Deel dit artikel
-

Lekker standaard!

Op 17 september jongstleden las ik in de Emerce over de registratie van netto bestedingen van een twaalftal internet partijen. We praten over 31 miljoen euro netto in 2002. Een prachtig bedrag als je geen flauw benul hebt van de bestedingen van andere mediumtypen.

Nieuw: een estafettecolumn op Emerce. Elke week laat een professional zijn of haar licht schijnen over een actueel issue. Yvette Pasman van mediabureau Media Contacts trapt af, met een prikkelend betoog over de noodzaak van standaarden om volwassen online omzetten te kunnen genereren.

Echter, een kleine schok vergeleken met de totale mediabestedingen in 2002; bijna 2,5 miljard. Waarvan bijna de helft besteed wordt aan advertenties in dagbladen, waarbij outdoor en bioscoop de minst bedeelde mediumtypen zijn (bron: BBC). Heren en dames marketeers en media mensen, deze bestedingen liggen geheel niet in lijn met het gebruik van de mediumtypen!

Willen we internet echt body geven, dan zullen we mee moeten met de gevestigde orde, en derhalve meer 'standaarden' cre�ren. Dan denk ik dat het een stuk leuker wordt, want dan begrijpt iedereen tenminste waar we over praten en kunnen we verdergaande stappen gaan zetten.

Een bannerview is niet hetzelfde als een pageview, maar wel hetzelfde als een impression. Een click is een klik. Maar hoe het aantal pageviews per site gemeten wordt, verschilt nogal. Want als dit al gemeten wordt, doen we dat graag met verschillende systemen, en niemand weet eigenlijk precies wat de verschillen zijn.

Er wordt gewerkt aan een online bereiksonderzoek , maar er is nog g��n HOI op internet. Dus meten we allemaal alles, pageviews, clicks, uniek bereik en welke conversie uiteindelijk gerealiseerd wordt, zodat we allemaal controle houden en ons doel voor ogen houden. Want het kan natuurlijk niet zo zijn dat 'wij, media-adviesbureaus' minder meten dan 'zij, sites en exploitanten', want de klant wil waar voor zijn geld.

Digitaal, dus alles kan. We hebben de creatieven het begrip expandable banner ingefluisterd en dus wordt dat gemaakt. Kan dat eigenlijk wel geplaatst worden op alle twintig sites in de selectie? Volgens de sites natuurlijk wel. Totdat het puntje bij het paaltje komt, dan blijkt dat het niet zo simpel is. Dan bellen wij de creatieve jongens dat er toch geen standaard is, dat ze die ene uiting (kon net uit het budget) toch effe op twintig manieren moeten aanleveren, want elke site heeft eigen technische specificaties.

Ja, een expandable banner wordt ook wel een roll out banner genoemd, een large rectangle is een vierkante banner, een DHTML is hetzelfde als een Screen Ad, een button is het liefst 120×60 pixels (en niet over de fax aan te leveren) en als wij het over een banner hebben, dan praten we niet over promotie materiaal voor op beurzen.

Leve standaarden in de PMA inkoopvoorwaarden en de richtlijnen van het IAB ! En als we het eindelijk allemaal weten, zijn er weer die jongens die net even wat anders willen, want afwijken van de standaard, dan val je pas op! En dat maakt werken in deze branche eigenlijk wel charmant. Maar groeien gaan we pas als we een balans vinden tussen wat standaard is en wat juist niet, hand in hand met onze adverteerders, creatie bureaus, de websites en exploitanten.

Yvette Pasman is manager van Media Contacts Nederland (onderdeel van MPG) en nodigt voor de volgende keer CheckIt uit voor de estafettecolumn. Hoe denkt CheckIt over standaarden? Met de recente toevoeging van 'media bureau' aan haar onderschrift 'Search Engine Media Bureau' zullen ook zij zich hierin moeten gaan verdiepen. Het woord gaat van Amsterdam naar Nijmegen.

Deel dit bericht

6 Reacties

Ron Franzen

Het spijt me verschrikkelijk, het zal ongetwijfeld aan mij liggen, maar nadat ik 4 keer je column heb gelezen begrijp ik nog steeds niet wat nou je boodschap is. Zelden zo'n vaag betoog gelezen. Wie helpt mij uitleggen wat nou de bedoeling is. Ron Franzen

Johan

Ron, Geef je helemaal gelijk, hieronder toch een poging: alles standariseren -> duidelijke rapportage -> heren en dames marketeers begrijpen internet als medium -> bestedingen adverteerders omhoog… al moet ik je de argumenten schuldig blijven. M.i. standariseert de 'branche' met opzet niet, omdat dan echt duidelijk wordt hoe dramatisch slecht het effect van conservatief adverteren is ;-) Een vraag aan Yvette P.: Waarom moeten de media bestedingen in lijn liggen met het gebruik ervan? P.E. Een brok informatie uit de gebruikte bron: [quote] De deelnemende partijen nu zijn MSN, Adlink, IP, Tiscali, Funda, Webads, Wanadoo, Veronica, Lycos, Ilse Media, IDG en Wemnet (Wegener). Allen zijn IAB-lid. Belangrijke partijen die ontbreken zijn onder meer Planet Media Group, de Telegraaf en Google Nederland, die eveneens lid zijn van het IAB, maar geen cijfers bekendmaakten. [/quote]

Tim Haas

Mevrouw Pasman, Wat is uw boodschap? U pleit voor standaarden? De kracht van goede reclame is opvallen hebben we daar standaarden voor nodig? Opvallen in reclame is afwijken van standaarden. Het zou helpen als publishers een duidelijke vermelding maken naar de advertentie in de trend van: "Advertenties op deze site zorgen ervoor dat u deze site gratis kunt bekijken. Wilt u geen advertenties bezoek dan onze betaalde versie van onze site. U betaald toch ook voor uw tijdschrift en krant die u leest? Uitgezonderd Spits, Metro, etc." Als bureau heeft u de meet tools in handen waarom pleiten voor een HOI? Is uw eigen meetsysteem niet beter dan het HOI. Digitaal alles kan…. Precies alles kan. Uw tak van sport vraagt om een verdere expertise dan de traditionele bureau's. Internet vergt een vertaalslag ook naar creatieven. Ik ken de PMA voorwaarden niet in detail. Maar wat ik er van heb mogen horen, lezen is alleen toegestaan aan leden, zijn deze ten goede van de uitgevers en niet ten goede van de media-adviesbureaus en al zeker niet van de adverteerder. Een inkoopcontract is maatwerk en geen standaard. Echter u pleit tegenovergesteld. U weet toch wel dat er een verzoek tot onderzoek aangaande onwettig handelen van het PMA aan verschillende autoriteiten is verzonden? Groei voor online advertising is gebaat bij het niet bestaan van een PMA. Een Internationaal IAB is een pro. Maar ruimte voor nieuwe ideën moet er zijn. Afwijking van de standaard =Opvallen en daar gaat het om in reclame. Regulering is de dood voor iedere marketeer!

Johan

The average never wins… Standaarden zijn praktisch als je een drukker bent, anders niet!

Sacha Prins

Zonder nu meteen een steunbetuiging aan Mw. Pasman te willen doen, het is natuurlijk wel degelijk mogelijk om een advertsing standaard voor het web in het leven te roepen, indien daar behoefte aan is. AML (Advert Markup Language) of zo? (ik zeg maar wat). Zo'n standaard hoeft helemaal geen beperking te zijn voor de creativiteit van de adverteerders. Voor layout is toch ook de HTML standaard met succes ingevoerd? Het is een beetje kortzichtig om zo stellig te verkondigen dat advertising op het web niet in een standaard vastgelegd zou kunnen worden. Een leuk klusje voor een werkgroepje van het W3C. Ik hoor het wel als het zover is.

Petra

Waar blijft Yvette Pasman's reactie eigenlijk? Vrijwel niemand snapt haar betoog, en ze doet geen enkele moeite om het een en ander te verduidelijken. Is Mediacontacts wellicht een filiaal van <a href=" http://www.huhcorp.com/news.htm">Huh corporate</a>?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond