?Maar ik weet het goed gemaakt. Als jij een keer komt uitleggen op een IPAN bijeenkomst wat de voordelen van cross browser compatibilitiet nu precies zijn, dan vertel ik je wat de basisprincipes zijn van kosten-baten analyses in dit soort projecten. Steken we allebei nog wat op! Heee, laat dat nou net de bedoeling van Ipan zijn! Dit geldt overigens ook voor de rest van de stuurlui die van mening zijn dat dingen anders / beter kunnen. Gradientjes, beveltjes en embosjes uit Photoshop te lelijk of te simpel? Prima, meld je aan als lid, neem zitting in de werkgroep Webdesign en knock yourself out met welke fantastische tool je maar wil. Een digitale exporuimte op de site voor je ongetwijfeld mooie werk krijg er dan vast wel gratis bij (Ian!) Maar als je niets van dat alles doet, hou dan alsjeblieft hier heel hard je bek dicht en ga skateboarden ofzo, dan kan ik tenminste op je mikken als ik in mijn 5 serie voorbij zoef na een gezellige avond Ipan met iets teveel bier en breezers.

Sifco

Nee browserverschillen zijn niet zo belangrijk, ik hoop wel dat je na zo'n avondje het verschil tussen een boom en de weg nog wel blijft zien.

Stefan van der Veen

Beste Ludo Baauw, (als je tenminste echt lid nr. 415 bent). Ik ben van mening dat het onzinnig is om eenieder die een andere mening dan die van jou is toebedient direct dood te rijden. Momenteel surft nog zo'n 2% – 5% van de Internetgebruikers middels netscape. (afhankelijk van de doelgroep) Dat is nog best een hoop mensen. Zeker als klankbord van de branche kun je deze niet zomaar uitsluiten. En wat betreft de kosten-baten analyse, was de website niet gratis? P.S. op de één of andere manier werken de linkjes op de website niet op die andere minderheid in Internetland; de Mac.

Ipan Lid nr. 302

Ik denk dat ik namens meerdere Ipan leden spreek als ik me distantieer van de melding van lid nr. 415. Ipan is niet opgezet om je vol te gooien met alcohol en vervolgens in de auto te stappen. Daarnaast is het fysiek bedreigen van mensen die kritiek leveren in een discussieruimte natuurlijk volslagen belachelijk. Dit is een discussieruimte, dus als we alleen maar reageren dat we elkaar zo leuk vinden is er geen waarde. Discussieren is goed en tot nu heeft IPAN veel met het commentaar gedaan. Dus is het nuttig.

Ipan Lid Nr. 415

Even ter rectificatie & verontschuldiging. Nee, ik ben niet echt lid nr. 415 ik wilde alleen maar aangeven dat er zoveel verschillende mensen reageren in dit forum met de titelatuur 'Een Ipan lid', dat ik dat graag even wilde kwantificeren. Ik was echter even vergeten dat de Ipan leden database eindelijk gewoon werkt en dat lidnr. 415 dus niet meer anoniem is. Mijn verontschuldiging bij deze aan desbetreffend Ipan lid. Echter, mijn eerdere reactie met betrekking op het mikken op skateboardendende betweterige webdesigners onder het genot van enkele biertjes en breezers moet wel even heel erg in de juiste context worden gezien! En voor de waarschijnlijk Netscape gebruikers onder u die door de HTML fouten de draad kwijt zijn geraakt: die context was dus dat het een grapje betrof! Geenzins wilde ik aangeven dat het bij Ipan gaat om met drank op in de auto te stappen of dat meningen van anderen niet gerespecteerd worden. Maar toch wil ik absoluut niet politiek correct zijn op dit moment en die opmerking dan ook niet intrekken! Mijn schrijven was puur een poging om de eeuwige zeurders langs de zijlijn, de Muppetshow mannetjes die zeuren om het zeuren en de op louter negatieve zaken gefocussede mensen in dit forum eens flink 'de oren te wassen'. Ik heb Ipan de afgelopen maanden van dichtbij meegemaakt en weet hoeveel werk er verricht is door ethousiaste leden (vrijwilligers) om een volledig in het Slob geraakte club weer uit de modder te trekken. Als dat 'doorstarten' dan gelukkig een beetje begint te lukken en er mooie zaken als deze nieuwe website gerealiseerd worden, dan vind ik dat je daar best wat respect voor mag tonen. Als je dan onverhoopt kritiek hebt, wordt dan lid van Ipan en maak jezelf nuttig ten behoeve van de branche en draag wat bij. Maar ga niet lekker makkelijk in dit forum lopen zieken en zeuren. Dat mag van mij best als het een met veel bombarie aangekondigde commerciele website is, maar niet als het een door vrijwilligers opgezet initiatief ten behoeve van de hele interactive branche betreft.

niels z

Beste Ipan lid nr. 415. Je hebt helemaal gelijk dat het niet altijd verstandig is om een website ook geschikt te maken voor Netscape. Echter in dit geval vertegenwoordig je een complete branche en dus skills. Ik ben van mening dat je aan de buitenwereld moet kunnen laten zien dat je verstand hebt van het medium bent en dat betekent ook rekening houden met minder geaccepteerde browsers of OS. Wat betreft het ontwerp van de website heb ik geen commentaar gegeven (wat niet wil zeggen dat ik het mooi vind). Het gaat mij erom hoe de informatie in de website wordt ontsloten. Qua functionaliteit mankeert er gewoon het een en ander aan… Je nodigt me uit om eens langs te komen bij de 'borrel'. Dat kun je wel vergeten als er alleen maar mensen van jouw soort aanwezig zijn. Teveel drinken en autorijden, hoe onverantwoord kun je zijn en dat moet de branche vertegenwoordigen.

arjan

Na het lezen van de kritiek, wordt het weer eens bewezen dat de markt nog een groot aantal webbouwertjes heeft. Simpele sites worden afgeschoten. Een aantal klanten van mij hebben hele simpele sites en zijn zeer succesvol. Je moet maar eens op {Neerbos.nl; http://www.neerbos.nl } kijken. De site is zeer simpel en de doelgroep is zeer behoudend. Toch heeft Van Neerbos een aantal klanten hierdoor kunnen binden en zelfs nieuwe klanten kunnen krijgen. Ik zelf zit er ook niet op te wachten om hele presentaties te krijgen door te lange intro's etc. De nieuwe IPAN site is misschien voor verbetering vatbaar, maar geeft wel aan dat het ook anders kan. Vergeet niet dat internet een gewoon medium naast de overige business channels is. Wij leveren zelf nog steeds dos gebasseerde applicaties op mobiele devices ondanks dat men web based applicaties wil op de mobiele devices. Snelheid gaat voor looks uiteindelijk. Overigens, wij groeien nog steeds in Europa.

wouter goede

Aan allen die een reactie op IPAN geleverd hebben. Op- en aanmerkingen zijn nuttig als je ook van plan bent er wat aan te doen. IPAN is er juist voor jullie. Dus vind je dat er e.e.a. verbetert kan worden meld je dan aan en doe, doe, doe!

Imke

Sjeeminee wat een hoop reacties. Ik ben 1 keer op een IPAN-borrel geweest en heb me daar kostelijk vermaakt, al was 't alleen maar omdat 't erg vermakelijk is om te zien hoe mensen zich belangrijk kunnen voelen en vooral (na veel drank: merk=onbelangrijk) vinden. Hoop gepraat maar of het medium er echt beter van wordt? Ik heb maar 1 gedachte en dat is dat internet van iedereen is, wereldwijd. Maar als het van iedereen is dan moet het ook overal werken, niet alleen voor patsertjes in roestige 5-series. En dus ben ik blij dat er mensen zijn die inderdaad een site bouwen en daarbij ook rekening houden met die 2% die op de ouwe afgedankte mac (It is I) van de buurman de grote klik wagen. Dat zijn in mijn ogen de specialisten die 'kan niet' niet in hun woordenboek hebben staan en hun uiterste best doen om het medium waar ze zelf vierkant achter staan voor iedereen toegankelijk te maken. Iets dus waar vooral de IPAN site aan zou moeten voldoen in mijn oogies. Want om heel eerlijk te zijn werkt(e) de ipan site bij mij dus eigenlijk helemaal niet, mwahh een klein beetje, ik zag de bedoeling, denk ik. Het is dus niet een kwestie van 'simpele sites worden afgeschoten' of 'Wat een gezeik allemaal' maar gewoon constructieve kritiek van mensen die het inderdaad allemaal zelf beter zouden (willen)doen en de moeite nemen om te reageren op iets wat ze na aan 't hart ligt: Internet.

Ludo Baauw

Ik ben het ECHTE IPAN-lid nummer 415, en ik distantieer me dan ook van enige uitlating gedaan onder dat nummer. Verzin iets beters zeg. En Stefan van der Veen: bedankt voor je waarschuwing.

tim haas

Ipan, nut is mij nog steeds niet duidelijk! Maar ok. Leuk een discussie over online advertising in samenwerking met Adformatie. Als jullie nu zo professioneel bezig zijn, zorg dan in ieder geval dat een advertentie doorklikt!

Stefan van der Veen

Ik heb de website van de IPAN nu zo'n vijf-en-halve maand gevolgd. Als professional heb ik geprobeerd ze het voordeel van de twijfel te gunnen en heb zelfs overwogen om lid te worden. Maar helaas moet ik concluderen dat ondanks de opbouwende kritiek in dit forum de website van kwaad tot erger is geworden. Een zoekmogelijkheid die niet werkt, verschuiving van tabelcellen waardoor de gehele vormgeving ver****t wordt, een onnodig aantal verschillende lettertypes en -groottes en onnodig grote afbeeldingen waarvan de afmetingen in HTML zijn aangepast. En dan heb ik het alleen nog maar over de homepage. Ik denk dat iemand zich maar heel erg hard in een hoekje moet gaan zitten schamen.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond