Deel dit artikel
-

Letsbuyit.com test b-to-b

De site voor gezamenlijk inkopen LetsBuyIt.com is een pilot gestart met Zibb.nl . Doel is om te kijken of het concept van gezamenlijk inkopen ook voor het bedrijfsleven toepasbaar is. Wat het gaat opleveren voor MKB-bedrijven blijft nog even de vraag, naar de co-buying behoefte onder deze doelgroep is geen onderzoek gedaan.

Letsbuyit.com heeft in Nederland al meerdere samenwerkingen, ondermeer met HetNet, Wanadoo, Telegraafnet en Zonnet; allen isp's die een breed publiek bereiken, een doelgroep waarop Letsbuyit.com overwegend mikt. Met de co-branded site die het bedrijf nu samen met Zibb.nl heeft opgezet beweegt het zich voorzichtig richting business-to-business. "Het is voor het eerst dat we ons richten op het bedrijfsleven", zegt Ernst Bökenkamp, marketingmanager LetsBuyit.com Nederland .

Onderzoek naar de behoefte aan co-buying bij ondernemers uit het Midden- en Kleinbedrijf heeft Letsbuyit.com niet gedaan. "De suggestie dat die behoefte er is kwam vanuit Zibb.nl", zegt Bökenkamp. "We verwachten er veel van, maar het zal nog moeten blijken of co-buying voor ondernemers gaat werken."

Grote bedrijven bedingen vanuit zichzelf wel de kortingen bij de afname van kantoorartikelen. Voor kleinere bedrijven gaat dit wat lastiger. "In dat opzicht denk ik dat co-buying voor hen wel interessant kan zijn", zegt Machiel de Rooy van Fenit, belangenorganisatie van IT-bedrijven. "Maar het hangt natuurlijk af van het marktsegment waarin een bedrijf actief is en met name ook van de regio. Er zit een logistieke kant aan de zaak die de uitvoering weer lastiger kan maken."

"We moeten geen gouden bergen voor ogen houden", zegt De Rooy. "Toch zijn kleine ondernemers wel een grote doelgroep. Er zijn zo'n 150 duizend ondernemingen met tussen de 10 en 150 werknemers. Voor een deel daarvan kan zo'n systeem van co-buying wel inkoopvoordeel opleveren." De Rooy stelt dat het MKB meer aan ICT moet doen en "hoopt daarom dat co-buying effectief blijkt te zijn."

Een woordvoerster van MKB Nederland laat weten dat "samenwerking altijd voordeel oplevert" maar wil niet ingaan op de waarde van co-buying voor het midden- en kleinbedrijf. "Of het effectief is weet ik niet."

Deel dit bericht

3 Reacties

Leen Van Duyse

Ik bestelde twee artikels bij Letsbuyit.com. De eerste verkoop liep af begin augustus de tweede de tweede 22 augustus. Vandaag, 27 september heb ik nog steeds geen levering ontvangen. Op mijn verschillende vragen via email krijg ik geen of een nietszeggend antwoord. Op mijn telefonische vragen krijg ik ofwel leugenachtige ofwel nietszeggende antwoorden. Het geld is echter reeds lang van mijn rekening gehaald.Op mijn telefonische eis om het geld terug te betalen en de verkoop te annuleren kreeg ik als antwoord dat ik een email moest sturen. U kan het al raden: na een week kreeg ik een (nietszeggend) dat mijn bericht naar de juiste dienst gezonden is, verder geen antwoord natuurlijk.Ik ken 3 mensen die iets bestelden bij Letsbuyit, geen enkele van de drie heeft een levering ontvangen. Dit lijkt sterk op ofwel totale onkunde of oplichterij. Zijn er veel mensen in mijn situatie? Wat kan hier tegen ondernomen worden? Dank voor een reactie.

Ernst Bökenkamp

Wij betreuren dit incident ten zeerste en bieden mevrouw Van Duyse onze excuses aan voor de onbevredigende gang van zaken. Onze ledenservice heeft inmiddels contact met mevrouw Van Duyse opgenomen. Klanttevredenheid achten wij van het grootste belang. We hebben daarom een afdeling ledenservice geïnstalleerd waar LetsBuyIt.com leden zowel per e-mail als telefonisch terecht kunnen met eventuele klachten of vragen, terwijl vele leden contact met ons opnemen voor aankoopadviezen. Deze afdeling blijkt in een grote behoefte te voorzien. Inmiddels heeft LetsBuyIt.com in anderhalf jaar tijd ruim 300.000 pakketjes door heel Europa bezorgd. Vrijwel alle pakketjes zijn gelijk correct bezorgd. Waar er incidenteel iets is misgelopen hebben wij dit uiteindelijk altijd naar tevredenheid van de betrokken leden kunnen oplossen. Ernst BökenkampLetsBuyIt.com Nederland

Roy Hoogland

Interessant om te moeten constateren dat er een goed initiatief wordt genomen zonder een gedegen marktonderzoek. Dat lijkt me minimaal noodzakelijk om channels op te kunnen zetten die relevant zijn voor het mkb. Goede en doelgerichte channels leveren omzet en vergen investering. Ik hoop dat ze dit keer het spel goed spelen. Letsbuyit beschikt echter over een fantastisch team, daar kan het niet aan liggen. Succes!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond