Deel dit artikel
-

Koopjesseizoen stuwt e-commerce

De vrijdag na Thanksgiving vormt in de Verenigde Staten het startschot voor de kerstinkopen. Ook de online equivalent zag een flinke groei in uitgaven. Traditiegetrouw is dit het moment waarop de detailhandel zwarte cijfers schrijft.

Volgens Gain Fulgoni, voorzitter van ComScore, is Black Friday, voorheen de ‘shopping bonanza’ voor de offline retail winkels, tegenwoordig meer en meer een online gebeuren. Hij geeft aan dat de stijging in uitgaven voor een deel ook te danken kan zijn  aan het inzetten van sociale netwerken als Facebook en Twitter, om kortingen en promoties onder de aandacht te brengen. "Cyber Monday, de traditionele start van de online kerstinkopen en de daaropvolgende week, zal echt aangeven hoe de online retailers dit jaar het feestseizoen doorstaan." Fulgoni noemt de afgelopen vrijdag ‘een goede start’.  

Mobiel

De mobiele betalingen kenden een grote stijging dankzij de actieve koopjesjagers. Zo zag PayPal de mobiele online betalingen met 650 procent toenemen. Dat laat het bedrijf weten in The Wall Street Journal. PayPal wordt onder meer ingezet bij grote online retailers als eBay, Wall-Mart en Best Buy.

Siva Kumar, CEO van TheFind vindt het een interessante ontwikkeling dat de consument tijdens het offline winkelen vaker en makkelijker de mobile gebruikt om online een betere koop te vinden. TheFind, een bekende verticale zoekmachine in de Verenigde Staten zag het mobiele zoekverkeer in de afgelopen week toenemen met 75 procent. Op zwarte vrijdag werden er 120 procent meer zoekopdrachten gegeven in vergelijking met dezelfde dag vorig jaar.

Verkeer

Amazon, Wal-Mart en Target kregen het meeste verkeer te verwerken op zwarte vrijdag, volgens Hitwise. In het lijstje va grote online retailspelers werden zij gevolgd door Best Buy en Sears.

Het verkeer naar de retailsites ging dit jaar met 9 procent omhoog, in vergelijking met Black Friday in 2008. Hitwise geeft aan dat Amazon 13,55 procent van het verkeer naarde 500 grootste retailsites voor de kiezen kreeg. Wal-Mart volgde met 11,8 procent en Target met 5,65 procent.

In deze economisch mindere tijden gebruiken de Europese online retailers ook kortingen om de omzet tijdens de feestdagen te stuwen. Naast een sterke focus op sales worden websites ingericht om de aankopen van de feestdagen te stimuleren.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond