Deel dit artikel
-

KPN wil tv-reclames personaliseren

KPN en Endemol zeggen te gaan werken aan 'nieuwe vormen van adverteren'. Volgens KPN-woordvoerder Caroline Ubachs gaat het om op gerichte, op persoonlijke voorkeuren afgestemde tv-reclames.

Ubachs: "Het is niet meer zo dat iedereen dezelfde reclames te zien krijgt. De één zit niet op een spotje over maandverband te wachten, de ander niet op een auto-commercial. Met IPTV kan je veel doelgerichtere advertentieblokjes gaan uitzenden. Je kan veel meer de doelgroep opzoeken, doordat je precies kan zien wie wat soort programma's kijkt."

Ook worden tv-reclames interactiever, aldus Ubachs. "Als je bijvoorbeeld een autoreclame gaaf vindt, kan je op je tv doorklikken naar een trailer met een filmpje van de auto of doorklikken naar technische details. Uiteindelijk zou je je misschien zelfs kunnen inschrijven voor een proefrit. Dat soort dingen ga je straks wel krijgen. Of als je naar Sesamstraat kijkt, kan je ook direct andere afleveringen on demand bestellen."

Volgens Endemol-directeur Dick van der Graaf biedt KPN als voordeel dat het bedrijf consumenten met digitale tv zowel in hun huis als buitenshuis kan bereiken. KPN bereikt met digitale tv via de ether (DVB-T) ook tv's in bijvoorbeeld auto's of op campings en is bezig met de invoering van DVB-H, de mobiele variant van digitale ether-tv. "De komende maanden komen we nog met enkele belangrijke aankondigingen, onder andere over DVB-H," zegt Ubachs.

Het aantal abonnees op digitale tv was eind december 184 duizend. Hoeveel personal videorecorders KPN de afgelopen maanden heeft verkocht is niet bekendgemaakt.

Deel dit bericht

8 Reacties

Olivier

Lijkt me heerlijk als je kan kiezen welke reclame je voorgeschoteld krijgt. Doe mij maar in de groep "geen reclame".

Rogier Gerritzen

Het alternatief voor reclame is het gedwongen betalen van kijk- en luistergeld op pay-per-view. Verassend weinig mensen zijn echter bereid om voor iets te betalen wat ze ook gratis kunnen krijgen (maar dan met reclame).

Emile van den Berg

Gaaf man, dan kun je dus van een filmpje over een auto doorklikken naar een filmpje over een auto. De toekomst is ineens een stuk mooier…

Hans Vermeijden

De mensen zouden moeten beseffen dat het kijken naar reclame tijd kost en dat tijd geld is.

Jeroen Nagtegaal

Nieuwe vormen hebben zeker een kans, ook omdat de consument zich er bewust van wordt dat televisie kijker gewoon veel goedkoper is als ze reclame over zich heen laten komen. Bovendien bestaat er zeker behoefte aan reclame. Of wil Olivier zeggen dat hij nooit interessante productinformatie via reclames te weten komt? Meer in mijn thesis, die ik afgelopen zomer schreef: http://www.jeroennagtegaal.nl/thesis/index.htm.  

Mark Frederiks

Reclame aanbieden op basis van mijn kijkgedrag leuk, op zich leuk maar erg voorspelbaar.  De interactie via TV programma's daar zit wat mij betreft een grote toegevoegde waard! Hoe leuk is het niet om inderdaad direct te boeken bij een reisprogramma, met een reisverslag op basis van mijn van te voren opgegeven vakantie behoefte! Ik krijg nu al zin om hier een programma voor te bedenken!

Björn

prachtige nieuwe innovatie. Naar mijn idee vervaagd echter wel het verschil tussen televisie en internet. De mogelijkheid tot doorklikken bij interessante commercials en zelfs het aanschaffen van producten of diensten lijkt verdacht veel op de mogelijkheden die internet biedt. Internet op de televisie tussen het kijken naar programma's door

Peter Luit

Er zit natuurlijk een spanningsveld tussen het persoonlijk gebruik van de convergerende tv en het internet ten opzichte van het gezinsgebruik. De huidige televisie is doorgaans een meer-persoons gebruiksvoorwerp in de huiskamer, terwijl de computer met internet meer individueel is. Ik zie nog niet de ontwikkeling dat een gezin zich na het avondeten elke avond opsplitst en elk achter een eigen schermpje gaat zitten met haar/zijn eigen reclame instellingen. Ik vind het uitermate interessant om deze ontwikkeling te volgen, zaken zoals MediaCenter en FrontRow zijn volgens mij het prille begin…..

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond