Deel dit artikel
-

KPN promoot interactieve televisie op filmfestival

Bezoekers van het Rotterdamse filmfestival kunnen dit jaar ook festivalfilms bekijken via interactieve televisie. In een loungeruimte van het Hilton Hotel Rotterdam is een ruimte ingericht met groene zitzakken en tv’s die zijn aangesloten op KPN Mine.

Als Gertjan Zuilhof, programmeur bij het IFFR, de door KPN gesponsorde ruimte toont op de begane grond van het Hilton Hotel, is het rustig. Het loopt tegen het einde van de tweede festivaldag. "Eerder vanmiddag zat het hier best vol," vertelt hij. Op dit moment zitten drie mensen verspreid over een grote ruimte met koptelefoons op naar een film te kijken.

Ongeveer een derde van de in totaal driehonderd langere films op het festival zijn dit jaar beschikbaar via KPN Mine, de interactieve televisiedienst van KPN. Abonnees betalen een bedrag van tussen de drie en zeven euro om thuis een film te bekijken. Voor bezoekers van het festival zijn de films gratis te bekijken. KPN heeft Mine nog niet grootschalig uitgerold. Het is dan ook niet ondenkbaar dat meer festivalgangers dan abonnees de films gaan bekijken. KPN maakt niet bekend hoeveel abonnees de dienst op dit moment heeft.

Experiment
Voor het filmfestival is het tonen van films via interactieve televisie een experiment, vertelt Zuilhof, die als programmeur verantwoordelijk is voor Happy Endings, een onderdeel van het festival dat gaat over ‘veranderingen in verspreiding van en toegang tot films.' "Er zijn mensen die blijven roepen: er gaat niets boven een groot bioscoopscherm," zegt hij. "Maar het kan geen kwaad om na te denken over nieuwe vormen van film kijken op of buiten een festival."

Het is traditie dat het filmfestival aandacht besteed aan nieuwe manieren van film maken en kijken. In die lijn moet dit experiment met interactieve televisie ook gezien worden, legt Zuilhof uit. "Het kan best zijn dat dit een eenmalige activiteit is." Dit jaar vindt ook een competitie plaats waarbij studenten en kunstenaars films maken met een mobiele telefoon. Op het festival zijn twee langere films te zien die met een mobiele telefoon zijn gemaakt.

Het filmfestival kun je beschouwen als een medium, zegt Zuilhof. "Het is een traag medium. Via andere media kun je de doelstellingen van een festival misschien sneller bereiken." In plaats van afhankelijk te zijn van het programma, kan het in ieder geval aantrekkelijk zijn om een eigen selectie te maken. "Professionals en journalisten doen al jaren eigenlijk niet anders. Zij bekijken de films in een aparte ruimte op de momenten dat het hen uitkomt, in plaats van dat ze zalen afstruinen."

Veel filmmakers willen niet
Slechts honderd van de in totaal 300 films die op het festival worden getoond, zijn te zien via interactieve televisie. Veel filmmakers hebben geen toestemming gegeven om hun film te laten tonen. "Voor hen is dit nog erg nieuw," meent Zuilhof. Dit jaar verkopen filmmakers overigens ook voor het eerst op een centraal punt DVD's van festivalfilms. In het Hilton Hotel is een verkooppunt. Zuilhof geeft toe dat het festival wat betreft DVD-verkoop niet heel vooruitstrevend is. "Dat hadden we ook al wel eerder kunnen doen. Ik voorzie wel dat verkoop van festivalfilms op DVD de komende jaren een vlucht gaat nemen."

Deel dit bericht

2 Reacties

Don van Riet

Internet verkoop kennen we sinds kort als krachtig distributiekanaal met de "long tail" voor exotischer, minder gevraagde producten. Zaken die vooral liefhebbers wensen verkopen gaat dus goed. Het medium film kent daarmee een nieuwe outlet voor liefhebbers naast de filmhuizen. Ik verwacht hierdoor mr films in electronische roulatie, zij het vermoedelijk vaak zonder Nederlandse ondertitels. Achter in de "tail" is daar immers geen geld meer voor op te brengen. Maar een pluspunt voor de filmindustrie is dit zeker.

Gijsbregt

Sponsoring is iets moois en vaak gaat dat erg mis (Robeco en IFFR?). Maar deze pakt erg goed uit. Mine verkrijgt content voor zijn Long Tail (film direct) net als op de Parade ( http://www.marketingfacts.nl/berichten/20060718_kpns_zoektocht_naar_unieke_content_en_de_parade/ ). IFFR krijgt de kans om te experimenteren met nieuwe vormen van "film". En die filmmakers, ach, die volgen echt wel. Juist hun publiek zit namelijk in de Long Tail.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond